تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۸۳۳۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

فقر نیروی ماهر در صنعت فولاد

‌می‌متالز - خط تولید و صنعت کشور از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و میزان حقوق و دستمزد اندک موجب شده نیروی انسانی خبره و جوان برای رشد و ترقی به کشور‌های همسایه متمایل شوند. به موازات آن باید به این نکته نیز توجه کرد که صنعت کشور با فقر جانشین پروری نیز روبه رو است.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پدیده فولاد ارس اظهار کرد: مجموعه پدیده فولاد ارس در سال ۱۳۹۲ به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشاوره در زمینه احداث و بهره برداری از کارخانه‌های فولاد تاسیس شد. به عبارت بهتر اصالت این شرکت در قسمت شمال غرب کشور در زمینه فولاد است و بر اساس تجربه کارشناسان و مدیران این مجموعه خدمات به کارخانه‌ها ارائه می‌شود. شرکت بنا بر نیازی که در سال ۱۳۹۸ احساس شد اقدام به احداث کارگاه ساخت و مونتاژ تجهیزات کارخانه‌های ذوب و نورد کرد.

همچنین از دیگر اقدامات این مجموعه می‌توان به ارائه خدمات به کارخانه سپهرسبلان ذوب اردبیل اشاره کرد و پروژه فولاد فارس هفت تپه از جمله دیگر پروژه‌های مجموعه به حساب می‌آید که به صورت ناقص تحویل گرفته شد و با سرمایه‌گذاری۸میلیارد تومانی پروژه به اتمام و بهره برداری رسید.

بومی سازی رکن اصلی فعالیت شرکت

سیامک فتحی افزود: مشاوره و ساخت و طراحی کارخانه آذرآبادگان در منطقه آزاد ارس را نیز در اختیار داشتیم. ازجمله پروژه‌های برون مرزی می‌توان پروژه یونیونیستی را نام برد که حدود یک سال مطالعات ابتدایی آن زمان برده است و یک کارخانه ذوب در منطقه کاراکردی ساخته خواهد شد. همچنین پروژه‌هایی در منطقه سلیمانیه و گرجستان نیز در دست اقدام داریم.

وی در ادامه در خصوص موضوع ساخت تجهیزات باتوجه به نیاز کارخانه‌های فولاد و استهلاک شدید تجهیزات این نوع کارخانه‌ها گفت: بومی سازی تجهیزات کارخانه‌های فولادی را به مدت سه سال است که آغاز کرده ایم و از لوازم ریخته گری گرفته تا پاتیل‌های ذوب و جرثقیل و همچنین سایر تجهیزات را می‌سازیم. آخرین محصول مجموعه خط ریخته گری شمش بود که بر اساس تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته شده است که در یک کارخانه در ارمنستان نصب و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پدیده فولاد ارس عنوان کرد: از آنجا که مجموع فعالیت شرکت در حوزه ارائه خدمات بخش فولاد است، باتوجه به این موضوع که برای ارتقای کیفیت محصولات خود باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کرد، مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم درخصوص واردات برخی از قطعات است. به عنوان مثال در حوزه گیربکس‌ها باتوجه به کیفیت بالا و همچنین استهلاک بالایی که دارند مجبور به خرید از کشور ایتالیا شدیم. موضوع نقل و انتقالات ارزی نیز در رتبه دوم چالش‌های فعالیت‌های شرکت قرار گرفته است، همچنین مسائل گمرکی نیز از دیگر معضلات به حساب می‌آید. به عنوان مثال تمام تجهیزات قطعات ابزار دقیق، وارداتی هستند و به دلیل تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای در خصوص واردات این نوع ابزار روبه رو هستیم که بعد از رفع این معضل به موضوع گمرک برخورد می‌کنیم.

نیروی انسانی چالش جدی صنعت

فتحی مهم‌ترین چالشی که برای زنجیره فولاد به عنوان یک زنگ خطر عمل می‌کند را این چنین توضیح داد: بزرگ‌ترین چالش موضوع کمبود نیروی انسانی است که برای ادامه روند تولید در کشور باید نیرو‌های جوان مورد تربیت قرار بگیرند. با توجه به افزایش قیمت ارز می‌توان موضوع صادرات تجهیزات را ارزشمند و به عنوان یک مزیت جلوه داد، چراکه در حال حاضر مشتریانی از آسیای میانی، قفقاز و کشور‌های عربی داریم که می‌توانیم در رابطه با صادرات از نظر قیمتی با کشور ترکیه وارد رقابت شویم. از طرفی با وجود مسائلی همچون میزان دستمزدها، نیرو‌های کار ماهر تمایل به ورود به بازار کار کشور‌های همسایه دارند و عملا در ایران موضوعی به نام جانشین پروری به فراموشی سپرده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: پیش‌تر بیشتر نیرو‌های کار فنی در مراکز فنی و حرفه‌ای و کارودانش یا دانشگاه‌ها مورد آموزش قرار می‌گرفتند و سپس جذب بازار کار می‌شدند، اما در شرایط فعلی و با وجود تمام مشکلات نام برده شده با کمبود نیروی فنی و مهندسان مجرب روبه رو هستیم که به نظر می‌رسد با بازنگری در موضوع حقوق و دستمزد می‌توان تا حدودی این مشکل را رفع کرد تا مهندس جوان احساس امنیت شغلی داشته باشد و رفاه نسبی برای نسل جوان کار فراهم شود تا بتوان از مهاجرت بی رویه نیروی کار جلوگیری به عمل آورد.

دولت به حمایت صنعت بشتابد

این مدیرعامل خاطرنشان کرد: چیزی حدود ۵۰ نفر پرسنل به صورت رسمی و پیمانی با مجموعه ما همکاری می‌کنند که با توجه به نوع پروژه‌ها این تعداد تغییر می‌کنند، اما علاقه‌مند هستیم که نیرو‌های کارآموز را از دوره دبیرستان و هنرستان وارد محیط کار کنیم و با پرداخت حقوق و دستمزدی جزئی این افراد را برای آموزش بیشتر و ورود به بازار کار تشویق کنیم تا کارگاه‌ها خالی از نیروی انسانی نباشند. به عنوان مثال در حال حاضر کارگاه‌های ماشین افزار و جوشکاری با کمبود شدید نیروی کار مواجه است. در این راستا و افزایش انگیزه در جوانان دولت نیز باید وارد عمل شود و با حمایت‌هایی که ارائه می‌کند جوانان و نوجوانان برای ورود به کارخانه‌های فنی و مهندسی ترغیب شوند، به عنوان مثال ارائه تسهیلات به کارگاه‌های کوچک یا معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای ازجمله حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند در دستور کار خود قرار دهد.

فتحی در پایان به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم با توجه به نیاز‌هایی که در داخل و خارج از کشور در حوزه کارخانه‌های فولاد پایش می‌کنیم بیشتر تجهیزات کارخانه‌های فولاد را بومی سازی کنیم و با افزایش کیفیت تجهیزات ساخت داخل می‌توان کارخانه‌های فولادی را به این مسیر کشاند که به جای وارد کردن تجهیزات و پرداخت هزینه‌های گزاف از نمونه‌های مشابه داخلی آن‌ها استفاده کنند و در تلاش هستیم که این مسیر را توسعه دهیم و با رقبای ترکیه‌ای خود وارد رقابت سالم شویم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده