تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۳۳۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه ۱۶ آذر؛ ساخت ۴ میلیون مسکن هوا شد؟/ افزایش سرمایه‌گذاری چین در بخش ساخت و ساز

‌می‌متالز - بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد ایران، چین و ترکیه به عنوان کشور‌های فولادساز، تغییراتی را در سیاست تولیدی‌شان دارند.

به گزارش می‌متالز، امروز چهارشنبه هم دلار مانند روز گذشته با قیمت ۳۶ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و اکنون بین ۳۶ تا ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان است. به نظر می‌رسد اوراق ارزی که بانک مرکزی در بورس عرضه کرده هم نتوانسته است به کمک متعادل سازی قیمت بورس بیاید. برخی کارشناسان بر این باورند که مشکل افزایش نرخ ارز به دلیل تورم و رشد تورم به دلیل افزایش نرخ ارز است و دولت باید اقدامات زیرساختی در این زمینه انجام دهد.

بورس هم امروز ریزش داشت و بر پایه یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد. میدکو، وپاسار، فملی، فولاد و شبندر نماد‌هایی بودند که منجر به کاهش بازار سرمایه شدند و در شاخص تاثیر گذاشتند. فولاد امروز دومین روز منفی خود را سپری کرد، اما احتمالا هفته آینده وضعیت تغییر خواهد کرد.

همچنبن اونس طلا امروز با افزایش اندک نسبت به دیروز افزایش کمی داشت و بر پایه ۱۷۷۱ دلار ایستاد، اما نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به نوسان نرخ ارز و اونس جهانی، قیمت سکه و طلای ۱۸ عیار به عنوان یکی از بازار‌های سرمایه گذاری کاهش داشته است. به طوری که طلای ۱۸ عیار با نرخ یک میلیون و ۵۷۴ هزار تومان و سکه با قیمت ۱۷ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان در بازار عرضه شد.

در ادامه سری به وضعیت بازار فولاد داخلی بزنیم که همچنان در وضععیت رکود قرار دارد و احتمال رکود بیشتر در بازار نیز است. در این راستا، امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد و به نمایندگان اعلام کرد ۴ میلیون واحد مسکونی به دلیل اینکه بودجه اش مشخص نیست، ساخته نمی‌شود. از سوی دیگر، بودجه سال آینده هنوز به بهارستانی‌ها نرسیده است و مشخص نیست که در بخش عمرانی چه پیش بینی‌ای دولت در نظر گرفته است. با این تفاسیر، بعید است تقاضا در داخل افزایش داشته باشد و احتمالا مشوق‌های صادراتی باید در نظر گرفته شود.

وضعیت بازار فولاد ترکیه هم دست کمی از ایران ندارد. در این میان، آمار‌ها نشان می‌دهد به دلیل رشد قراضه صادراتی به ترکیه قیمت این محصول در داخل این کشور افزایش یافته است. شرکت Colakolu، تولیدکننده مقاطع تخت و بلند فولادی، قیمت خرید عدل قراضه خود را به ۷هزار و ۳۰ لیر (۳۷۸ دلار) به ازای هر تن افزایش داد. درحالی که شرکت Asil Celik، تولیدکننده آلیاژ بلند، قیمت خرید خود را به ۷هزار و ۸۰ لیر به ازای هر تن افزایش داد. همچنین کارخانه‌های مقاطع بلند فولادی Habas و Ege Celik قیمت‌های خرید این محصول را به ترتیب ۶ هزار و ۶۹۰ لیر و ۷هزار و ۴۰ لیر به ازای هر تن اعلام کردند. شرکت Ozkan، یک تولیدکننده مقاطع بلند فولادی دیگر، قیمت خرید خود را به ۶هزار و ۸۰۰ لیر به ازای هر تن افزایش داد.

اما در بازار چشم بادامی‌ها وضعیت دیگری اجرا شده است. به طوری که در خبر‌ها آمده کل سرمایه گذاری چین در پروژه‌های ساخت و ساز جدید در نوامبر ۳٫۶۲ تریلیون یوان معادل ۵۰۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که ۱۱۶٫۹۵ درصد رشد ماهانه و ۳۵٫۳۳ درصد سالانه را نشان می‌دهد. بر این اساس ️چین کار خود را با مجموع ۵۰۰۸ پروژه جدید شروع کرد که ۷۷٫۰۹ درصد رشد ماهانه را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری چین در حوزه فولاد افزایش یافته عرضه بیشتر این محصولات رشد خواهد داشت. از سوی دیگر، روسیه که کالا‌های خود را با تخفیف بسیار زیاد عرضه می‌کند، شاید نتواند به این کار خود ادامه دهد؛ به این دلیل که عرضه بیشتر در بازاری که تقاضای زیادی ندارد منجر به رکود خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده