تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۸۴۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت تمرکز بر مالیات بر مجموع درآمد/ تا رسیدن به نقطه مطلوب نظام مالیاتی فاصله داریم

‌می‌متالز - رییس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب مالیاتی فاصله زیادی داریم، گفت: باید از هم اکنون روی مالیات بر مجموع درآمد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در آینده پایه‌های مالیاتی را گسترش دهیم.

به گزارش می‌متالز، علی عسگری رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در دوره جدید سازمان به مسیر واقعی که باید تمرکز می‌کرد برگشته است و آرزو‌های دیرین نظام مالیاتی که سال‌ها مدیران پیشین دنبال آن بودیم در حال به ثمر نشستن و محقق شدن است.

وی با تأکید بر اهمیت مالیات در اقتصاد کشور گفت: نهاد‌های حاکمیتی باید مالیات را جدی‌تر بگیرند، البته در خصوص مالیات خیلی بحث می‌شود و موضوعات مختلف مطرح می‌شود، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب مالیاتی فاصله زیادی داریم.

عسگری اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی به عنوان بخش اجرایی در میدان هست، ولی پشتیبانی با نهاد‌های حاکمیتی است که باید انجام بدهند. خود دولت و دستگاه‌های دولتی هم باید این اهمیت را درک کنند که اگر در میدان نیایند و کمک نکنند کار سازمان پیش نخواهد رفت.

وی با تأکید بر اینکه در رسیدگی‌های مالیاتی راهبرد باید این باشد که حداقل پرونده‌ها رسیدگی شود بیان داشت: در طرح جامع مالیاتی ما همیشه بحث مان این بود که حداکثر پرونده‌ها یی که باید رسیدگی کنیم باید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد و بقیه را باید از طریق پذیرش اظهارنامه مودی بتوانیم بپذیریم و تمرکزمان را روی پرونده‌هایی که ریسک بالایی دارند قرار دهیم.

این کارشناس خبره مالیاتی، بحث مهم بعدی را کنترل‌های سیستمی عنوان و تصریح کرد: با توجه به حجم بالای داده‌ها در نظام مالیاتی باید کنترل درستی انجام شود مثلا در حوزه کارت خوان‌ها تراکنش‌ها و رفتار متعارفی صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت قانون کارتخوان‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه در موضوع مالیات بر ارزش افزوده، کنترل کارتخوان‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر کارت‏خوان‌ها سازماندهی شوند قطعا می‌توان در مالیات عملکرد و در مالیات ارزش افزوده عملکرد سازمان را توسعه داد و هم این مساله در شفافیت و تطبیق اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی مهم است.

عسگری نکته مهم دیگر را اصلاح پایه‌های مالیاتی در کشور دانست و با تشریح سه پایه اصلی مالیاتی در دنیا یعنی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر شرکت‌ها و مالیات بر مجموع درآمد، گفت: باید از هم اکنون روی مالیات بر مجموع درآمد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در آینده پایه‌های مالیاتی را گسترش دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده