تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۵۲۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دولت در اجرای "قانون هوای پاک" اهمال کرده است/ انتقاد به استفاده از سوخت مازوت توسط "سیمان تهران"

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: متأسفانه دولت در انجام وظایف خود در خصوص قانون هوای پاک اهمال کرده است.

به گزارش می‌متالز، سوده نجفی امروز در جریان برگزاری یکصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران صحن علنی شورای شهر در خصوص آلودگی هوا در ۱۰ روز اخیر در تذکری گفت: به نوبه خود به عنوان عضو شورای شهر تهران شرایط از پیش آمده برای شهروندان تهران عذرخواهی می‌کنم.

وی با بیان اینکه عمده وظیفه مدیریت شهری و شهرداری در خصوص آلودگی هوا در ماده ۱۰ قانون هوای پاک آمده است و بر این اساس شورای شهر ششم ۳۰ درصد از کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به موضوع حمل و نقل اختصاص داده است، عنوان کرد: سازمان شهرداری سهم خود را در خصوص آلودگی هوا به دولت پرداخت کرده است، اما متأسفانه دولت در انجام وظایف قانونی خود در خصوص قانون هوای پاک اهمال کرده است.

این عضو شورای شهر به مطالبه شهروندان در خصوص رسیدگی شهرداری به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بنده از سال گذشته تا به امروز بیش از ۲۰ تذکر و اظهار نظر در خصوص آلودگی هوای تهران در صحن علنی شورا و یا در گفتگو با رسانه‌ها داشته‌ام که همه آن‌ها در آرشیو رسانه‌ها موجود است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر به ضرورت اجرای دیگر ماده‌های قانون هوای پاک و تکالیف قید شده در آن تاکید و ادامه داد: توسعه کمربند سبز از جمله مصداق‌هایی است که سازمان دهیاری‌ها و همیاری‌ها مکلف به اختصاص ۲۰ درصد از منابع خود به آن هستند.

نجفی با بیان اینکه مدیریت شهری بر اساس ساختار اداری نمی‌تواند برای سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ایجاد تکلیف کند و یا نظارت داشته باشد خاطر نشان کرد: به عنوان مثال مدیریت شهری نمی‌تواند به وزارت نفت و وزارت صمت بگوید که چرا میزان سوخت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ را تغییر ندادید؟ و یا اینکه دلیل چرا بر اساس برخی گزارش‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌شود. چرا که این موضوع باید از سوی مجلس و با سؤال از وزرا پیگیری شود.

رئیس کمیته سلامت با بیان اینکه اعضای شورای شهر نماینده و صدای شهروندان هستند یادآور شد: وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران نگران‌کننده است و آثار آن بر سلامت شهروندان با توجه به افزایش تعداد قربانی‌ها و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی مشهود است؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه آثار ناشی از آلودگی هوا در بلندمدت ظهور پیدا می‌کند و همانند ویروس کرونا آنی نیست مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: در خواست و پیشنهاد بنده تشکیل ستادی به همین منظور به ریاست رئیس جمهور است تا برای حل مساله آلودگی هوا اقدام اساسی صورت بگیرد.

میثم مظفر عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور با اشاره به بودجه‌ریزی مشارکتی، گفت: دخالت نظر شهروندان درباره محله خودشان از جمله مهترین برنامه‌های شورای ششم بود که هزار پروژه هم در این رابطه مطرح شد.

وی ادامه داد: روز گذشته شهرداری تهران از سامانه من شهردار هستم رونمایی کرد و این سامانه در راستای بودجه مشارکتی بوده است.

مظفر گفت: در این سامانه می‌توان محله خود را انتخاب کرد و درباره پروژه‌ای که در محله انجام می‌شود نظر داد.

جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران و کارخانه سیمان تهران گفت: کارخانه سیمان تهران هیچ کاری نمانده است که علیه مردم شهرری انجام نداده باشد.

وی ادامه داد: استفاده از سوخت مازوت مردم را عاصی کرده و کارخانه سیمان تهران اکوسیستم منطقه ری را به نابودی کشانده و این اجحافی بزرگ در حق مردم است.

شربیانی بیان کرد: روستا‌های اطراف شهرری مشکلات متعدد دارند از مدیران کارخانه سیمان می‌خواهم ۱۰ روز در همین آباد زندگی کنند و ببینیم آیا می‌توانند این کار را انجام دهند.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش درآمد ۸ ماهه شهرداری تهران، گفت: در ۸ ماه منتهی به آبان ماه مجموعه منابع نقدی و غیرنقدی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: از ۵۰ هزار میلیارد تومان ۲۰ درصد بودجه یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای غیر نقد است و در ۸ ماهه سال جاری از ۱۶ هزار میلیارد تومان فقط ۳۱۸ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم.

کاشانی گفت: در حوزه درآمد‌ها جلو هستیم و در جایی که درآمد‌ها سهل الوصول هستند اقداماتمان بهتر است و این نشان از آن دارد که مجموعه به سمت اوراق مشارکت سوق دارد.

عضو شورای شهر تهران افزود: درآمد‌های ناشی از توسعه شهر ۲۲ هزار میلیارد تومان بود که تقریبا ۳ هزار میلیارد تومان در این حوزه عقب هستیم و این یعنی در ۸ ماهه گذشته در جهت اینکه مناطق کار مردم را پیش ببرند کار نکرده‌ایم.

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: باید قوانین خود را اصلاح کنیم تا کسری بودجه در این قسمت تامین شود.

وی گفت: ۸ ماه از سال گذشته است، اما هنوز دریافتی از عوارض تخلفات نداشته ایم و خواهش من این است شهردار تهران در هیات دولت اقدامی را انجام دهد که این پول از خزانه بازگردد از دولت می‌خواهم این اموال بازگردد تا کمبود‌های شهر جبران شود.

کاشانی ادامه داد: عوارض قطع اشجار ۲۳۳ میلیارد تومان در ۸ ماهه رخ داده است و خواهش من این است اقدامات این حوزه مدیریت شود همچنین در حوزه تامین پارکینگ باید بهتر اقدام کنیم اگر پارکینگ‌های عمومی را تامین کنیم مردم می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

کاشانی افزود: در ۸ ماهه حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان وصول شده درحالی که باید ۳۳ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد و شهرداری ۶ هزار عقب است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده