تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۸۳۳۱۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
قیمت خودرو همچنان رو به افزایش است

ردپاي دلار و بورس در جهش قيمتي خودرو

‌می‌متالز - قیمت خودرو همچنان روند صعودی را در پیش گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که هیچ عاملی برای کاهش قیمت در بازار وجود ندارد. در روز‌های اخیر علاوه بر عوامل داخل صنعت خودرو دلایل فرا صنعتی هم به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو دامن زده است. یکی از قوی‌ترین دلایل بوجود آمدن این وضعیت رسد شدید و رکوردشکنی‌های پی در پی در بازار ارز بوده است. دومین دلیل را هم میتوان افت‌های پی در پی در بازار بورس و خروج نقدینگی از این بازار و جاری شدن بخشیاز سرمایه‌ها به بازار خودرو عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت خودرو همچنان روند صعودی را در پیش گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که هیچ عاملی برای کاهش قیمت در بازار وجود ندارد. در روز‌های اخیر علاوه بر عوامل داخل صنعت خودرو دلایل فرا صنعتی هم به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو دامن زده است. یکی از قوی‌ترین دلایل بوجود آمدن این وضعیت رسد شدید و رکوردشکنی‌های پی در پی در بازار ارز بوده است. دومین دلیل را هم میتوان افت‌های پی در پی در بازار بورس و خروج نقدینگی از این بازار و جاری شدن بخشیاز سرمایه‌ها به بازار خودرو عنوان کرد.

قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است. قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش کرد. اما هنگامی که نوسانات دلار متوقف شد، اما خودرو درگیر افزایش قیمت‌ها بود که البته همچنان نیز ادامه دارد. قیمت خودرو صفر داخلی روز یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد. برخلاف ماه‌های گذشته که قیمت پراید ثابت مانده بود، اما بالاخره سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد. پراید پس از چند روز مقاومت مجددا با افزایش قیمت همراه شد. پراید ۱۱۱ اکنون در قیمت ۲۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید ۱۳۱ با شش میلیون افزایش قیمت نسبت به روز قبلی، اکنون به نرخ ۲۰۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ اتومات هم که روز‌ها با افزایش قیمت همراه شده بود، دیروز نیز مجددا به قیمت ۶۶۰ میلیون تومان رسید. خودرو دنا معمولی هم که روز‌ها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، روزگذشته نیز پنج میلیون تومان نسبت به روز قبلی افزایش قیمت یافت و با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد. پژو پارس اتوماتیک که روز‌ها در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان ثابت مانده بود، پنج میلیون تومان گران شد و حالا در قیمت ۵۲۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش می‌رسد. تارا اتوماتیک هم که در روز‌های گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، روز یکشنبه به نرخ ۶۳۵ میلیون تومان رسید. اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودرو‌ها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودرو‌ها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟ تیبا‌هاچ‌بک پلاس که از خودرو‌های پرطرفدار این روزهاست، صبح دیروز در محدوده ۲۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر حالا ۳۴۸ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو پنج در بازار کشور در نرخ ۳۹۸ میلیون تومان به فروش رسید. عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دولت کمک می‌کند و کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند. این کارشناس توضیح داد: از طرفی دیگر، سودی که از عرضه خودرو در این محیط به‌دست می‌آید نه به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود و نه خودروسازان که آن را در راستای پیشرفت خود استفاده کند. او افزود: برای کاهش قیمت خودرو تنها باید دست واسطه‌ها را کوتاه کرد و عرضه خودرو در بورس کالا چنین کاری را انجام نمی‌دهد. در حال حاضر نیز هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد بازار به همین روند افزایش قیمت خود ادامه دهد.

رابطه مستقیم سقوط بورس
و جهش قیمت خودرو

همچنین یک کارشناس بازار خودرو بر این باور است که روند نزولی بورس در دو ماه اخیر منجر به خروج نقدینیگی از این بازار و ورود آن به بازار‌های طلا، سکه، ارز و خودرو شده‌است. امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، و در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت‌ها در بازار خودرو به طور افسارگسیخته‌ای صعودی شده‌است؛ گفت:» نزدیک به ۲ سال است که در کشور از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای یاد می‌شود. سرمایه‌داران بازار‌های مالی و پولی مناسب را برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می‌دهند؛ وضعیت بازار سرمایه در نزدیک به ۲ ماه گذشته به شدت به هم خورده بوده‌است و تقریبا تمام سهم‌ها در این بازار قرمزپوش بودند و می‌توان گفت اکثر سهامداران آینده تیره و تاری را برای بازار سرمایه متصور می‌شدند که موجب به خروج حقیقی‌ها از این بازار شد، در حالی که حقوقی‌ها به طور دستوری در این بازار ماندگار شدند.

از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار مسکن نجومی است و هر فرد عادی نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن ورود پیدا کند و از طرف دیگر نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در این بازار نیز بسیار پایین است و تنها بازار‌های ارز، طلا، سکه و خودرو برای سرمایه‌گذاری باقی می‌مانند و خودرو در حال حاضر یکی از جذاب‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاران است که از تورم واقعی عقب‌تر است و جهش قیمتی آن نیز زمانی آغاز شد که بورس به طور پی در پی روز‌های قرمزی را ثبت می‌کرد. کاکایی در ادامه گفت: عمده معاملات خودرویی که در بازار انجام می‌شود و در قیمت گذاری تعیین‌کننده‌است دست عده‌ای خاص است که از آن‌ها به عنوان دلال و یا سرمایه‌گذاران بزرگ یاد می‌شود و حتی آمار‌های قبلی که از سوی خودروسازان طول ۴ سال گذشته منتشر شد نیز تاییدکننده این امر است؛ خودروسازان طی آماری گفتند که هر فردی که خودرویی از ما خریداری می‌کند به احتمال بالای ۵۰ درصد از خودرو استفاده نمی‌کند و آن را به عنوان سرمایه نگه‌داشته‌است.»

او در ادامه در خصوص تاثیر پذیری قیمت خودرو‌ها در بازار‌های داخلی از نرخ ارز گفت:» چسبندگی نرخ ارز و قیمت خودرو در بازار‌های داخلی نیز بالا است؛ خودرو‌هایی که در بازار ایران تولید می‌شود ارزان‌ترین خودرو‌های روز دنیا هستند و تولید آن‌ها با مدل‌های جدید بدون هیچ آپشن تازه‌ای عرضه می‌شود و می‌توان گفت قیمت‌گذاری آن‌ها نیز کیلویی است و طبیعی است که با افزایش نرخ ارز قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.»

واردات ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا پایان سال

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. عبدالله توکلی لاهیجانی در یک گفت و گوی تلویزیونی، اظهار کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو در خرداد ماه امسال ابلاغ شد و مصوبه هیئت وزیران نیز برای آئین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسید. بنابراین هم اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتماً امسال واردات انجام می‌شود. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه میزان خودرو‌های وارداتی به توان مالی شرکت‌های واردکننده بستگی دارد، افزود: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.
وی ادامه داد: اهرم افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی، بحث رقابت پذیری است و هر چقدر ما صنعت را به سوی رقابت پیش ببریم می‌توانیم به افزایش کیفیت برسیم. توکلی گفت: زیر ساخت‌های لازم برای واردات خودرو فراهم و رایزنی‌های لازم در حوزه‌های استاندارد، محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز انجام شده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر خودروسازان برای انتقال فناوری نیز با شرکای خارجی خود در تعامل هستند و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور خودرو‌های وارداتی خواهیم بود تا بازار خودروی کشور به سمت رقابت پیش برود.

منبع: خبرگزاری مردم سالاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده