تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۸۵۱۵۸

هدفگذاری وزارت صمت برای توسعه صنایع هوایی

‌می‌متالز - توسعه هوانوردی عمومی، تولید و بهره برداری پهپاد‌های تجاری، توسعه تولید اقلام و سامانه‌های هوایی و توسعه بالگرد‌های تجاری از برنامه‌هایی است که در بخش صنعت هوایی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، صنایع هوایی از جمله حوزه‌هایی است که بنابر ضرورت، ذیل فعالیت‌های وزارت صمت گنجانده شد و در ساختار جدید این وزارتخانه مورد توجه قرار گرفت، اما ایجاد تشکل‌های تخصصی در کنار ساختار جدید ضروری است.

از سوی دیگر، با عنایت به محدودیت بازار داخل و لزوم توجه به بازار‌های هدف صادراتی در ذیل توافقات بین المللی با کشور‌های اوراسیا، پیمان شانگهای­ و سایر کشور‌های همسایه، باید از ظرفیت‌های قانونی برای اعمال ممنوعیت واردات جهت اقلامی که دارای توانمندی ساخت داخل اثبات شده هستند استفاده شود.

مهمترین هدف وزارت صمت در این بخش توجه به توسعه بازار است و این امر مستلزم داشتن تولیدات استاندارد و با کیفیت از سوی تولیدکننده­ها، حمایت و پشتیبانی مالی و مقرراتی بخش دولتی می‌باشد.

برگزاری رویداد‌ها و نمایشگاه­ها فرصتی جهت معرفی پتانسیل­ها و توانمندی­های این بخش جهت کارفرمایان و متقاضیان که عمدتا بخش‌های حاکمیتی هستند عنوان می‌شود.

با وجود توجه ویژه وزارت صمت به حوزه صنایع هوایی در دوره جدید، اما این بخش در گیر مسایلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مشکلات موجود در استاندارد­سازی، فقدان استاندارد ملی، استاندارد سازی تولیدات شرکت‌های وابسته صنایع هوایی، ارجاع کار به شرکت­های خارجی علیرغم توانمندی­های ایجاد شده در داخل کشور، عدم حمایت از تولید داخل، مشکلات پیش­رو در امر صادرات و نیز عدم حمایت و سرمایه گذاری مناسب در حوزه تولیدات دانش بنیان از این جمله هستند.

همچنین ضرورت دارد اقلام حوزه تجهیزات فرودگاهی از سوی دفتر صنایع هوایی وزارت صمت اعلام شود.

رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر توجه به نقش فعالانه و ارتباط نزدیک با فعالان (تولیدکنندگان) صنعت هوایی، شناسایی مشکلات بخش تولید و استفاده از ظرفیت­های قانونی برای جلب مشارکت هر چه بیشتر صنعتگران در این حوزه قرار گرفته است.

بخش تجهیزات فرودگاهی علی رغم تحریم‌های همه جانبه صنعت هوایی موفق به حفظ و گسترش فعالیت خود گردیده و بخشی از نیاز‌های صنعت هوایی را برآورده نموده است.

به نظر می‌رسد ایجاد انجمن صنایع همگن تولیدکنندگان تجهیزات فرودگاهی که قبلا از سوی دفترتخصصی مرتبط در وزارت صمت مورد تاکید قرار گرفته است با هدف هم افزایی و پیگیری موثرتر امور مرتبط، با مشارکت همه تولیدکنندگان تجهیزات فرودگاهی در گام‌های نخست توسعه این صنعت می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

این در حالی است که هم اکنون با تلاش متخصصان داخلی تولید تجهیزات و ماشین­آلات فرودگاهی نظیر سیستم روشنایی باند فرودگاه، ژنراتور فرودگاهی (GPU)، انواع پل­های تلسکوپی اتصال به هواپیما (P.B.B)، پلکان خودکششی، انواع خودرو‌های کاربری­سازی فرودگاهی، سوخت­رسان هواپیما، تجهیزات سامانه بصری، دستگاه­های ACR,GSE بومی­ سازی گردیده است.

توسعه هوانوردی عمومی، تولید و بهره برداری پهپاد‌های تجاری، توسعه تولید اقلام و سامانه‌های هوایی و توسعه بالگرد‌های تجاری از برنامه‌هایی است که در بخش صنعت هوایی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد با استفاده از ظرفیت‌های فکری و استفاده از نخبگان و دانش داخلی در این صنعت بتوان آینده‌ای موفق در این بخش را تصور نمود.

یادداشت: منصوره قنبری

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده