تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۴۶۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش:

به دنبال تحول در مدیریت لجستیک معدن و صنایع معدنی هستیم

‌می‌متالز - از مهم‌ترین عرصه‌هایی که فناوری اطلاعات آن را متحول کرده است و برای استارت‌آپ‌ها به حوزه‌ای جذاب تبدیل شده، حمل و‌نقل است.

به گزارش می‌متالز، یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان عمده بار برای مدیریت لجستیک، پرداخت هزینه‌های زنجیره تامین است که شامل هزینه خرید مواد اولیه و هزینه کرایه بار می‌شود. صاحبان بار برای حل این مسئله، ناگزیر به ارتباط با بانک‌ها برای تامین اعتبار هزینه‌های لجستیک هستند، اما چالش جدی برای تامین اعتبار صاحبان بار، نبود زیرساختی کارآمد برای تصدیق عملیات لجستیک است. «آی‌بار پی»، سامانه‌ای است که با هدف ارائه خدمات مدیریت هوشمند پرداخت کرایه بار به صاحبان بار عمده طراحی و پیاده‌سازی شده و خدمات و سرویس‌های متنوعی را به مشتریان خود ارائه خواهد داد. در همین راستا، گفت‌وگویی با حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص زمینه فعالیت مرکز نوآوری نوین ارزش در حوزه حمل و نقل هوشمند توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت توسعه زیرساخت فن‌‏آوری‏‌های نوین ارزش به عنوان بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایه‌‏گذاری بین‌‏المللی ارزش در حوزه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار‌های نوآورانه و استارت‌آپ‌ها و ارائه خدمات فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. با توجه به ظرفیت‏های قابل توجه در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل بار بین شهری، برنامه‏ریزی برای ورود به این حوزه از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پلتفرم ‏آی‏بار به عنوان اولین محصول نوین ارزش در این حوزه در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‏برداری رسید. این پلفترم مجوز بازارگاه الکترونیک را از سازمان راهداری اخذ کرده است و طی ۹ ماهه اول سال جاری توانسته است مدیریت حمل بیش از ۸۰۰ هزار تن بار را برای مشتریان خود که در حوزه صنایع فولادی و معدنی فعال هستند انجام دهد. با توجه به تجربه شکل گرفته در مجموعه آی‏بار در ارتباط با مشتریان، مشخص شد یکی از مهم‌ترین مشکلات صاحبان بار عمده به ویژه در حوزه صنایع و معادن، مدیریت پرداخت کرایه بار بارنامه‏های صادر شده برای آن‌ها است. به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها هنوز به روش‌های سنتی این مهم را انجام می‌دهند. این مسئله باعث شده است که آن‌ها نتوانند کرایه رانندگان بارنامه‏های خود را در زمان مناسب پرداخت کنند که از یک سو، نارضایتی رانندگان را به دنبال دارد و از سوی دیگر در ثبت اسناد هزینه در نرم‌افزار‌های حسابداری نیز با مشکل مواجه می‏شوند. از همین‏رو با بررسی نمونه‏های موفق بین‏المللی در حوزه مدیریت پرداخت لجستیک، سامانه «آی‌بار پی» با هدف ارائه خدمات مدیریت هوشمند پرداخت کرایه بار به صاحبان بار عمده طراحی و پیاده‌سازی شد. این سامانه در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است و سرویس‌های متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

هوشمندسازی عملیات لجستیک در داخل کشور را تا چه میزان در حوزه حمل‌ونقل موثر می‌دانید؟

شاید بتوان گفت یکی سنتی‏ترین بخش‏های اقتصاد کشور، حوزه حمل‌ونقل جاده‏ای است. با در نظر گرفتن گردش مالی قابل توجه در این حوزه، ظرفیت‌های مناسبی جهت سرمایه‌گذاری در جهت هوشمندسازی عملیات لجستیک وجود دارد، اما باید این نکته را در نظر داشت که این تغییر در ساختار سنتی بدون در نظر گرفتن نقش ذی‏نفعان فعلی ممکن نخواهد بود. طی چند سال اخیر استارت‌آپ‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل هوشمند ورود کرده‌اند، اما به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی قوانین و مقررات در این حوزه، عدم همکاری باربری‏ها و صاحبان بار و رانندگان، بسیاری از این تلاش‌ها هنوز به ثمر نرسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت فعالیت هوشمندسازی بخش لجستیک، راه زیادی تا کسب سهم بازار مناسب از این حوزه را در پیش دارد. در ایران، نسبت هزینه‌های حمل‌ونقل به قیمت تمام شده محصول، دو برابر میانگین جهانی و چیزی معادل ۱۲ درصد است. با این حساب موضوع کنترل هزینه‌های حمل‌ونقل در حوزه تولید در ایران بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. ما در سامانه «آی‌بار» و «آی‏بار پی» تلاش کرده‌ایم تا از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم، هزینه‌های عملیات حمل را برای صاحبان بار با استفاده از زیرساخت‌های فنی ایجاد شده کاهش دهیم. به این شکل که به صورت مستقیم، با دسترسی به طیف وسیعی از رانندگان و حذف بار‌های یک سر خالی و دیگری به شکل غیرمستقیم با حذف نظام‌مند و سیستمی کردن فرایند‌های دستی و کاهش هزینه‌های سازمانی مدیریت عملیات حمل، این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

در ارتباط با مزایای پلتفرم «آی‌بار» و سامانه «آی‏بار پی» توضیحاتی ارائه بفرمایید و آیا نمونه مشابه داخلی این سامانه در کشور طراحی و اجرا شده است؟

اساس شکل‌گیری کسب وکار «آی بار» بر ارائه خدمات لجستیک و حمل ونقل حول سه محور اصلی در مفهوم پایداری یعنی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست بوده است. به عبارتی، در هر یک از این سه حوزه، مفاهیم جدیدی طراحی و اجرا شده است تا چالش‌های موجود در آن‌ها را به طوری که به ایجاد منفعت و خلق ارزش نهایی برای بازیگران این حوزه بینجامد، مرتفع کند. بنابراین، از این نظر هیچ نمونه داخلی برای سامانه مدیریت هوشمند حمل و‌نقل «آی‌بار» وجود ندارد. از سوی دیگر، این سامانه بر اساس الگو‌های مرسوم در حوزه پلتفرم‌های بازار است. نمونه‌های موفق بین‌المللی در این حوزه ایجاد شده که تمرکز هر کدام به ارائه خدمات در حوزه‌های اختصاصی است. این پلتفرم‌ها با خدمات و تسهیلاتی که برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، متمایز می‌شوند، اما اصول طراحی کلیه آن‌ها یکی بوده و آن هم حول پلتفرم بازارگاهی است. در سال‌های اخیر نیز نمونه‌های داخلی زیادی در این حوزه ایجاد شده‌اند و سامانه‌هایی که تمرکز خود را از ارائه خدمات پلتفرمی، منجر به حذف بازیگران اصلی و یا ارائه نقش آن‌ها توسط سامانه خود شده‌اند، از توفیق کمتری برخوردار بوده‌اند. «آی بار»، تمرکز اصلی خود را در ارائه خدمات هرچه بهتر به تمام ذی‌نفعان و بازیگران این حوزه قرار داده است که می‌توان گفت دلیل موفقیت نسبی آن نیز همین موضوع بوده است. «آی‌بار پی» نیز با هدف ارائه خدمات مدیریت هوشمند پرداخت کرایه بار به صاحبان بار عمده طراحی و پیاده‌سازی شده است و خدمات و سرویس‌های متنوعی را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

در حال حاضر فعالان استارت‌آپی کشور به ویژه در حوزه حمل‌ونقل بخش معدن و صنایع معدنی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بزرگ‌ترین چالش ارائه هندگان راهکار‌های حمل‌ونقل مبتنی بر فناوری در حوزه‌های معدنی و فولادی، عدم باور کافی فعالان این حوزه به نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری راهکار‌های فناورانه در کاهش هزینه‌ها و نیز تسهیل فرایند‌های جاری این صنایع است. به این معنی که فعالان این حوزه باور راستینی بر ارتقای بهره‌وری در سطوح مختلف عملیاتی صنایع خود به واسطه بهره‌برداری از راهکار‌های فناورانه به خصوص راهکار‌های مبتنی بر فناوری در حوزه حمل‌ونقل نداشته‌اند و این مسئله موجب می‌شود تا فعالان این حوزه کمتر از این راهکار‌ها در سطوح مختلف سازمان خویش بهره گیرند.

چشم‌انداز کسب‌وکار‌های نوین در داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کسب‌و‌کار‌های نوین مسیر خود را در دنیای نوین پیدا خواهند کرد. مهم این است که صاحبان عمده بار چه زمانی خود را به روز کنند و از این خدمات به بهترین شکل بهره گیرند. در دنیای نوین، پیشرو‌ها هستند که آینده را شکل می‌دهند و پیشرو‌ها باید آماده هرگونه تغییر و تسهیل باشند و لازمه هر رشدی، استفاده بهینه از ارزش‌های نوین است. ما در مجموعه «آی بار» در تلاش هستیم تا نیاز‌های روز صاحبان عمده بار را برطرف کنیم و با ارائه بهتر خدمات که امروزه به شکل سنتی در حال انجام هستند، دغدغه صاحبان بزرگ بار را در انجام درست و دقیق این فعالیت‌ها مرتفع سازیم. به امید روزی که بتوانیم در کنار تمامی این صنایع و با ارائه خدمات مطمئن به آن‌ها، موجبات رشد و ارتقای عملکرد آن‌ها را فراهم کنیم.

گفتگو: محمدرضا طارمی

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده