تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۸۳۳۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

چهره جدید صادرات مصنوعات فولادی

‌می‌متالز - لغو محدودیت‌های صادراتی مصنوعات فولادی که مدتی قبل اعلام شد نویدبخش رونق هرچه بیشتر صنایع معدنی است که در حقیقت می‌تواند منشأ رخداد‌های مسرت بخش و توسعه دهنده در پیش روی صنعت و اقتصاد کشورمان باشد. البته نکاتی نیز در این میان حائز اهمیت بوده و لازم به توجه و تدبیر است که در یادداشتی که پیش‌تر منتشر شد به اجمال اشاراتی به آن‌ها داشتیم.

به گزارش می‌متالز، در این مطلب تلاش داریم به چند نکته مربوط به بورس کالا معطوف شویم که توجه به آن‌ها موجب متوازن شدن منافع صادراتی برای تولیدکنندگان و تجار خواهد شد. (مدت هاست که) محصولات عرضه شده در بورس کالا امکان صادرات نداشته و صادرات صرفا از طریق خرید در رینگ صادراتی قابل انجام بوده؛ علاوه بر این، خرید تعدادی از محصولات شامل مس، آلومینیوم و آهن اسفنجی در بورس کالا فقط برای واحد‌های تولیدی امکان‌پذیر است؛ به این معنا که این اقلام مشمول بهین‌یاب شده‌اند و این تصمیم، تجار و صادرکنندگان را برای خرید محصول برای صادرات روانه رینگ صادراتی بورس کالا خواهد کرد. اقدامات و تصمیمات مذکور به منظور رونق بخشیدن به تولید و تقویت بنگاه‌های تولیدی حائز توجه است؛ به‌ویژه در موضوع اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد که به نظر می‌رسد توجه بیشتر و اقبال بنگاه‌های تولیدی به عرضه محصول در رینگ صادراتی بورس کالا بسیار مدبرانه و راهگشا خواهد بود. از آنجا که معاملات رینگ صادراتی بورس کالا فاقد محدودیت سقف رقابت بوده و قیمت پایه نیز بر مبنای نرخ ارز نیما محاسبه نمی‌شود؛ بنابراین موجب خواهد شد که منافع حاصل از اختلاف نرخ ارز نیما و بازار به تولیدکننده بازگشته تا علاوه بر رشد درآمد بنگاه‌های مولد و انگیزه‌بخشی به ایشان، رابطه عرضه و تقاضا و همچنین قیمت صادراتی کالا‌ها را شفافیت بخشیده و به کشف و دستیابی به نرخ بهینه دلار کمک کند. رشد و رونق معاملات رینگ صادراتی بورس‌کالا از جانب تولیدکنندگان و تجار، در کنار منافع و فواید اقتصادی و تجاری، موجب بهبود صادرات مبتنی بر قیمت‌های بین‌المللی خواهد شد.

کوشش می‌کنیم به زودی یکی از عرضه‌های اخیر رینگ صادراتی بورس کالا را مورد مطالعه قرار داده و روند کار و شیوه‌ها را بازخوانی کرده و در اختیار مخاطبان محترم قرار دهیم.

مهدی درخشان/ کارشناس بازار و صنعت فولاد

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده