تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۵۰۴۱
سرویس خبر : انرژی

اعضای اتحادیه اروپا با سقف قیمت گاز موافقت کردند

‌می‌متالز - رویترز به نقل از نمایندگان جمهوری چک اعلام کرد که پس از هفته‌ها مذاکره، وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه توافق کردند که سقف قیمت گاز عمده فروشی را ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) تعیین کنند.

به گزارش می‌متالز، رویترز به نقل از نمایندگان جمهوری چک اعلام کرد که پس از هفته‌ها مذاکره، وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه توافق کردند که سقف قیمت گاز عمده فروشی را ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) تعیین کنند.

این گزارش می‌گوید این سقف از ۱۵ فوریه اجرایی می‌شود. اگر قرارداد‌های آتی گاز طبیعی در بورس TTF هلند از حد تعیین‌شده برای سه روز تجاوز کند، این سقف اعمال خواهد شد.

سندی که رویترز به آن استناد کرده است نشان می‌دهد که این سقف در ابتدا برای معاملات خارج از بورس اعمال نخواهد شد.

سه مقام اتحادیه اروپا که نامشان فاش نشده است در گفتگو با رویترز گفتند آلمان پیش از این نسبت به این طرح مردد بود، ولی روز دوشنبه به حمایت از این طرح رای داد.

این در حالی بود که دولت آلمان در مورد تأثیر این سقف بر توانایی اتحادیه اروپا برای جذب عرضه گاز در بازار‌های رقابتی جهانی، ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس این گزارش، آلمان و برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا به دنبال تدابیر بیشتر برای اطمینان از تعلیق مکانیسم سقف قیمت گاز در صورت داشتن پیامد‌های منفی بودند.

بر اساس پیشنهاد اولیه ارائه شده توسط کمیسیون اروپا، سقف قیمت گاز زمانی ایجاد می‌شد که قیمت‌ها در بورس TTF به ۲۷۵ یورو (۲۹۲ دلار) در هر مگاوات ساعت برسد و به مدت دو هفته ۵۸ یورو بالاتر از قیمت مرجع LNG باشد.

با این حال، دولت چک، که در حال حاضر ریاست دوره‌ای این بلوک را بر عهده دارد، پیشنهاد کاهش سقف را به ۱۸۸ یورو در هر مگاوات ساعت داد.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای یافتن زمینه مشترک در مورد سقف پیشنهادی قیمت، هفته‌ها در تلاش بودند. مکانیسم به اصطلاح "اصلاح بازار" توسط بروکسل در ماه نوامبر به عنوان اقدامی برای محافظت از مشاغل و خانواده‌های اروپایی در برابر "قیمت‌های بسیار بالای گاز" مطرح شد.

برخی از کشور‌ها ابراز نگرانی کرده بودند که اجرای چنین اقدامی فقط نوسانات بازار را تشدید می‌کند، در حالی که برخی دیگر استدلال می‌کردند که سطح قیمت شناور بیش از حد بالاست که نمی‌تواند موثر باشد.

روسیه بار‌ها هشدار داده است که در صورت تعیین سقف قیمت، عرضه گاز به اتحادیه اروپا را به سادگی متوقف خواهد کرد و به جای آن، تحویل گاز به مشتریان آسیایی را انجام خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده