تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۸۴۹۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاهش تقاضا و رشد قیمت تمام‌شده دو چالش تولید شمش‏‌های آلیاژی آلومینیومی هستند

تنگنای دوبعدی آلومینیوم آلیاژی

‌می‌متالز - نوسان بهای آلومینیوم در بورس کالا موجب شده تا زنجیره تولید این فلز نیز دچار بحران شود. تکانه‌های ارزی و رشد قیمت تمام‌شده مواد اولیه تاکنون به افزایش بهای آلومینیوم‌های آلیاژی منتهی شده که خود در شرایط رکودی فعلی همراه با کاهش تقاضای موثر، دوگانه‌ای از نگرانی‌ها را پیش روی صنعت نقره‌ای در حوزه آلیاژی ترسیم کرده است.

به گزارش می‌متالز، آلیاژ‌های آلومینیوم آلیاژ‌هایی با خاصیت فلزی هستند که معمولا شامل ۹۰ تا ۹۶ درصد آلومینیوم بوده و همچنین یک یا چند عنصر دیگر نیز دارند که برای بهبود خواص به آلومینیوم افزوده می‌شوند. این آلیاژ‌ها علاوه بر عناصر آلیاژی اصلی شامل چند عنصر آلیاژی فرعی نیز هستند که مقدار آن‌ها بسیار کم بوده، اما تاثیر زیادی بر ویژگی‌های آن‌ها دارند. اگرچه بسیاری از فلزات با آلومینیوم تشکیل آلیاژ می‌دهند، اما تعداد کمی از آن‌ها در آلومینیوم حلالیت قابل توجهی دارند که به عنوان افزودنی آلیاژی اصلی به کار می‌روند. در بین عناصر آلیاژی معمول فقط روی، منیزیم، مس و سیلسیوم حلالیت بالایی دارند.

تحریم‌ها را دور می‌زنیم

مدیر فروش شرکت ریخته گری آلیاژ ناب پارس اظهار کرد: این مجموعه در راستای تولید شمش آلومینیوم فعال بوده و بیش از دو دهه است که شمش‌های آلیاژی آلومینیومی نیز تولید می‌کند. طی چند سال اخیر صنعت آلومینیوم با مشکلات بسیاری مواجه شده که صنعتگران و تولیدکنند ه‌ها را در مسیر تولید با چالش‌های جدی مواجه کرده است. یکی از این معضلات مسائل تامین مالی و نقدینگی در گردش است و تامین مواد اولیه یکی دیگر از دغدغه‌های صنعت آلومینیوم به حساب می‌آید. باتوجه به افزایش قیمت جهانی فلزات و نرخ ارز، قیمت داخلی آلومینیوم نیز روند روبه رشدی را تجربه کرد که از این جهت در روند تهیه مواد اولیه مشکل ساز بود.

صفایی افزود: همچنین برخی از مواد اولیه همچون سیلیکون متال وارداتی هستند که به دلیل تحریم، خرید صنعتگران و تولیدکننده‌ها را با معضل مواجه کرده است که برای دور زدن این چالش از راه‌های مختلفی استفاده می‌شود و کشور‌های واسطه در این بین برای وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز به یاری تولیدکننده‌های ایرانی آمده اند، اما با وجود این در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: تولیدکننده‌ها در حوزه صادرات نیز معضلاتی را تجربه می‌کنند که مسوولان مرتبط وعده رفع و رجوع مشکلات موجود در این حوزه را داده بودند، اما همچنان شرایط صادرات همچون گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است. کشور‌هایی همچون ترکیه و بازار‌های اروپایی مقصد خوبی برای محصولات آلومینیومی ایرانی هستند، اما متاسفانه به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم‌های اعمال شده، امکان همکاری و صادرات به کشور‌های اروپایی و همسایه وجود ندارد و میزان صادرات به حداقل رسیده است. برخی از شرکت‌های خاص قادر به فروش محصولات خود به برخی از کشور‌های همسایه هستند، اما به‌طورکلی صادرات از نظر تناژ نسبت به چند سال گذشته بسیار کاهش یافته است و عملا فروش داخلی تنها راه درآمدی برای همه تولیدکننده‌ها به حساب می‌آید.

تامین انرژی؛ دغدغه اصلی صنعت نقره‌ای

مدیر فروش شرکت ریخته گری آلیاژ ناب پارس خاطرنشان کرد: تبادلات ارزی و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور معضل دیگری بوده که صنعتگر را کلافه کرده است. هرچند که کشور‌های اروپایی بازار‌های هدف خوبی برای شمش‌های آلومینیومی به حساب می‌آیند و شمش آلومینیومی ایرانی از نظر کیفیت در سطح استاندارد بالایی قرار دارد و از طرفی از لحاظ قیمتی نیز برای مشتریان خارجی مقرون به صرفه بوده، اما با وجود این صادرات محصولات آلومینیومی نیز همچون سایر محصولات دیگر صنایع با چالش مواجه است.

صفاری در ادامه ابراز کرد: فروش داخلی نیز وضعیت مطلوبی ندارد، چراکه با افزایش بهای ارز و همچنین رشد قیمت‌های جهانی فلزات اساسی قیمت محصول نهایی نیز به صورت چند برابری افزایش می‌یابد و بسیاری از مصرف کننده‌های شمش آلومینیوم با معضل (تامین) مواجه شده اند. به عنوان مثال پیش‌تر قطعه سازی که از شمش آلومینیوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کرد با وجود این افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه شده و عملا میزان تولید خود را کاهش داده است و ادامه این روند در دراز‌مدت بر صنعت شمش آلومینیوم تاثیرگذار خواهد بود. در شرایط فعلی صنایعی همچون خودرو، لوازم خانگی، داروسازی و قطعه سازی به صنعت آلومینیوم وابسته هستند که در اقتصاد فعلی کشور این صنایع به ویژه صنعت خودرو روند نزولی را طی می‌کند که در نتیجه میزان استفاده از شمش آلومینیوم مرغوب نیز در مسیر کاهش قرار می‌گیرد.

این مدیر فروش یادآور شد: موضوع تامین انرژی در صنعت آلومینیوم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها به حساب می‌آید و تمام تولیدکننده‌ها از این مساله گلایه و شکایت دارند. ما به دلیل افزایش قیمت گاز در سال جاری هزینه‌ای هفت برابری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را متحمل شدیم و اداره گاز برای زمستان پیش رو و فصل سرما معمولا گاز را قطع می‌کند و از طرفی صنایع با مشکل قطعی برق نیز مواجه هستند و با وجود چنین مشکلاتی عملا تولید به ظرفیت اسمی نمی‌رسد و روز به روز شرایط تولید برای صنعتگر سخت‌تر می‌شود.
تاثیر بورس کالا در قیمت گذاری شمش‌های آلیاژی

در ادامه رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: یکی از موارد استفاده شمش‌های آلیاژی آلومینیومی در صنعت خودرو است که در شرایط فعلی اقتصاد؛ خودروسازان نیز وضعیت مطلوبی ندارند و از این رو استفاده از شمش‌های آلیاژی آلومینیومی نیز روند کاهشی یافته و در ادامه صنایع تولیدکننده این نوع شمش‌ها با کمبود تقاضا مواجه شده اند که تداوم این روند موجب کاهش نقدینگی در این صنعت شده است.

هوشنگ گودرزی تاکید کرد: به صورت کلی میزان تولید صنایع بالا‌دستی آلومینیوم نسبت به نیاز داخلی بسیار زیاد بوده که بخشی از آن برای تامین مواد اولیه صادر می‌شود که به دو صورت سوآپ جهت خرید قطعات و ملزومات مورد نیاز تولید و همچنین پرداخت ارزی وارد بازار‌های بین‌المللی می‌شود. از این رو طی سه ماه اخیر شمش آلومینیوم خالص به اندازه کافی وارد بازار داخلی نشده است و صنایع پایین‌دستی با کمبود مواجه هستند. به عبارت بهتر صنایع بالا‌دستی براساس آنچه وزارت صمت برای عرضه در بورس کالا مصوب کرده است عمل نمی‌کنند و میزان قابل توجهی شمش آلومینیومی صادر می‌شود و صنایع پایین‌دستی همچون تولیدکننده‌های شمش‌های آلیاژی با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند.

وی در پاپان گفت: با توجه به میزان عرضه در بورس کالا برای تامین مواد اولیه؛ رقابت ایجاد می‌شود که این نوع رقابت موجب افزایش قیمت شده که طی هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم که قیمت چیزی حدود ۱۰ درصد بیشتر از قیمت پایه مورد معامله قرار می‌گیرد. از طرفی قیمت گذاری بر اساس فرمول حاصل‌ضرب ۱/ ۱ با میانگین قیمت LME انجام می‌شود که آلومینیوم ۷/ ۹۹ درصد مورد نظر بوده و این در حالی است که بخش قابل توجه آلومینیومی که در بورس کالا روی تابلو نمایش داده می‌شود ۵/ ۹۹ درصد است. شرکت‌های آلیاژی با خرید شمش‌های خالص آلومینیومی از بورس کالا مواد اولیه خود را تامین می‌کنند؛ بنابراین قیمت گذاری در صنعت شمش آلیاژی آلومینیومی به وضعیت قیمت گذاری شمش ۸/ ۹۹ درصد در بورس کالا گره خورده است که متاسفانه باعث قیمت سازی می‌شود و این موضوع به صورت خودکار بر عملکرد سایر صنایع و تولیدکننده‌ها تاثیر می‌گذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده