تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۸۴۴۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال سنگ در کشور مصرف می‌شود

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: سالیانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف زغال سنگ در کشور است.

به گزارش می‌متالز، «سعید صمدی» در برنامه تابلوی واردات رادیو اقتصاد افزود: از این میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن زغال سنگ در معادن کشور تولید و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با کمال تاسف از محل واردات تامین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران از نظر ذخایر زغال سنگ یک کشور متوسط در دنیا شناخته می‌شود، اظهارداشت: ذخیره زمین شناسی زغال سنگ در ایران ۱۴ میلیارد تن و ذخیره قطعی اکتشاف شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: منبع اصلی تامین انرژی در کشور زغال سنگ نیست بلکه گاز است از اینرو جمهوری اسلامی با توجه به ذخایر موجود می‌تواند به عنوان یک صادرکننده قابل توجه زغال سنگ در منطقه باشد.

وی همچنین با بیان اینکه طی یک تا دو دهه اخیر زغال سنگ در کشور به شدت مغفول واقع شده است، افزود: قیمت گذاری‌ها در حوزه زغال سنگ به نوعی قیمت گذاری نیمه تکلیفی است یعنی دست معدن دار مثل بقیه معادن و اصناف باز نیست که بخواهد کالای که تولید می‌کند به هر قیمتی بفروشد.

صمدی با اشاره به اینکه قیمت زغال سنگ در کشور بصورت تصنعی پائین نگهداشته شده است، اظهارداشت: قیمت پائین باعث شده سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ اقتصادی نباشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت یک تن زغال سنگ سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالیکه فولادساز به ازای هر تن زغال سنگ وارداتی ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌کند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: اکنون قیمت هر تن زغال سنگ وارداتی ۳ تا ۴ برابر زغال سنگ تولید داخل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه رشد تولید زغال سنگ در کشور بر مدار منفی است، یادآورشد: در صورت ادامه این روند واردات زغال سنگ به داخل نسبت به گذشته با حجم بیشتری انجام خواهد شد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی رادیو

عناوین برگزیده