به گزارش میمتالز، نیمه ماه گذشته خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از نیاز ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی قطار سریعالسیر تهران-اصفهان به منابع مالی برای ساخت خبر داد.
وی با یادآوری اینکه برای ساخت خطآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان حدود ۳۵ میلیارد یوان منابع مالی نیاز است، اظهار کرد: مدارک و مستندات مربوطه توسط وزارت راه و شهرسازی آماده و به شورای اقتصاد ارسال شده است. امیدواریم در شورای اقتصاد تصویب شود تا افزایش سهم فاینانس این پروژه ریلی برنامهریزی لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: برای ساخت این مسیر ریلی بهصورت سریعالسیر و سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۳۵ میلیارد یوان با ۵ درصد تلرانس برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: برای این مسیر ۲ ست قطار در نظر گرفته شده بود که آنرا به ۴ ست قطار افزایش دادیم.
به گفته خادمی مکاتبه با چینیها برای فعالسازی ۱۲.۱ میلیارد یوان فاینانس قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان انجام و کارهای مربوط به زیرسازی و بسترسازی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان در محدوده قم ـ اصفهان توسط پیمانکار ایرانی در حال اجراست.
وی با یادآوری اینکه تاکنون ۳.۲ میلیارد یوان در این پروژه هزینه شده است، افزود: تاکنون مجوز چینیها برای تأمین ۱۵.۳ میلیارد یوان فاینانس اخذ شده است.
اواخر ماه گذشته نیز عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز درباره آخرین وضعیت قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان به تسنیم گفته بود:وقتی پروژههای در قانون میآید ردیف بودجه میگیرد، از این رو مباحث مربوط به توجیه فنی و اقتصادی آن صورت میگیرد.
وی ادامه داد: خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان نیز از این قائله مستثنا نیست. در رابطه با هزینههای این پروژه، بازنگری صورت گرفته و جلسات متعددی در این رابطه انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه یک بسته اشتراکی برای هزینههای طرح به شورای اقتصاد ارائه شده که با تصویب آن همه موانع و مشکلات مالی رفع میشود، تصریح کرد: با مصوبه شورای اقتصاد خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان با هزینه معقول و قابل قبول ساخته خواهد شد.
وی بیان کرد: در صورت تامین به موقع منابع و فعال شدن مابقی فاینانس چینی خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان طی ۵ سال ساخته میشود.
گرچه قرار است منابع مالی موردنیاز ساخت قطار سریعالسیر تهران-اصفهان از محل فاینانس تامین شود، اما با این حال کارشناسان و صاحبنظران حملونقل بر این باورند در شرایط کنونی اقتصاد کشور اجرای این پروژه توجیه اقتصادی ندارد.
عباس قربانعلیبیک یکی از کارشناسان بخش حملونقل است که در گفتگو با تسنیم میگوید: ساخت قطار سریعالسیر تهران-اصفهان در شرایط فعلی به صلاح نیست.
وی راهکار جایگزینی را برای این پروژه پیشنهاد میدهد که میتواند نیازهای حملونقل ریلی را برطرف کرده و کشور را به سمت ورود جدیدترین فناوریهای این بخش سوق داده و بومیسازی آنرا تسریع کند.
مشروح گفتگو با قربانعلی بیک بهزودی منتشر خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم