تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۳۵۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرما به بورس رسید

‌می‌متالز - اخبار طرحی در مجلس رسانه‌ای شده که گاز پتروشیمی‌ها باید ۴ ماه قطع شود. به نظر می‌رسد که عدم مطالبه قانونی خسارت قطعی‌های برق و گاز، سبب پیشروی در قانونی کردن قطعی‌ها شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار هفته کم حجم و کم رمقی را پشت سر گذاشته است. از مهمترین رویداد‌های هفته کاهش قیمت نفت بود که اثر قابل توجهی بر گروه پالایشی داشته است.

در گروه پتروشیمی، اوره روند نزولی خود را آغاز کرده است. کاهش قیمت غلات در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت گاز و نفت در کنار خارج شدن از فصل تقاضا، از مهمترین دلایل کاهش قیمت اوره است. از سوی دیگر اوره‌سازان بازار به دلیل مطالبات سنگین، حال خوشی ندارند و ارزانترین P/E بازار هستند. در کنار این موضوع، اخبار طرحی در مجلس رسانه‌ای شده که گاز پتروشیمی‌ها باید ۴ ماه قطع شود. به نظر می‌رسد که عدم مطالبه قانونی خسارت قطعی‌های برق و گاز، سبب پیشروی در قانونی کردن قطعی‌ها شده است.
در این هفته، خودرو کانون توجهات بوده است. رئیس سازمان بورس، از ایران خودرو بازدید کرد و معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر از واگذاری سهام خودروسازان داد و به نظر می‌رسد واگذاری سایپا جلوتر است. در این شرایط، وساپا و ورنا جذاب‌تر هستند. عرضه خودرو‌های ایران خودرو در بورس کالا تداوم دارد. با هر بار شروع اصلاح گروه خودرویی اخبار از این دست به سرعت منتشر و محرک رشد این گروه است. در گروه پتروشیمی، قطعی گاز از میانه آذر شروع شده است که بسیار زودتر از انتظار است. شاید امسال شاهد قطعی دو ماهه گاز باشیم. از رویداد‌های جالب بازار، رها شدن سهام گروه بانک پاسارگاد است. میدکو چند روزی صف فروش بوده و بپاس با زور حمایت حقوقی صف فروش نمی‌شود. کدال در میانه آذر شاهد انتشار اطلاعیه‌های متعدد حسابرسی شده است.

گزارش بانکی‌ها که این روز‌ها کمتر مورد توجه بازار هستند، خوب بود. وتجارت ۱۵۶ ریال ساخت که ۲۹ درصد بیش از شش ماهه پارسال است. وبصادر نیز ۸۵ ریال ساخته که ۲۷ درصد بیش از دوره مشابه سال قبل است. وبملت ۵۵۸ ریال سود ساخته که ۱۷۴ درصد رشد نشان می‌دهد. فملی ۵۴۴ ریال سود ساخته که ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. ذوب آهن بار دیگر زیان‌ده شده و معدن سنگ آهن هم خریده است. اخابر شش ماهه ۲۷۵ ریال ساخته و ۲۰ درصد کاهش نسبت به دوره سال قبل نشان می‌دهد و اصلاح تعرفه مخابرات بالاخره ابلاغ شد که می‌تواند این شرکت را از روند نزولی خارج ساخت.

دلار پرنوسان است و سکه پرنوسان‌تر. سکه سقف تاریخی را شکست و تا ۱۷.۸ میلیون تومان بالا رفت که دلار بیش از ۴۰ هزار تومان را نشان می‌دهد، اما در اواخر هفته تا ۱۷.۲ میلیون تومان برگشت. بازار آزاد هم پرنوسان بوده است و دلار توافقی به حدود ۳۵ هزار تومان رسیده است. در فلزات، سرب آرام رشد می‌کند و از ۲۲۰۰ دلار بالاتر رفته است. مس نتوانست از ۸۵۰۰ دلار عبور کند و به ۸۳۰۰ دلار برگشته است. روی در بیش از ۳۱۰۰ دلار تثبیت شده و آلومینیوم ۲۵۰۰ دلار را دیده است. طلا پس از رشد خوب به بیش از ۱۸۰۰ دلار به ۱۷۷۵ دلار برگشت. نفت برنت به زیر ۸۰ دلار رسیده و نفت آمریکا ۷۷ دلار رسید.


شروع پر عرضه


در اولین روز هفته بازار کار خود را با نوسان و پرعرضه شروع کرد. گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بیشتر مورد اقبال سرمایه‌گذاران بودند و افزایش اندک قیمت‌های جهانی باعث ورود نقدینگی به این گروه‌ها شد. وزن مثبت شاخص بر چند نماد معدنی و فلزی بود. بسیاری از گروه‌ها مانند گروه خودرویی با منفی شروع کردند و در میانه مثبت شدند و نوسان زیادی داشتند. گروه‌های فلزی، غذایی، لبنی، قطعاتی‌ها و لیزینگی‌ها از جمله صنایع مورد توجه بازار بودند. در سهم‌های کوچک بازار بجز تک سهم‌ها شاهد رشد نبودیم و همین امر موجب افت شاخص هم‌وزن شد. نوسانات مثبت در بازار کامودیتی‌ها ناشی از اظهارنظر رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص کاستن از میزان نرخ بهره در ماه دسامبر را شاهد بودیم. از اخبار مهم این روز تکذیب خبر افزایش نرخ سیمان بود. از نکات مهم دیگر این روز خبر عرضه قریب الوقوع دنا، سورن و رانا در بورس کالا بود. در نهایت شاخص کل با افزایشی جزیی به رقم یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات روز شنبه با کاهش روبه‌رو بود که در محدوده ۲۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.


بحث خودرویی‌ها داغ است


در دومین روز هفته بازار با تقاضای خوب با توجه به اخبار مثبت روز قبل در گروه خودروسازان شروع شد. در میانه‌های بازار با عرضه در این گروه مواجه شدیم که در نهایت پرتقاضا به کار خود پایان دادند. خودروسازان و صندوق‌های طلا به ترتیب بیشترین ورود نقدینگی حقیقی‌ها را داشتند. اخبار مثبت خودرویی‌ها از واگذاری بلوک تا عرضه خودرو‌های پرتیراژ دنا، سورن و رانا در بورس کالا باعث اقبال سرمایه‌گذاران به این گروه شد. از اتفاقات مهم دیگر این روز خبر برنامه زمان‌بندی واگذاری تودلی‌های صنعت خودرو تا پایان آذرماه بود. در نهایت شاخص کل با افزایش اندک در رقم یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی ماند. نماد‌های خودرو و خگستر بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند و خروج نقدینگی حقیقی ۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.


فروشندگان پرقدرت


در روز دوشنبه قدرت فروشندگان در کلیت بازار به چشم می‌خورد. بازار پرتقاضا شروع شد، ولی به تدریج عرضه‌ها بر تقاضا غلبه کرد. گروه‌های بیمه‌ای، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، چند رشته‌ای صنعتی و بانک‌ها به ترتیب با بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها همراه بودند. اخبار مثبت خودروسازان سبب شد که در منفی‌ها خریداران خوبی داشته باشد. برخی پتروشیمی‌ها با قطعی گاز و یا کاهش شدید مواجه شدند و ریسک احتمالی قطعی گاز فولادی‌ها و سیمانی‌ها نیز به گوش می‌رسد. در بورس کالا روز دوشنبه عرضه ۴۰ دستگاه کامیون کشنده یکی از زیرمجموعه‌های خبهمن انجام شد. درنهایت شاخص کل با کاهشی حدود ۰.۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد.


روز سهام کوچک


در روز سه‌شنبه بازاری پرعرضه را شاهد بودیم. شاخص هم‌وزن با رشد نیم درصدی همراه بود که نشان از توجه بازار به سهام کوچک بازار بود. در این بین خودرویی‌ها معاملات متفاوتی داشتند. وساپا و ورنا به صف خرید رسیدند که از دلایل این حجم از تقاضا می‌توان به مشخص شدن واگذاری بلوک خپارس و بلوک خساپا اشاره کرد و از طرفی آگهی عرضه محصولات پژو ۲۰۷ و تارا از خودروسازان در بورس کالا منتشر شد. گروه‌های دیگر بازار مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها با اخبار قطعی گاز با عرضه همراه هستند. در نهایت شاخص کل با کاهش ۰.۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی رسید که دو نماد میدکو و کگل بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل داشتند.
در آخرین روز هفته گروه پالایشی به دلیل افت قیمت نفت در کانال ۷۰ دلاری با عرضه همراه شدند. در بازار روز چهارشنبه خودروسازان معاملات خوبی داشتند و با ورود پول همراه شدند. گروه‌های بیمه‌ای، شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و غذایی به ترتیب بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها را ثبت کرد. از اخبار مهم این روز می‌توان به خبر واگذاری پارس خودرو اشاره کرد که این اتفاق نشان می‌دهد این واگذاری‌ها جدی بوده و تقاضای خودروسازان را تقویت می‌کند. در نهایت بازار روز چهارشنبه با افت ۶۵۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد و ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی ثبت شد.

ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده