تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۶۹۹۹۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
داخلی‌ها دست‌بردار افزایش قیمت در بازار آزاد نیستند

آیا واردات، جان تازه‌ای به‌بازار خودرو می‌دهد؟

‌می‌متالز - قیمت خودرو‌های داخلی در نخستین روز هفته، شروع پرنوسانی داشت. جایی که محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد با روند صعودی خود تاخت‌وتاز کرده و سایپایی‌ها در بازار آزاد، روز آرام و پرثباتی را تجربه کردند.

به گزارش می‌متالز، قیمت خودرو‌های داخلی در نخستین روز هفته، شروع پرنوسانی داشت. جایی که محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد با روند صعودی خود تاخت‌وتاز کرده و سایپایی‌ها در بازار آزاد، روز آرام و پرثباتی را تجربه کردند. این درحالی است که خودرو‌های داخلی در بازار با افزایش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی قیمت‌گذاری شدند و در این میان خودرو‌های چینی نیز در بازار آزاد، اغلب ثبات نرخ داشتند و تنها تعداد انگشت‌شماری از این گروه خودرو‌ها در بازار، نوسان قیمت را تجربه کردند. همچنین در میان خودرو‌های خارجی پریمیوم تنها در دو مدل مزدا ۳ و هیوندای الانترا شاهد افزایش قیمت بودیم و مابقی مدل‌ها در بازار آزاد همچنان با ثبات قیمت کار خود را آغاز کردند. درمورد خودرو‌های خارجی لوکس نیز باید گفت اغلب این خودرو‌ها با ثبات قیمت در بازار همراه بودند و هیچ نوسانی را در بازار آزاد تجربه نکردند. درحال حاضر دلیل نوسان و افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد را باید بالا بودن تقاضا و کمبود خودرو در بازار دانست. جایی که به‌عقیده کارشناسان این حوزه، بازار تشنه تزریق بیشتر خودرو است و باید در کنار توزیع بیشتر خودرو توسط خودروسازان با واردات خودرو، جان تازه‌ای به‌بازار خودرو داده شود تا شرایط قیمتی و عرضه و تقاضا خودرو در بازار آزاد سروسامان بگیرد.

گزارش‌های میدانی از بیشترین و کمترین تغییرات بها در بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی مدل‌های حاضر در بازار با افزایش قیمت همراه بودند. مزدا ۳ با ۲۵ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۳۰ میلیون‌تومان و تارا دنده‌ای با ۶ میلیون‌تومان افزایش قیمت مواجه بودند. همچنین تیگو ۷IE با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش بها، بیشترین سقوط نرخ را در آغاز این هفته تجربه کرد.

امروز نیز روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد قیمت خودرو‌های موجود در بازار را که به‌چهار دسته داخلی، چینی، خارجی‌های پریمیوم و خارجی‌های لوکس تقسیم می‌شوند، به‌تفکیک مورد بررسی قرار دهد.

نوسان قیمت سریالی در میان خودرو‌های داخلی

بازار خودرو‌های داخلی در نخستین روز هفته در برخی خودرو‌ها افزایش قیمت و دربرخی دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد. البته باید گفت که در این میان محصولات گروه خودروسازی ایران‌خودرو در بازار با افزایش قیمت همراه بودند و قیمت محصولات سایپا در بازار روند نزولی را تجربه کرد. سمند EF۷ دوگانه (۴۲۸ میلیون‌تومان)، سورن پلاس (۳۴۱ میلیون‌تومان)، پژو ۴۰۵SLX (۳۵۰ میلیون‌تومان)، پارس سال XU۷ (۳۱۹ میلیون‌تومان)، پژو پارس دوگانه (۴۲۰ میلیون‌تومان)، پارس TU۵ سفارشی (۴۰۵ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۷ پانوراما (۴۱۱ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۷ پانورامای اتومات (۶۱۵ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۶ صندوقدار (۳۵۱ میلیون‌تومان)، دنا معمولی با کروز (۴۱۱ میلیون‌تومان)، دنا پلاس توربو (۴۹۵ میلیون‌تومان)، پراید ۱۱۱ (۲۰۴ میلیون‌تومان)، پراید ۱۳۲ (۱۷۸ میلیون‌تومان)، پراید ۱۵۱ آپشنال (۱۸۰ میلیون‌تومان)، تیبا صندوقدار (۲۰۳ میلیون‌تومان)، تیبا ۲ (۲۱۰ میلیون‌تومان)، ساینا (۲۰۴ میلیون‌تومان) و نیسان آپشنال (۳۳۳ میلیون‌تومان) بدون تغییر قیمت در بازار به‌کار خود ادامه دادند. همچنین بهای سمند LX داشبورد جدید با ۳ میلیون‌تومان افزایش به ۳۱۶ میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵GLX با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۲۸۸ میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵GLX دوگانه با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۲۹۹ میلیون‌تومان، پارس TU۵ با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۳۷۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول با یک میلیون‌تومان افزایش به ۳۹۹ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز با یک میلیون‌تومان افزایش به ۵۱۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۲ میلیون‌تومان افزایش به ۳۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس با ۲ میلیون‌تومان افزایش به ۴۳۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو اتومات با ۲ میلیون‌تومان افزایش به ۵۱۲ میلیون‌تومان، تارای دنده‌ای با ۶ میلیون‌تومان افزایش به ۴۵۶ میلیون‌تومان، تارای اتومات با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۵۹۲ میلیون‌تومان، وانت آریسان با یک میلیون‌تومان افزایش به ۲۶۶ میلیون‌تومان و ساینا S با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۲۱۶ میلیون‌تومان رسید. از طرفی قیمت پراید ۱۳۱ با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۱۸۶ میلیون‌تومان، سمند EF۷ با یک میلیون‌تومان کاهش به ۳۵۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با یک میلیون‌تومان کاهش به ۳۰۲ میلیون‌تومان، رانا پلاس با یک میلیون‌تومان کاهش به ۳۰۷ میلیون‌تومان، رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۳۴۸ میلیون‌تومان و کوییک S با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۲۲۶ میلیون‌تومان رسید.

ثبات قیمت دیگنیتی و فیدلیتی در چینی‌ها

خودرو‌های چینی در نخستین روز هفته در برخی خودرو‌ها با ثبات قیمت و در برخی مدل‌های دیگر با نوسان قیمت همراه بودند. جک S۳ مدل ۱۴۰۱ با ۷۷۰ میلیون‌تومان، جک J۴ با ۵۱۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی با یک‌میلیارد و ۳۹۸ میلیون‌تومان، فیدلیتی پنج‌نفره با یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان، برلیانس کراس با ۶۳۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۲۲۰ دنده‌ای با ۳۴۱ میلیون‌تومان، برلیانس H۲۳۰ دنده‌ای با ۳۵۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۲۰ اتومات با ۶۰۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۳۰ دنده‌ای با ۴۷۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۳۰ اتومات با ۶۲۰ میلیون‌تومان، آریو اتومات با ۴۷۵ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ با ۶۴۳ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت با یک‌میلیارد و ۳۶۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم با یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند. جک T۸ با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۱۶۵ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس با ۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان، جک S۵ موتور ۲۰۰۰ با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۹۴۵ میلیون‌تومان، بسترن B۳۰ با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۷۱۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی هفت‌نفره با ۲ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۳۱۲ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس با ۲ میلیون‌تومان افزایش به ۹۸۰ میلیون‌تومان رسید. همچنین تیگو ۷IE با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید با ۳ میلیون‌تومان کاهش به ۸۱۹ میلیون‌تومان رسید.

افزایش قیمت مزدا ۳ و هیوندای الانترا

خودرو‌های خارجی پریمیوم شامل مدل‌های خارجی که در گذشته در داخل کشور تولید می‌شدند و برخی خودرو‌های برند‌های خارجی بازار هستند. در بازار خودرو‌های خارجی پریمیوم در نخستین روز هفته، تمام خودرو‌ها به‌جز مزدا ۳ و هیوندای الانترا که روند افزایشی داشتند، ثبات قیمت را تجربه کردند. هیوندای اکسنت با یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، هیوندای i۲۰ با یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۳ میلیاردتومان، هیوندای آزرا با ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ با یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، سیتروئن C۳ با یک‌میلیارد و ۲۹۰ میلیون‌تومان، سوزوکی ویتارا با یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و کیا اپتیما هیبرید با ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان خودرو‌هایی بودند که تغییر قیمت خاصی در بازار نداشته و بهایشان ثابت بود. از طرفی بهای مزدا ۳ با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای الانترا با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

لوکس‌ها با ثبات‌ترین خودرو‌های بازار

خودرو‌های خارجی لوکس شامل مدل‌های ژاپنی، آلمانی، سوئدی و ... در بازار هستند. این گروه خودرو‌ها در نخستین روز هفته به‌نسبت روز پایانی هفته گذشته ثبات قیمت را تجربه کردند. جایی که ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰Li فول با ۱۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، فولکس تیگوان با ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فولکس پاسات با ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده