تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۸۳۸۰۱
سرویس خبر : انرژی
آغاز پایان یک دغدغه؛

بهینه‌سازی، راهی برای خروج از بحران انرژی

‌می‌متالز - کارشناس صنعت فولاد گفت: مصرف گاز در ایران، ۳ برابر الگوی متوسط جهانی است، اما مقصر این موضوع مردم نیستند، متهم ردیف اول رعایت نکردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا شهرستانی با اشاره به موارد فوق اظهار کرد: معدل بهره‌وری از گازی که در ایران مصرف می‌شود ۳۵ درصد است درحالی‌که در کشور‌های پیشرفته به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

شهرستانی با بیان اینکه هر سال با فرارسیدن فصل سرما موضوع قطع گاز صنایع از جمله صنعت فولاد مطرح می‌شود، ۲ پیشنهاد برای حل این مشکل مطرح کرد.

کارشناس صنعت فولاد گفت: در دراز مدت می‌توانیم بصورت پایلوت در یکی از استان‌های کشور با تعویض لوازم گرمایشی با بهره وری پایین و عایق کردن خانه ها، مصرف گاز خانگی را به یک سوم کاهش دهیم.

شهرستانی با بیان اینکه شرکت‌هایی هستندکه حاضرند هزینه این طرح را بپردازند افزود: حال گازی که از هدر رفت آن جلوگیری شده است می‌تواند از طریق بورس انرژی به صنایع فروخته شود و به نظرم این موضوع می‌تواند راه‌حل اساسی برای کشور باشد

سیدرضا شهرستانی ابراز داشت این تصمیمی برد–برد خواهد بود که نه تنها، GDP کشور را افزایش خواهد داد، صنایع آسیب خواهند دید و محیط زیست نیز کمتر آلوده خواهد شد. امیدواریم گوش شنوا در دولت و مجلس برای حل این مشکل وجود داشته باشد.

کارشناس صنعت فولاد در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت فولاد روزانه به ۴۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد و در زمستان بخاطر جلوگیری از قطع گاز مصارف خانگی، گاز صنایع قطع می‌شود پیشنهاد دوم خود را این‌طور بیان کرد.

شهرستانی گفت: در کوتاه مدت می‌توان یک الگوی مصرف به ازای هر نفر در نظر گرفته شود و هر فرد یا خانواری کمتر از الگو، گاز مصرف کرد، بتواند در بورس انرژی به صنایع بفروشد. با اینکار هم مردم منتفع خواهند شد، هم از هدر رفت انرژی جلوگیری خواهد شد و هم چرخ صنایع از چرخیدن باز نخواهند ایستاد.

تعداد بازدید : 3

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده