تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۸۳۰۲۶

وعده بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان تا پایان دولت سیزدهم

‌می‌متالز - مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اعلام بومی‌سازی ۳۰ درصد این پروژه، گفت: بنا داریم این قطار تا پایان ددولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا صلواتی با یادآوری این‌که دهه ۸۰ در مقطعی تصمیم گرفته شد با بودجه‌های دولتی قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان اجرا شود، اظهار کرد: مقرر شد در دولت یازدهم با استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتباری ایران در چین که به واسطه تحریم‌ها امکان جابه‌جایی آن‌ها نبود، یک سری از طرح‌های عمرانی ویژه از جمله آن فولاد، پتروشیمی و قطار سریع‌السیر اجرا شود.

وی ادامه داد: با تغییر وزرا در مسیر اختلاف نظر‌هایی وجود داشت که -قطار سریع‌السیر- از مسیر کاشان یا دلیجان عبور کند که نهایتا تعیین تکلیف شد. مدتی هم بحث بر این بود که در محدوده تهران-قم اجرا شود و بعد تصمیم بر اجرای آن در مسیر قم-اصفهان شد.

وی با بیان این‌که جابه‌جایی‌ها زمان اجرای پروژه را طولانی‌تر کرد، افزود: ضمن این‌که از دو سال پیش شرایط کرونایی ایجاد شد و چینی‌ها متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند و چند ماهی پروژه را متوقف کردند تا پروتکل‌های کرونایی اجرا شود. پس از بازگشت پیمانکاران چینی، موانع بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و اجرایی با پیگیری برداشته شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتری قطار مذکور گفت: زمان سیر میسر اصفهان-تهران به طول ۴۱۰ کیلومتر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود. از این رو قطار سریع‌السیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان می‌شودکه باعث فاصله گرفتن از بعد سنتی می‌شود.

صلواتی اضافه کرد: بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه سریع‌السیری که منجر به اتصال ۸ استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی مستقیم به شبکه سریع‌السیر داشته باشند.

به گفته وی، با بهره‌برداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابه‌جا می‌شوند و دسترسی استان‌های هم‌جوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های طرح قطار پر سرعت این است که دانش فنی وارد کشور و بومی‌سازی می‌شود؛ اکنون بحث بومی‌سازی را هم‌زمان با اجرای طرح، پیش می‌بریم؛ قرار بر این است که بیش از ۳۰ درصد دانش را بومی‌سازی کنیم و اطمینان دارم قطار‌های سریع‌السیر بعدی را خودمان در کشور خواهیم ساخت.

صلواتی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و صنایع اپتیک اصفهان، گفت: امیدواریم سهم بومی‌سازی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد پیش ببریم که حداقل ۳۰ درصد هزینه پروژه را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: اکنون در پروژه ۱۶۵۰ نفر و ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در ۷ قطعه فعالیت دارند و با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان، به خودی خود جریان نقدینگی در آن‌ها نفوذ و زمینه رشد و ارتقا آن‌ها را فراهم می‌کند. قطار سریع‌السیر بسیاری از صنایع پایین دست خودش را نیز فعالیت می‌کند و با ورود دانش و تکنولوژی آن به کشور، علاوه برایجاد رضایت‌مندی برای شهروندان، در تکنولوژی‌های پایین دست خود نیز موثر خواهد بود.

صلواتی با بیان "اکنون ارتباط ریلی با فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران و همچنین گردشگری مذهبی در شهر قم و اصفهان را داریم که اجرای طرح قطار پر سرعت در مباحث گردشگری و جابه‌جایی تسهیل‌کننده است" اظهار کرد: قطار پر سرعت از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری می‌کند چرا که یکی از مشکلات اصفهان این است که افرادی که مراودات اقتصادی با پایتخت دارند، به دلیل محدودیت وسیله نقلیه و حمل‌ونقل و محدودیت پرواز‌ها به تهران، مجبور به مهاجرت به تهران و سکونت در آن شهر هستند.

وی بیان کرد: اکنون در مسیر قم به تهران راه‌آهن دو خطه موجود است که با سیگنالینگ و ارتقا ناوگان و موضوعات الکتریکال و مکانیکال، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر موجود امکان بهره‌برداری وجود دارد، اما بین قم و اصفهان این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد، زیرا مسیر قدیمی با طول زیاد و شعاع قوس‌های نامناسب است که امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود ندارد و ملزم به احداث مسیر جدید هستیم، بر این اساس تمرکز را بر احداث قم به اصفهان قرار دادیم.

صلواتی با بیان اینکه ۷۰ درصد زیرسازی و در واقع ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر مسیر اصفهان به قم انجام شده و به مرحله ریل‌گذاری رسیده است ابراز امیدواری کرد که بتوان با برطرف شدن موانع بانکی تا پایان سال، مراحل روسازی آغاز شود. بنا داریم بر اساس دستور رئیس جمهور در سفر استانی خردادماه به اصفهان، تا پایان دولت فعلی این قطار را به بهره‌برداری برسانیم.

صلواتی در خصوص اعتبار طرح اظهار کرد: قطار سریع‌السیر تکنولوژی گران‌قیمتی است، به خصوص که قرار است یک بار اجرا شود و باید همه الزامات از جمله تجهیزات، اتاق کنترل و اتاق فرمان رعایت شود. با احتساب یارانه سوختی که پرداخت می‌شود، آلودگی هوا، تصادفات و تلفات رانندگی و جراحات، این طرح بسیار اقتصادی است.

وی گفت: تا کنون حدود ۴ میلیارد یوآن در این طرح هزینه شده و بخش عمده آن ناوگان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است که وارد می‌شود. برای خطوط بعدی دیگر این هزینه انجام نمی‌شود چرا که هرچه طول قطار سریع‌السیر در کشور ادامه پیدا کند، هزینه اجرای آن کاهش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده