تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۸۵۱۲
سرویس خبر : انرژی
​مروری بر ۴ دهه رشادت تلاشگران نفت در خلیج همیشه فارس

فعالیت‎های شرکت نفت فلات قاره ایران تشریح شد

می متالز - دهه فجر فرصت مغتنمی بود تا کارنامه قطب تولید نفت ایران در آب‎های نیلگون خلیج همیشه فارس را به قضاوت نشست؛ کارنامه‎ای که با همه فراز و نشیب‎های سال‎های پس از انقلاب، نشان از سرافرازی کارکنان رشید و جان بر کف شرکت نفت فلات قاره ایران دارد.
فعالیت‎های شرکت نفت فلات قاره ایران تشریح شد

به گزارش می متالز، همزمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی به سراغ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران رفتیم تا ناگفته‌هایش را از افت‌وخیزهای تولید در قطب تولید نفت فراساحل ایران بیان کند.

حمید بورد که در دو سال و نیم گذشته سکان هدایت شرکت نفت فلات قاره ایران را در اختیار داشته است، صنعت نفت را در راس هرم فشارهای غربی‎ها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‎داند و شرکت نفت فلات قاره ایران را به دلیل وجود مرزهای مشترک دریایی با دیگر کشورها، در معرض حملات مداوم آنها معرفی می‎کند.

وی در عین حال از یک میلیارد دلار سرمایه‎گذاری برای اجرای چهار پروژه در شرکت نفت فلات قاره ایران خبر می‌دهد و می‎گوید: با به سرانجام رسیدن این چهار پروژه، امکان تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد.

به گفته بورد، کارنامه عملکرد این شرکت ۳۸ ساله، با وجود همه محدودیت‎ها و هزینه‎های سنگین ناشی از تولید نفت در دریا و گذر از نیمه دوم عمر مخازن که تاثیر نامطلوبی بر روند تولید نفت داشته، قابل دفاع است و توانسته سهم ایران از تولید نفت در خلیج فارس را حفظ کند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همه موفقیت‎های این شرکت در سال‎های گذشته و دستیابی ۱۰۰ درصدی به برنامه تولید در سال ۹۷ را مرهون از خودگذشتگی کارکنان همیشه در صحنه این شرکت می‎داند و معتقد است که صنعت نفت ایران به مدد تلاش و تخصص کارکنان خود، یک صنعت مقتدر و جهانی ا ست.

بورد در ادامه از وجود ۲۰۰ سازه دریایی در این شرکت در پهنه دریای نیلگون خلیج فارس از شمال تا تنگه هرمز خبر می‌دهد و اضافه می‎کند که فرآیند نگهداری از تاسیسات و فرآیند لجستیکی در این گستره با دشواری‎های زیادی همراه است که البته با همت و اندیشه کارکنان، این شرکت توانسته است بر همه این مشکلات فائق آید.

وی همچنین از بازنگری و تغییر در ساختار کلی این شرکت خبر داده و معتقد است که با اصلاح فرآیندها در سال گذشته، در مجموع سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون دلار در هزینه‎ها صرفه‎جویی شده است، این در حالی است که در همین مدت افزون بر تثبیت تولید، روند تولید نفت در این شرکت حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است که البته دستیابی به این موفقیت بدون سرمایه‎گذاری جدید در حوزه تولید نفت و تنها در قالب پروژه‎های نگهداشت توان تولید صورت گرفته است.

موفقیت‎های بی‌نظیر در حوزه ساخت داخل، رشد ۲۰۰ درصدی در حوزه پژوهش، نصب چهار جکت دریایی، راه‎اندازی دوباره NGL سیری، بهره‎برداری از پالایشگاه هنگام در قشم و بهره‎برداری از شناور FPSO در خلیج فارس به همراه بازسازی اساسی دو کارخانه تزریق آب که سبب شد برنامه تزریق آب در این شرکت نزدیک به برنامه پیش رود، از موفقیت‎های دیگری است که در دو سال گذشته حاصل شده است.

در ادامه این گفت‎وگو گذری بر فراز و فرودهای تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران داشته‎ایم که مهم‎ترین آنها را در سرخط‌های زیر می‎خوانید:

سال ۵۹:
• براساس بخشنامه ۵/۵-۲۷۶۸ وزارت نفت، تشکیل شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف ادغام پنج شرکت نفتی وابسته (ایپاک، سیریپ، لاپکو، سوفیران، ایمینیکو) و اداره تاسیسات این شرکت‎ها در جنوب تصویب شد. در ادامه شرکت نفت فلات قاره ایران تاسیس و محمدعلی علیزاده شعبانی به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد.

سال۶۰:

 • به علت مشکلات ناشی از جنگ تنها از دو منطقه سیری و لاوان بهره‎برداری و بهره‎برداری از دو منطقه خارک و بهرگانسر به علت شرایط جنگی متوقف می‎شود. با وجود این در دوران جنگ تحمیلی و با وجود اینکه تاسیسات شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج فارس در معرض حملات همیشگی دشمن بعثی است، حتی یک روز نیز تولید نفت متوقف نمی‎شود.

سال ۶۱:

 • تاسیسات چاه‎های شماره ۳ و ۴، ۶، ۵، ۷ و ۸ میدان نوروز مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت و آتش گرفتند.

سال ۶۲:

 •  آتش‌سوزی چاه شماره ۳ میدان نوروز به دست توانمند متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران مهار شد.

سال ۶۳:

 • آتش‌سوزی چاه شماره ۱۰ میدان نوروز به همت کارشناسان و کارکنان وزارت نفت مهار شد.

سال ۶۴:

 • آتش‌سوزی چاه شماره ۶ میدان نوروز مهار شد.

سال ۶۶:

 • سکوی (R۱)، (R۷) منطقه نفتی لاوان و سکوی رشادت (R۴) هدف حمله دشمن بعثی قرار گرفت و خسارت‎هایی به آن وارد شد.

سال ۶۷:

 • از سرگیری تولید میدان‌های سیری و فروزان که به دلیل آسیب‌دیدگی بیشتر تاسیسات دریایی و خشکی متوقف شده بود.

• ساخت مخازن اضطراری فرآورده‎ها در بهرگان، تعمیر پایانه‎های نفتی شناور، تعمیرات خطوط لوله زیردریایی، تعمیرات پهلوگیری سکو و بازسازی اسکله لاوان.

 سال ۶۸:

 • راه‎اندازی دوباره تاسیسات خشکی دریایی هندیجان پس از توقف طولانی ناشی از جنگ.

 سال ۶۹:

 • حفاری نخستین چاه اکتشافی در میدان گازی پارس جنوبی و معرفی شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان مجری و پیمانکار و همچنین نصب سکوی حفاری لایه گازی دالان کنگان میدان سلمان گازی.

 سال ۷۰:

 • مرحله نخست عملیات بازسازی میدان‌های نفتی بهرگانسر و هندیجان پایان یافت. در ادامه حفاری موفقیت‎آمیز نخستین چاه اکتشافی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به پایان رسید و نخستین چاه اکتشافی لایه دالان کنگان میدان سلمان گازی حفر شد.

 سال ۷۱:

 •  پروژه بزرگ بازسازی میدان سلمان پایان یافت و بهره‎برداری از چاه‎های میدان یادشده دوباره آغاز شد. همچنین قرارداد بهره‎برداری از میدان گازی پارس جنوبی بسته شد و شرکت نفت فلات قاره ایران اجرای این پروژه عظیم را به طور رسمی بر عهده گرفت.

 سال ۷۵:

 • شرکت فرانسوی توتال به طور رسمی استخراج نفت از حوزه سیری را آغاز کرد.

 • سکوی نفتی ابوذر با حضور رئیس‌جمهوری وقت به بهره‎برداری رسید.

 سال ۷۹:

 • میانگین تولید میدان‌ها به ۶۰۳ هزار بشکه در روز رسید.

 سال ۸۰:

 • تولید اولیه میدان نفتی سروش با حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز آغاز شد. ضمن راه‎اندازی تاسیسات دریایی ابوذر، میانگین تولید مدان‌ها در سال ۸۰، به حدود ۶۶۵ هزار بشکه در روز رسید.

 سال ۸۱:

 • دستیابی به تولید پیش‌بینی شده با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران و میانگین واقعی تولید سال، ۷۰۰ هزار بشکه در روز شد که حدود ۱۵۰ هزار بشکه آن از میدان‌های مشترک سلمان، فروزان و نصرت بود.

• با پایان عملیات طرح توسعه میدان بلال، تولید نفت از این میدان نفتی آغاز شد.

سال ۸۲:

• شرکت ملی نفت ایران فعالیت در میدان نفتی بلال را به شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان کارفرما واگذار کرد.

سال ۸۴:

 • بهره‎برداری رسمی از طرح توسعه میدان‎های نفتی سروش و نوروز با حضور بیژن زنگنه؛ وزیر نفت وقت.

• دو پروژه جمع‎آوری گازهای همراه و استحصال میعانات گازی در منطقه سیری (NGL) شامل ساخت خط لوله زیردریایی از جزیره سیری به کیش و ساخت خط لوله زیردریایی از جزیره سیری به قشم به پایان رسید.

سال ۸۵:

 • لوله‎گذاری خط دریایی ابوذر به بهرگانسر و هندیجان به پایان رسید. همچنین ارسال نفت مخلوط سروش و نوروز به پالایشگاه بندرعباس انجام شد.

سال ۸۶:

 •  در راستای افزایش ظرفیت‌‎های تولید نفت و گاز، قرارداد توسعه میدان رسالت نهایی شد. همچنین قرارداد توسعه میدان رشادت برای رسیدن به تولید ۷۵ هزار بشکه در روز منعقد شد.

سال۸۷:

 •  مقدار تزریق آب به میدان‌ها به بالاترین میزان (۳۶۴ هزار بشکه در روز) رسید.

سال ۸۸:

 •  تزریق آب به میدان بلال برای نخستین بار صورت گرفت.

سال ۸۹:

 •  با آغاز بهره‎برداری از مخزن سروک در میدان بلال، تولید نفت این میدان ۳۵۰۰ بشکه در روز افزایش یافت.

•  بهره‎برداری از فاز نخست میدان مشترک هنگام.

•  نصب سازه پایه سکوهای شماره ۷ و ۸ میدان هندیجان برای نخستین‎بار در کشور در آب‌های کم عمق خلیج فارس.

سال ۹۱:

  • افتتاح طرح بزرگ NGL سیری از سوی رئیس‌جمهوری وقت به‌طور رسمی.

• تصویب منطقه لاوان به عنوان قطب پتروشیمی و سیری به عنوان «هاب» صادرات گاز.

• مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‎ای ذخیره‎سازی نفت در بهرگان به بهره‎برداری رسید.

 سال ۹۲:

 • افتتاح طرح افزایش ظرفیت میدان مشترک هنگام با حضور رئیس‌جمهوری وقت.

 • دومین جکت پروژه توسعه میدان فروزان نصب شد.

 سال ۹۳:

 • ارسال گاز از منطقه سیری به نیروگاه کیش و گازهای همراه میدان‎های سروش و نوروز به منطقه خارک.

 سال ۹۴:

 • پس از نزدیک به یک دهه با تکمیل خط لوله سیری به عسلویه و انجام تعمیرات اساسی در سکوی KPP، میدان مشترک سلمان گازی به مدار تولید وارد شد.

 • خط لوله و ایستگاه کمپرسور انتقال گاز همراه میادین هندیجان و بهرگانسر، تکمیل و از این طریق در حدود ۳۰ میلیون فوت مکعب بر ظرفیت روزانه سیستم جمع‎آوری گازهای همراه افزوده شد.

 • افزایش ۲۱۰۰ بشکه‎ای تولید نفت میدان بهرگانسر با حفاری و راه‎اندازی چاه‎های ۱۸-۷.

 • تعمیر موفقیت‎آمیز لوله انعطاف پذیر سکوی هنگام در منطقه قشم.

 • آغاز ساخت ۳ سکوی جدید طرح توسعه میدان مشترک هنگام.

 سال ۹۵:

 • احیای یک حلقه چاه نفتی پس از ۳۰ سال در منطقه سیری.

 •  افزایش بیش از ۱۲ هزار بشکه‎ای تولید نفت از میدان ابوذر با راه‎اندازی مجدد سکوی AA.

 • راه‎اندازی موفقیت‎آمیز سیستم‎های کمک ناوبری ساخت داخل در سکوی ابوذر.

 • افزایش ۳۵۰۰ بشکه‎ای تولید نفت میدان رشادت با وارد مدار شدن چاه CR-۱۱. 

 •  افزایش ظرفیت انتقال گاز از سکوی ابوذر به پتروشیمی خارک که سبب جلوگیری از سوزاندن بیش از ۲۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه ترش در سکوی ابوذر و انتقال آن به پتروشیمی خارک شده است.

 سال۹۶:

 •  نصب موفقیت‎آمیز پایه سکوی FY-B میدان فروزان.

 •  راه‎اندازی مجتمع فرآورش گاز هنگام و جلوگیری از هدر رفت روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز.

 • راه‎اندازی سیستم DCS در مجتمع فروزان.

 • راه‎اندازی توربین SGT-۴۰۰ در نیروگاه منطقه سیری.

 سال ۹۷:

 • بارگیری محموله‌های متعدد نفت‌خام از پایانه فرآورشی کوروش.

 • انجام موفقیت‌آمیز عملیات رفع نشت نفت از رایزر خط انتقال سکوی رشادت.

 • افزایش ۵ میلیون فوت مکعبی گاز صادراتی میدان نوروز به سکوی ابوذر.

 • امضای قرارداد خدمات مهندسی، خرید کالا، حفاری، تکمیل، راه‌اندازی و تامین مالی چاه‌های میدان‌های سیوند و اسفند در منطقه سیری میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پتروایران.

 •  پایان عملیات بارگیری سازه واسط سکوی FY-B میدان فروزان.

 • انجام موفقیت‌آمیز عملیات بازیافت، تعمیر و تعویض هوزهاى آسیب‌دیده پایانه شناور فرآورشى کوروش.

 • امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت نفت فلات قاره ایران با چهار شرکت‎ ایرانی.

 • مهار معجزه‌آسای فوران چاه شماره ۲ قدیم میدان سروش.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت