تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۸۵۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با وجود افت ارزش ارز‌های آسیایی در برابر دلار

ین ژاپن به بالاترین قیمت ۴ ماه گذشته رسید

‌می‌متالز - با تغییر سیاست بانک مرکزی ژاپن، ارزش ین به بالاترین حد در ۴ ماه گذشته رسید.

به گزارش می‌متالز، روز سه‌شنبه ارزش بیشتر ارز‌های آسیا با ادامه نگرانی‌ها از رکود بالقوه، اندکی کاهش یافتند، در حالی که ین ژاپن پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن سیاست فوق‌العاده خود را تغییر داد، ۲.۷ درصد جهش کرد و به ۱۳۳.۱۴ معادل بیشترین سطح آن در برابر دلار در چهار ماه گذشته رسید. پس از افزایش دامنه نوسان سود اوراق قرضه دولتی با مجوز بانک مرکزی ژاپن، ارزش این ارز افزایش یافت.

این اقدام تا حدی به گمانه زنی‌های اخیر مبنی بر اینکه بانک مرکزی در مواجهه با تورم روبه رشد کشور، سیاست فوق العاده خود را تشدید خواهد کرد، اعتبار می‌بخشد. اما نرخ‌های معیار خود را در محدوده صفر نگه داشته، در حالی که تورم هدف خود را ۲ درصد، تقریباً نیمی از نرخ تورم واقعی در کشور، حفظ کرد.

اقدام روز سه‌شنبه بسیار تندرو‌تر از انتظار بازار‌ها بود و به ین کمک کرد تا از پایین‌ترین سطح ۳۰ ساله خود در اکتبر بهبود یابد. ممکن است ارزش بیشتر ین، برای اقتصاد ژاپن که با هزینه‌های بالای واردات ناشی از کاهش ارزش ین در سال جاری دست و پنجه نرم می‌کرد، تسکینی به شمار رود. اقدام روز سه شنبه هم باعث می‌شود که بدهی ژاپن کمی جذاب‌تر به نظر برسد.

ارز‌های آسیایی بیشتری در برابر دلار عقب نشینی کردند در حالی که چشم انداز اقدامات شدیدتر بانک مرکزی و رکود بالقوه سال ۲۰۲۳ تمایل ریسک را متعادل نگه داشته است. سیگنال‌های تندرو از سوی بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا، ارز‌های خود را در هفته گذشته افزایش دادند، در حالی که هر دو بانک نشان دادند که نرخ بهره همچنان در حال افزایش است.

یوان چین ۰.۱ درصد سقوط کرد در حالی که بانک مرکزی چین، نرخ وام اصلی خود را در پایین‌ترین سطح تاریخی نگه داشت. این بانک مرکزی در تلاش است تا تعادلی بین تسهیل رشد اقتصادی و جلوگیری از ضعف بیشتر ین حفظ کند، در حالی که این کشور با افزایش بی سابقه موارد ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. تحت فشار افزایش قیمت ین، روپیه هند ۰.۲ درصد سقوط کرد، در حالی که دلار استرالیا ۰.۷ درصد سقوط کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده