تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۵۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت تفکیک مقام سیاست‌گذار از مجری در نظام مالیاتی

‌می‌متالز - یک اقتصاددان با تاکید بر اهمیت تفکیک مقام سیاست گذار از مقام مجری در نظام مالیاتی، گفت: این دو مورد هم اکنون به هم پیوند خورده است و می‌تواند در سیستم ایجاد اختلال کند.

به گزارش می‌متالز، علی نصیری اقدم تفکیک مقام سیاست گذار از مقام مجری در نظام مالیاتی را مهم توصیف کرد و گفت: این دو مورد هم اکنون به هم پیوند خورده است و می‌تواند در سیستم ایجاد اختلال کند، برای جلوگیری از فشار احتمالی بر سازمان امور مالیاتی نیاز است این دو مقام از هم منفک شوند.

نصیری اقدم با یادآوری دوره فعالیت دانشکده امور اقتصادی و بیان اهمیت دانشکده در تربیت نیروی انسانی، گفت: در آن دانشکده نیرو‌های مختص کار مالیات ستانی تربیت می‌شد و بسیاری از نیرو‌های توانمند سازمان امور مالیایی در همان دانشکده تربیت شدند و هم اکنون خلاء آن مشاهده می‌شود که پیشنهاد می‌شود برای جبران این خلاء یک طرح درس مشخص مالیاتی در دانشکده‌های اقتصادی تحت عنوان علوم مالیاتی تعریف شود.

این استاد برجسته دانشگاه، با تأکید بر اهمیت بررسی هزینه و فایده در اصول مالیات ستانی در کشور، بیان داشت: باید از مالیات‌هایی که هزینه‌های وصولش بیش از منافعش هست اجتناب کنیم.

نصیری اقدم فاصله بین مالیات ستانی مبتنی بر اجبار و رضایتمندی را از موضوع‌های مشخص کننده میزان مشروعیت نظام مالیاتی دانست و گفت: هر چند دولت نهادی است که انحصار مشروع زور را دارد، اما مالیات ستانی مبتنی بر پذیرش اجتماعی که نیازمند برنامه‌های بلند مدت است موجب کسب مشروعیت برای نظام مالیات ستانی می‌شود.

وی با تشریح روند گزار نظام مالیاتی از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند و مدرن، گفت: در این مقطع، مدیریت سازمان ممکن است بین نوآوری و جوان گرایی و ایده‌های بلندپروازانه و آرمانی و نگاه‌های محافظه کارانه و سنتی در تلاقی باشد. مدیریت این موانع نیاز به یک ظرافت و دقت عمل دارد که از سعه صدر و سیاستی که در مدیریت جدید سازمان امور مالیاتی سراغ دارم به نحو احسنت مدیریت می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده