به گزارش میمتالز، حرکت همه جانبه خودروسازان بزرگ به سمت توسعه خودروهای الکتریکی بیشتر، جنگ منابع را برای آنها به همراه داشته است. آنها اکنون از طریق عقد قرارداد با شرکتهای معدنی، در تلاشند تا زنجیره مواد اولیه را از نو برنامهریزی کنند.
به گفته برخی مدیران فورد، فشار برای ادغام عمودی (خرید شرکتهای تأمینکننده مواد اولیه) باعث شده است تا سبک صنعت خودروسازی به زمان نخستین خودروهای تولید انبوه یعنی فورد مدل T بازگردد. در آن زمان فورد تعدادی از مزرعههای پرورشدهنده گوسفند را خریداری کرده بود؛ چرا که از پشم آنها برای ساخت صندلیهای خودرو استفاده میشد. این کار نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد، اما کارایی بالاتری را نصیب سازنده میکند.
خودروسازان بزرگ در حال حاضر با رقابت بر سر تأمین باتری روبهرو هستند. برخی شرکتها همچون فورد به ایدههای قدیم بازگشتهاند و در حال خرید شرکتهای معدنی بزرگ هستند. اکنون علاوهبر فورد، سایر خودروسازان بزرگ همچون تسلا، مرسدس بنز، فولکس واگن و بی ام و نیز به دنبال عقد قرارداد مستقیم با شرکتهای معدنی هستند.
براساس این قراردادها، شرکت معدنی متعهد میشود تا در ازای سرمایهگذاری خودروسازان، مقدار معینی از مواد معدنی همچون نیکل و لیتیوم را در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار دهد. در حال حاضر و طبق تحقیقات اخیر فایننشال تایمز، تسلا ۱۶ معامله را با شرکتهای معدنی به ثبت رسانده است. فورد و بیامو نیز به ترتیب ۸ و ۷ معامله را به ثبت رساندهاند.
کنفرانس جهانی معدن امسال که در اواخر نوامبر در لندن برگزار شد، نشانه خوبی از وضعیت جدید صنعت خودرو را نشان میداد. انبوهی از خودروسازان بزرگ و کوچک در این نمایشگاه حضور داشتند، در حدی که برگزارکنندگان این همایش شگفتزده شده بودند. «جرمی راثال»، رئیس استارتاپ معدنی کورنیش لیتیوم در بریتانیا، گفت: «من قبلاً چنین چیزی را ندیده بودم».
«نیکلاس پیتر»، مدیر ارشد مالی بی امو اعتقاد دارد که توافقات این خودروساز با شرکتهای معدنی، به کاهش هزینههای ساخت خودرو در دوره بحران لیتیوم کمک کرده است. او پس از انتشار گزارش مالی سه ماهه سوم این شرکت گفت: «ما مواد حیاتی برای ساخت خودروهای برقی همچون نیکل و لیتیوم را خودمان تأمین میکنیم، به همین دلیل است که افزایش قیمت مواد اولیه تأثیری بر قیمت خودروهای ما نگذاشته است.»
کمبود مواد اولیه مورد توجه خودروسازان بزرگ چینی نیز قرار گرفته است. «ویلیام لی»، مدیرعامل شرکت چینی Nio در آخرین پیام خود به افزایش قیمت کربنات لیتیوم به عنوان ماده اولیه باتری اشاره کرد. او میگوید قیمت باتری دارد از کنترل خارج میشود. بااینحال تمام خودروسازان چینی تحت تأثیر این کمبود و افزایش قیمت قرار نگرفتهاند. بهطور مثال، بیوایدی با ادغام عمودی و سرمایهگذاری در شرکتهای معدنی، خود را از این بحران نجات داده است.
خودروسازان بزرگ علاوهبر سرمایهگذاری در شرکتهای معدنی، به فعالیت در بازار فناوریهای رایانهای و ارتباطی نیز علاقه دارند. کوالکام و انویدیا دو تولیدکننده مشهور تراشه در جهان هستند که اکنون مورد توجه خودروسازان قرار گرفتهاند. شرکتهای خودروسازی با هدف تأمین نرمافزار و سختافزار مورد نیاز خود، سرمایهگذاری در شرکتهای حوزه فناوری را افزایش دادهاند.
منبع: این تیتر