تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۸۵۲۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فعال صنعت آلومینیوم مطرح کرد:

صادرات بیش از حد؛ عامل کمبود آلومینیوم در بازار

‌می‌متالز - رییس سندیکای صنایع آلومینیوم عنوان داشت: به علت رشد نرخ ارز و افزایش تمایل فعالان صنعت آلومینیوم به صادرات محصولات خود، با کاهش عرضه این کالا در بازار مواجهیم.

به گزارش می‌متالز، هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تا یک سال و نیم آینده حداقل با ۳۰۰ هزار تن افزایش تولید یکی از شرکت‌های بزرگ داخلی، میزان تولید آلومینیوم کشور به یک میلیون تن خواهد رسید.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران آینده تولید این محصول فلزی را روشن برشمرد و خاطرنشان کرد: درباره میزان تولید آلومینیوم می‌توانیم به برنامه ترسیم شده افق ۱۴۰۴ دست یابیم که معادل تولید یک و نیم میلیون تن آلومینیوم در سال خواهد بود.

این فعال صنایع فلزی اظهار کرد: سرانه مصرف آلومینیوم کشور نسبت به دنیا بسیار پایین است. البته پیش بینی‌ها حاکی است میزان مصرف داخلی این محصول در ۴ سال آینده حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

گودرزی با اشاره به ناچیز بودن میزان مصرف داخلی محصولات آلومینیومی عنوان کرد: بخش اعظم تولیدات آلومینیوم به ترکیه و چین صادر می‌شود. ضمن اینکه بخشی از صادارت آلومینیوم تولید داخل با آلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) تهاتر و بخشی ارز حاصل از صادارت این کالا، صرف سرمایه گذاری، تامین قطعات و مواد مورد نیاز خط تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر ۳۵۰ هزار تن از تولید آلومینیوم کشور در داخل مصرف می‌شود؛ ۵۰ درصد آن نیز به قیمت ۲۴۰۰ دلار در هر تن صادر می‌شودکه ارزآوری ۸۴۰ میلیون دلاری برای کشور در پی دارد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران چالش صنایع بالادستی و پایین دستی این صنعت را تامین انرژی دانست و تصریح کرد: در زمستان‌ها به دلیل کاهش سهمیه گاز صنایع با کمبود گاز و در تابستان‌ها با کمبود برق مورد نیاز صنایع مواجهیم که «حجم تولید» فعالان این صنعت را با تهدید روبه رو می‌کند.

این فعال صنعت آلومینیوم اضافه کرد: مشکل اصلی ما در صنایع بالادستی آلومینیوم، تامین آلومینا به عنوان نهاده اصلی تولید شمش آلومینیوم است؛ در صنایع پایین دستی نیز تأمین شمش آلومینیوم از سوی تولیدکنندگان محصولات نهایی آلومینیومی مانند در و پنجره به سختی انجام می‌شود. با این که در تولید شمش آلومینیوم رشد حاصل داشته ایم، اما به دلیل رشد نرخ ارز بیشتر تولید داخل صادر می‌شود و این مساله، شمش آلومینیوم را در بازار داخل کمیاب کرده است.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده