تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۸۴۱۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگوی یک کارشناس فولادی عنوان شد؛

صادرات و انرژی؛ دو چالش مهم در تحقق طرح فولاد ۵۵ میلیون تنی/ به اقتصاد دستوری پایان دهید

‌می‌متالز - یک فعال فولادی با بیان اینکه در حال حاضر تولید فولاد کشور به ظرفیت اسمی ۳۰ میلیون تن رسیده است، گفت: به دلیل کمبود انرژی، نمی‌توان به اجرایی شدن طرح تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد امیدوار شد.

به گزارش می‌متالز، سعید منتخبی درباره قیمت‌گذاری دستوری در صنایع فولادی مطرح کرد: با توجه به اصل تجارت، قیمت‌گذاری دستوری با تجارت و خرید و فروش تطابق ندارد و حذف آن در صنعت از الزامات مهم است.

وی تاکید کرد: در صورتی که قصد داشته باشیم فعالیت‌ها را به صورت مداوم و بهینه در شرکت‌ها به خصوص تولیدکنندگان انجام دهیم، باید نرخ‌گذاری را برحسب عرضه و تقاضا انجام داد، چرا که نرخ‌گذاری دستوری در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند، اما پس از مدتی، وضعیت آشفته‌ای به وجود خواهد آمد و نتیجه‌ای از هدف مورد نظر کسب نمی‌کنیم.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به جای خالی پیوست انرژی در طرح تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تصریح کرد: برای تحقق اهداف این طرح، تامین زیرساخت‌ها از جمله انرژی تأثیر به‌سزایی دارد. در این راستا، این موضوع باید همزمان با توضیح طرح ۵۵ میلیون تن فولاد مطرح می‌شد.

وی مطرح کرد: در حال حاضر تولید فولاد کشور به ظرفیت اسمی ۳۰ میلیون تن رسیده است که به دلیل کمبود انرژی نمی‌توان به اجرایی شدن طرح تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد امیدوار شد.

منتحبی، موانع صادرات را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: علاوه بر حامل‌های انرژی، بحث صادرات و آسان‌سازی آن در روند معاملاتی فولاد تأثیر دارد. به عبارت دیگر، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ظرفیت مصرف داخل کشور را ندارد و باید برای مازاد تولید و صادرات آن فکر اساسی شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده