تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۰۰۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مجموع فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن ۲۰۲۲

‌می‌متالز - مجموع فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن، به ۸۹۶ هزار دستگاه در سراسر جهان رسید که نسبت به ماه گذشته، ۲۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۶۶ درصد افزایش داشت.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «SMM»، از میان این تعداد خودروی فروخته شده، ۶۷۲ هزار دستگاه آن مربوط به خودرو‌های الکتریکی بود که با افزایش ۳۰ درصدی میزان فروش نسبت به ماه گذشته، ۷۵ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد. این در‌حالی است که فروش مربوط به خودرو‌های هیبریدی، حدود ۲۲۵ هزار دستگاه بود که با افزایش ۱۵ درصدی نسبت ماه گذشته، حدود ۲۵ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد. تعداد ۵۶۸ هزار دستگاه از خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در جهان در ماه ژوئن در کشور چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار این نوع از خودروها، به فروش رسید که نشان از افزایش ۳۳ درصدی فروش دارد و به نوعی سهم ۶۳ درصدی از بازار جهانی را شامل می‌شود. میزان فروش این نوع از خودرو‌ها در قاره اروپا حدود ۲۱۵ هزار دستگاه بود که افزایش ۲۵ درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. هفت کشور اروپایی که بیشترین میزان فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو را تجربه کرده‌اند به ترتیب آلمان، فرانسه، بریتانیا، نروژ، ایتالیا، سوئد و بلژیک بودند که در مجموع بیش از ۸۰ درصد فروش در اروپا را به خود اختصاص دادند. میزان فروش این نوع از خودرو‌ها در ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن، فقط ۸۶ هزار دستگاه بود که افزایش یک درصدی را نسبت ماه گذشته به ثبت رساند.

مجموع فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن ۲۰۲۲

شرکت تسلا، برترین شرکت خودروسازی از نظر میزان فروش، در ماه ژوئن ۱۴۸ هزار و ۹۳۱ دستگاه از خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو را به فروش رساند که ۷۶ درصد نسبت به ماه قبل و ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. بر اساس گزارش مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ شرکت تسلا، کارخانه‌های این شرکت واقع در شهر شانگ‌های و ایالت کالیفرنیای آمریکا، هر دو به بالاترین میزان تولید ماهانه خود در سه ماهه دوم دست یافتند. کارخانه واقع در ایالت کالیفرنیا ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه و کارخانه «Gigafactory» در شهر برلین آلمان، دارای ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو است. چهار کارخانه بزرگ تولید خودرو تسلا نیز همگی افزایش ظرفیت تولید را گزارش کرده‌اند.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا بیان کرد که تولید خودروی این شرکت ممکن است در نیمه دوم سال جاری رشد بیشتری داشته باشد. فروش جهانی خودروی شرکت «BYD» در ماه ژوئن، به تعداد ۱۳۴ هزار و ۲۷ دستگاه رسید که نسبت به ماه و سال گذشته به ترتیب افزایش ۱۷ درصدی و ۲۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت برای یک دوره چهار ماهه، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را به فروش رساند. برخلاف شرکت تسلا که فقط خودرو‌های الکتریکی مانند مدل وای و مدل ۳ را به فروش می‌رساند، فروش شرکت «BYD» از نظر مدل‌های خودرویی، طیف متنوع‌تری را در بر می‌گیرد و شامل خودرو‌های الکتریکی و خودرو‌های هیبریدی می‌شود. در رابطه با بازار فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو، میزان فروش شرکت «BYD» در نیمه اول سال ۲۰۲۲ از ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو فراتر رفت و در رتبه اول جهان قرار گرفت. بر اساس برآورد‌های رسمی به دست آمده از شرکت «BYD»، میزان کل فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید و انتظار می‌رود در صورت ایجاد و گسترش زنجیره تامین این میزان به دو میلیون واحد افزایش یابد.

مجموع فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن ۲۰۲۲

از میان پرفروش‌ترین مدل این نوع از خودرو‌ها می‌توان به مدل وای، مدل ۳ و مدل «Wuling Hongguang MINI» اشاره کرد. میزان فروش مدل وای در ماه ژوئن ۹۰ هزار دستگاه بود که نسبت به ماه و سال گذشته، به ترتیب رشد ۱۰۰ درصدی و ۲۶۱ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که فروش مدل ۳، حدود ۵۴ هزار دستگاه بود که نسبت به ماه گذشته به رشد ۶۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۲ درصدی را ثبت کرد. این میزان کاهش تولید سالیانه مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا بود که منجر به تعلیق تولید در کارخانه‌های تسلا در شهر شانگ‌های و در نتیجه کاهش صادرات به خارج از کشور چین شد. به گزارش روزنامه اشپیگل آلمان، وزارت امور اقتصادی آلمان قصد دارد به پرداخت یارانه خرید خودرو‌های هیبریدی در پایان سال جاری پایان دهد و یارانه نقدی برای خرید خودرو‌های الکتریکی را از سال ۲۰۲۳ به میزان یک سوم کاهش دهد.

در همین راستا روزنامه تایمز گزارش داد که دولت بریتانیا در ماه ژوئن، سیاست حمایتی ارائه یک هزار و ۵۰۰ پوند یارانه برای خرید خودرو‌های الکتریکی را لغو کرده است. تمام این سیاست‌گذاری‌ها بر فروش خودرو‌های الکتریکی تاثیر گذاشته است. در ماه ژوئن امسال، پنج مدل از خودرو‌های تولیدی شرکت «BYD» به فهرست ۱۰ خودروی برتر جهان از نظر تعداد فروش راه یافته‌اند. از میان این پنج مدل برتر می‌توان به خودرو «Qin PLUS» اشاره داشت که فروش آن به دلیل کاهش تولید در کارخانه چانگشا کاهش یافته بود. پس از جبران این کاهش تولید، تعداد ۱۲ هزار و ۱۱۱ دستگاه از این خودرو به فروش رسید که نسبت به ماه و سال گذشته به ترتیب ۹ درصد و ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مجموع فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن ۲۰۲۲

در همین زمان، فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در کشور‌های آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا که بیشترین فروش را در اروپا داشتند، به ترتیب ۱۰ درصد، یک درصد و ۹ درصد نسبت به ماه گذشته و ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش برخلاف میزان فروش ماهیانه در ماه‌های پیش بود که روند مثبتی را به ثبت رسانده بود. این تاثیر‌گذاری به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و مشکلات مرتبط با کاهش پرداخت یا لغو یارانه‌ها بوده است. در حال حاضر، بهبود روند عرضه در بازار چین و افزایش قیمت نفت، بازار استفاده از انرژی‌های نو را تقویت کرده است. افزایش ماه به ماه در فروش خودرو‌های مبتنی بر انرژی‌های نو در ماه ژوئن نیز به طور قابل توجهی ناشی از سیاست‌گذاری‌های مطلوب بوده است. این میزان افزایش فروش به ویژه در پرداخت برخی از یارانه‌ها و فیش‌های خرید خودرو با تاریخ انقضای یک ماهه برای خرید اولی‌ها تاثیرگذاری بیشتری داشته و ملموس‌تر بوده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده