تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۸۳۳۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

گلایه از دخالت‌ها در بورس کالا

‌می‌متالز - در جریان برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو، مدیرعامل شرکت فولاد اطلس مازندران در خصوص چالش‌ها و مشکلات این شرکت سخن گفت.

به گزارش می‌متالز، شرکت اطلس فولاد مازندران در سال ۱۳۸۵ با مساحتی حدود ۱۰ هکتار تاسیس و در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به عنوان یک از بزرگترین واحد‌های تولیدکننده مصنوعات صنعتی از جمله لوله و پروفیل در استان مازندران آغاز کرد. خطوط تولیدی این شرکت با ظرفیت اسمی بیش از ۱۵۰۰۰۰ تن در سال علاوه بر تامین بخش عمده نیاز داخلی، زمینه ساز صادرات به کشور‌های دیگر نیز شده است. در تشریح انواع محصولات این شرکت می‌توان به لوله‌های صنعتی، پروفیل مقطع باز، ورق شیت بر، پروفیل در و پنجره، انواع پروفیل‌های مربع و مستطیل شکل، پروفیل‌های فرم دار صنعتی در ابعاد مختلف با کاربرد وسیع در صنایع خودروسازی، ساختمانی، تاسیساتی، ماشین‌سازی، اسکلت و صنعتی با بهترین کیفیت به مشتریان داخلی و خارجی اشاره کرد.

محمدرضا شمس آبادی، مدیرعامل شرکت فولاد اطلس مازندران در جریان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو عنوان کرد: تولید فولاد در ایران نسبت دهه گذشته افزایش دو تا سه برابری داشته؛ بنابراین در حال حاضر نسبت به دهه قبل در شرایط بهتری از نظر تامین مواد اولیه هستیم. مبارکه بیش از ۸۰ درصد مصرف فولاد کشور را می‌تواند تامین کند و کمبود باقیمانده نیز از سوی وزارتخانه با تسهیلات و امکاناتی که گذاشته می‌شود، نسبت به واردات از طریق بازرگانان، تجار و تولیدکنندگان مطابق روال قبل اقدام کند. مشکلی که در حال حاضر تولیدکنندگانی امثال ما دارند، روشی است که وزارتخانه با بورس بدون نظر تولیدکننده و مصرف کننده هماهنگ می‌کند. اصلی‌ترین مشکل ما تامین نقدینگی است.

وی افزود: متاسفانه وزارتخانه در این چرخه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بورس کالا دخالت می‌کند. نتیجه آنکه با وجود اینکه می‌گویند تجار باعث به هم زدن نظم بازار هستند، خودشان شرایط را نقدی اعلام می‌کنند و تاجر و بازرگان وارد معامله‌ای می‌شود و به طور غیرمستقیم تامین نقدینگی می‌کنند و تولیدکننده عملا نمی‌تواند مواد اولیه خود را به طور مستقیم خریداری کند.

شمس آبادی ادامه داد: ما به عنوان مصرف کننده ترجیح می‌دهیم کالای خود را به صورت مستقیم از تولیدکننده خریداری کنیم؛ این یک اصل طبیعی است، اما اینکه بخواهیم از کانالی دیگر خرید را انجام دهیم، چندان مطلوبیت ندارد. در این میان وقتی وزارتخانه می‌تواند برای دستیابی به شفافیت قیمت و خریدار، به صورت دوره‌ای از فولاد مبارکه گزارش‌گیری کند تا مشکلات فعلی برای شرکت‌های امثال شرکت فولاد اطلس مازندران ایجاد نشود.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده