تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۸۴۱۲۱
سرویس خبر : انرژی

آلمان در خطر کمبود گاز طبیعی

‌می‌متالز - رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان هشدار داد نرخ صرفه‌جویی در مصرف انرژی در حال حاضر تنها ۱۳ درصد است و بدون کاهش قابل‌توجه مصرف نمی‌توان از پس مشکلات در زمستان برآمد.

به گزارش می‌متالز، رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان گفت این کشور به اندازه کافی در مصرف گاز صرفه‌جویی نکرده که بتواند از کمبود در زمستان جلوگیری کند. آلمان نتوانسته در هفته گذشته در بحبوحه پایین آمدن شدید دمای هوا، به هدف ۲۰ درصد کاهش مصرف برسد.

آلمان که قبل‌از حمله روسیه به اوکراین حدود نیمی از نیاز خود به گاز طبیعی را از این کشور دریافت می‌کرد، طی ۱۰ ماه گذشته در تلاش بوده منابع جدیدی از انرژی بیابد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در تابستان از هدف صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف گاز در سراسر کشور خبر داد، یعنی بالاتر از ۱۵ درصدی که کمیسیون اروپا تعیین کرده بود.

پس‌از یک پاییز متعادل که طی آن، کسب‌وکار‌ها و خانواده‌های آلمانی توانستند بیش‌از اندازه مورد نیاز در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند و منابع ذخیره‌سازی تا بیش‌از ۱۰۰ در صد پر شود، حالا موج سرما طی یک هفته گذشته زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

کلاوس مولر، رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان هشدار داد نرخ صرفه‌جویی در مصرف انرژی در حال حاضر تنها ۱۳ درصد است، و اگر سرمای هوا از این حد بیشتر شود مصرف گاز بشدت بالا خواهد رفت.

ذخایر گاز آلمان در حال حاضر ۹۵ درصد پر است و این کشور تلاش می‌کند اولین پایانه واردات گاز طبیعی مایع در بندر دریای شمال را در روز شنبه افتتاح کند تا بتواند از نروژ، هلند، بلژیک و فرانسه گاز وارد کند.

با انفجار خط لوله‌های نور استریم ۱ و ۲ در ماه سپتامبر و توقف کامل عرضه گاز روسیه، برلین همواره نگران احتمال سهمیه‌بندی گاز در زمستان و همچنین خراب‌کاری‌های بیشتر در سایر زیرساخت‌های حساس انرژی بوده‌است.

اگر دولت آلمان مجبور به اعلام شرایط اضطراری شود، مولر باید بین سهمیه‌بندی گاز برای کل مناطق آلمان یا شرکت‌های کوچک با تقاضای بالا و یا بخش‌هایی از صنعت که چندان حیاتی نیستند، انتخاب کند.

مولر گفت: «دولت باید با شهروندانش صریح صحبت کند. بدون کاهش قابل‌توجه مصرف گاز نمی‌توان از پس مشکلات در زمستان برآمد. ساکت ماندن نسبت‌به این خطرات یا انکار آن‌ها بدترین استراتژی است».

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده