تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۸۳۳۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت فولاد در چین تحت فشار قرار گرفت

‌می‌متالز - با توجه به تقاضای ضعیف در چین، قیمت فولاد تا پایان سال ۲۰۲۲ تحت فشار قرار خواهد گرفت و با روند نزولی مواجه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بررسی منابع خبری نشان داد قیمت فولاد در چین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش تقاضای داخلی و عرضه زیاد کاهش یابد.

فعالان بازار در روز جمعه (۲ دسامبر) اعلام کردند با وجود تلاش‌های دولت برای حمایت از صنعت، قیمت محصولات فولادی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۲ افت خواهد کرد.

وانگ جیان‌هوا، تحلیلگر ارشد Mysteel اظهار کرد: به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی اعلام شده توسط دولت مرکزی چین در ماه نوامبر برای تقویت اقتصاد و تقویت اعتماد مصرف کننده، در کوتاه مدت قدرت واقعی را به بازار فولاد تزریق کند.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند افزایش سریع تعداد موارد مبتلا به COVID-۱۹ در سراسر کشور چین به یکی از عوامل اصلی بازدارنده مصرف فولاد در چین تبدیل شده است. به دلیل محدودیت‌های قرنطینه، تولید صنعتی و لجستیک اغلب در کشور چین مختل می‌شد.

با این حال برخی منابع خبری در روز جمعه (۲ دسامبر) اعلام کردند که با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کووید ۱۹ در خارج از کشور، تعداد موارد ابتلا در داخل کشور چین هنوز تا رسیدن به مقدار اوج کمی فاصله دارد. این بدان معناست که تقاضای فولاد چین ممکن است در ماه‌های آینده با فشار بیشتری مواجه شود.

علاوه بر این به نقل از تاجران مستقر در چین، با نزدیک شدن به فصل زمستان و تغییر شرایط آب و هوایی، بازار فولاد داخلی چین وارد فصل سنتی کم مصرف در بین مصرف کنندگان در بخش ساختمانی می‌شود. به همین دلیل، تاجران تمایلی به پر کردن ذخایر محصولات فولادی خود ندارند.

معامله گران در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند در طی روز‌های ۲۱ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲، حجم معاملات روزانه فولاد ساختمانی در بین ۲۳۷ تاجر چینی به ۱۳۸.۴ هزار تن رسیده است که نسبت به پایان اکتبر ۲۰۲۲ با ۱۸.۳ درصد کاهش همراه بوده است.

با وجود این، فولادسازان چینی قصد دارند تولید فولاد را در ماه دسامبر افزایش دهند که در میان تقاضای ضعیف بر عرضه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وانگ جیان‌هوا، تحلیلگر ارشد Mysteel گفت: کارخانه‌های مستقر در چین باید اطمینان حاصل کنند که تولید آن‌ها در سال جاری نسبتاً بالا می‌باشد، به طوری که در سال ۲۰۲۳، پیروی از دستورالعمل دولت مرکزی مبنی بر نگه داشتن کل تولید فولاد خام این کشور کمتر از سطح سال قبل، چندان سخت نباشد.

برخی منابع خبری در روز جمعه (۲ دسامبر) گزارش دادند در حال حاضر تولید فعال احتمالاً بتواند از قیمت مواد خام حمایت کند، در نتیجه این امر به نوبه خود ممکن است تا حدودی از قیمت فولاد حمایت کرده و باعث کاهش تقاضای ضعیف برای کالا‌های نهایی بازار در بلند مدت خواهد شد.

آقای وانگ جی یان هوآ اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید فولاد در چین افزایش یافته و تقاضا در چین کاهش می‌یابد، احتمالاً در اوایل دسامبر، ذخایر فولاد در میان کارخانه‌ها و انبار‌های تجاری پس از کاهش تدریجی آن در دو ماه گذشته، شروع به انباشته شدن خواهند کرد. در چنین شرایطی، کاهش قیمت‌های عرضه توسط فولادسازان به منظور تسهیل فروش، اجتناب ناپذیر خواهد بود. بنابراین، علیرغم مجموعه سیاست‌های محرک پکن، فشاری که قیمت‌ها از سوی منابع متعدد با آن مواجه خواهند شد، می‌تواند منجر به کاهش بیشتر آن‌ها شود.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، چین در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ تولید فولاد را ۲.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داده و به ۸۶۰.۵۷ میلیون تن رسانده است. همچنین بررسی‌ها نشان داده تولید محصولات فولادی در چین برای ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۲ (ژانویه تا اکتبر) به ۱.۱۱۶ میلیارد تن رسیده که نسبت به مت مشابه در سال قبل ۱.۴ درصد افت کرده است. همچنین منابع خبری گزارش دادند میزان تولید آهن خام چین در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۷۲۶.۸۹ میلیون تن شنیده شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران مستقر در چین، این کشور بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۰۳ میلیارد تن فولاد تولید کرده اند. باید توجه داشت که میزان تولید فولاد در چین نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد افت کرده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده