به گزارش میمتالز، مدیرعامل مجتمع فولاد آذرحدید بناب تشریح کرد: احداث این کارخانه از سال ۸۹ شروع شد، اما متاسفانه به دلایل تورم و تغییرات ارزی که به وجود آمد این پروژه نیزگرفتار منابع مالی شد؛ بنابراین مالک پروژه یا باید شخصاً تامین مالی میکرد و یا روشهایی برای تامین منابع مالی این پروژه پیدا کند و یا مثلا در آخر از سیستم بانکی برای تامین مالی کمک بگیرد.
وی ادامه داد: دو مشکل در این پروژه تجربه کردیم. تامین منابع مالی اولویت راه اندازی یک پروژه تولیدی است و در وهله دوم تحریم قرار دارد؛ بنابراین حتی با دور زدن تحریمها نیز با وجود عدم تامین منابع مالی امکان راه اندازی پروژههای بزرگ وجود ندارد.
وی افزود: بنده وقتی در سال تقریبا ۱۳۹۷ وارد این مجموعه شدم، برای تامین منابع مالی تصمیم گرفتم جلساتی را با مدیرعاملهای بانکها داشته باشم و خوشبختانه با همکاری بانک صنعت و معدن و بانک آینده توانستم تامین مالی پروژه را انجام دهیم.
وی افزود: شرکتهایی مانند ما که با وجود مشکلات زیاد به مرحله تولید و بهره برداری میرسند مشکل تامین سرمایه در گردش دارند. صنعت فولاد به گردش مالی زیادی نیاز دارد و در این راستا بانکها و بازار سرمایه حمایت لازم را به عمل آورند، میتوان به آینده این صنعت امیدوار بود.
علی بیگی در ادامه توضیح داد: ظرفیت اسمی شرکت ٢٠٠ هزار تن شمش فولادی میباشد که توانستیم در در سال ۱۳۹۹ فاز اول مجموعه را به بهره برداری برسانیم؛ فاز دوم نیز در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.
دکتر علی بیگی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در شهرک صنعتی بناب اشتغال زایی ایجاد و در سه شیفت تولید میکنیم.
مدیرعامل آذر حدید بناب گفت: خط تولید شرکت دارای دو ست سه تایی کورههای ۱۰ تنی است، یک ست سه تایی کوره ۱۰ تنی در یک قسمت از کارخانه (فاز یک) قرار دارد و یک ست ۳ تایی کوره ۱۰ تنی دیگر در قسمت دیگر (فاز دو) مستقر است و این مجموعه جز شرکتهای نادری است که کوره LF دارد که میتواند برای تولید آلیاژی هم کاربرد داشته باشد (سفارشات خاص) میشود را دارا است. وی افزود: البته این کوره هنوز در مدار تولید قرار نگرفته است.
دکتر علی بیگی گفت: چشم انداز مثبتی را برای این مجموعه در نظر گرفته ایم و قرار است دو کوره ۲۰ تنی نیز به مجموعه اضافه کنیم و با اضافه شدن این کورهها حداقل تولید ما را ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش پیدا میکند. برای تکمیل زنجیره شرکت نیز قرار است تولید نورد هم در دستور کار خود داشته باشیم و بدین صورت زنجیره تولید خود را تکمیل کنیم.
وی همچنین در خصوص هزینه حمل و نقل در صنعت فولاد گفت: حمل و نقل بحث بسیار مهمی در صنعت است و شرکتها میتوانند با تکمیل زنجیره تولید خود نقش موثری در کاهش هزینه حمل و نقل داشته باشند. هرسال به هزینههای حملونقل کشور افزوده میشود و در نتیجه قیمت تمام شده و قیمت مصرفکننده محصولات بیشتر خواهد شد؛ بنابراین ما با تکمیل زنجیره فولاد میتوانیم بسیار صرفه جویی کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: از دولت و بانکها تقاضا داریم همکاری لازم را با ما و دیگر واحدهای تولیدی داشته باشند. برای افزایش سرمایهگذاری و توسعه بیشتر صنعت فولاد ایران جداً به همراهی بیشتر دولت نیاز است. دولت باید در جهت تأمین منابع لازم برای انجام طرحهای توسعه و تأمین منابع ارزی با سرمایهگذاری بخش خصوصی همراهی کند. عدم تامین زیرساختها مانع جدی بر سر راه تولید است دولت با فراهم ساختن زیرساختهای اساسی همچون برق، گاز، حمل و نقل و ... کمک شایانی به بخش تولید میتواند کند.
منبع: چیلان