تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۸۴۱۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
محمودزاده در واکنش به تبدیل دریاچه ارومیه به معدن لیتیوم؛

احیای دریاچه شور آذربایجان شدنی است، اما نه با وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند

‌می‌متالز - نایب رئیس هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در واکنش به تبدیل دریاچه ارومیه به معدن لیتیوم گفت: نگاه معدن گونه به دریاچه ارومیه به نوعی مرگ تدریجی آن است که بی تردید زندگی ساکنان استان‌های همجوار این دریاچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احیای دریاچه شور آذربایجان شدنی است به شرطی که مسئولان دولتی کمر همت بسته و به میدان بیایند.

به گزارش می‌متالز، جلال محمودزاده در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه چندین راهکار برای احیای دوباره داشته که متاسفانه هیچ کدام از آن‌ها تاکنون محقق نشده است؛ یکی از مسیر‌های نجات آن انتقال آب دریای خزر است از آنجا که انتقال آب بین بخشی باید با مطالعات زیست محیطی شکل بگیرد هنوز شاهد چنین مطالعاتی برای زندگی دوباره دریاچه نبودیم، از طرفی سهمی از انتقال آب رود ارس برای زندگی دوباره دریاچه شور آذربایجان در نظر گرفته شد که این مسئله هم تا به امروز محقق نشده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: با بحرانی شدن شرایط دریاچه مقرر شد انتقال آب از تونل رودخانه زاب در دستور کار قرار بگیرد که متاسفانه به دلیل مشکلات فنی شاهد تکمیل آن نیستیم؛ با تمام تفاسیر پیشنهاد صرفه جویی در آب شرب، کشاورزی و صنعت داده شد تا مسیری برای احیای دوباره نگین فیروزه‌ای آذربایجان باشد که متاسفانه این راهکار هم به صورت کامل عملیاتی نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت باید برای احیای دریاچه ارومیه گام نخست را از آبیاری کشاورزی به صورت مدرن شروع کند، سال‌هاست کشاورزی به شکل سنتی در حال انجام است این مسئله نه تنها به ضرر صنعت کشاورزی بوده بلکه نمونه بارز تبعات آن را در خشکی دریاچه ارومیه شاهد هستیم، این مشکل تنها با در نظر گرفتن اعتبارات ممکن خواهد بود.

اعتباراتی برای آبیاری مدرن کشاورزی در نظر گرفته شود

وی ادامه داد: در حال حاضر طی ۶ ماه اخیر دولت ریالی برای آبیاری مدرن برای استان‌های منتهی به دریاچه ارومیه در نظر نگرفته است، دولت باید برای آبیاری کشاورزی استان‌هایی که همجوار دریاچه شور هستند اعتباراتی در نظر بگیرد تا آب مازاد به سمت ارومیه جاری شود.

دولت در کنار تکمیل تونل انتقال آب زاب باید پیگیر انتقال آب از رود ارس و دریاچه ارومیه باشد

محمودزاده با هشدار به پروژه نیمه تمام تونل زاب، تاکید کرد: دولت در کنار تکمیل تونل انتقال آب زاب باید پیگیر انتقال آب از رود ارس و دریاچه ارومیه باشد؛ انتقال آب از رود ارس بسیار راحت‌تر از دریاچه خزر است.

نایب رئیس هیات رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: نگاه معدن گونه به دریاچه ارومیه به نوعی مرگ تدریجی آن است که بی تردید زندگی ساکنان استان‌های همجوار دریاچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احیای دریاچه شور آذربایجان شدنی است به شرطی که مسوولان دولتی کمر همت بسته و به میدان بیایند.

وی در ادامه تاکید کرد: تبدیل دریاچه به معدن لیتیوم یک شایعه بیش نیست که در سایه کم کاری مسئولان این شایعه شدت گرفته است، نه تنها دولت سیزدهم بلکه سایر دولت‌ها در احیای دریاچه ارومیه کم کاری کرده‌اند.

دولت با بی برنامگی نسبت به احیای دریاچه ارومیه بی تفاوت بوده است

نماینده مردم در مجلس یازدهم در واکنش نسبت به انتقاد‌های وضعیت دو دریاچه ارومیه و وان ترکیه، یادآور شد: فاصله این دو دریاچه به لحاظ جغرافیایی چندان زیاد نیست، اما ارومیه ایران در مرز خشکی قرار دارد، دولت تا به امروز با بی برنامگی نسبت به احیای این دریاچه بی تفاوت بوده است، مقایسه نگین فیروزه‌ای آذربایجان با وان ترکیه نتیجه بی توجهی دولت‌ها نسبت به آن است.

نماینده مردم آذربایجان ادامه داد: در احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها باید ملی اقدام کنیم، امروز ارومیه، زاینده رود، هورالعظیم قربانی بخشی نگری مدیران شده‌اند، در اجرای پروژه‌های مختلف باید از بخشی نگری فاصله گرفته و ملی دست به اقدام بزنیم. مطالعات و پژوهش‌های زیست محیطی به ویژه پروژه‌های آبی باید در دستور کار قرار بگیرد.

هر پروژه آبی بدون مطالعه بی تردید تبعات گرانی دارد

محمودزاده در ادامه تصریح کرد: ایران در نیمکره گرم و خشک قرار گرفته است، در چنین جو زیست محیطی آب مایه حیات برای همه موجودات زنده محسوب می‌شود بر همین اساس هر پروژه آبی بدون مطالعه بی تردید تبعات گرانی را به دنبال خواهد داشت.


عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: در طی ۲۵ سال گذشته حدود ۱۸ سد بر روی دریاچه ارومیه احداث شده است، سدسازی‌های متعدد بر روی این دریاچه بدون مطالعه محیط زیستی شکل گرفته که امروز مرگ این دریاچه را رقم زده است، خشکی این دریاچه در نتیجه اندیشه بخشی نگری مدیران بوده است؛ خشکی کامل نگین فیروزه‌ای دریاچه ارومیه بی تردید تبعات گرانی خواهد داشت که کل ایران را در بر می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده