به گزارش میمتالز، روحالله عباسپور با اشاره به فروش خودروهای اقساطی به اسم خودروی کلاسیک از طریق سایتهای اینترنتی اظهار داشت: وقتی به سایتهای اینترنتی معروف در حوزه فروش خودرو میرویم، میبینیم که خودرویی که ۳۰ سال یا ۴۰ سال کار کرده، با یک رنگآمیزی چندین برابر قیمت واقعی قیمتگذاری شده که این موضوع به تنش قیمت خودرو در بازار دامن میزند.
وی اضافه کرد: بسیاری از این خودروهایی که به اسم کلاسیک در این سایتها به فروش میرسند، در کشورهای دیگر دنیا به عنوان خودروی اسقاطی به گورستانهای اتومبیل رفته و بازیافت میشوند. اما متأسفانه به دلیل مدیریت ضعیف بازار خودرو در سالهای اخیر شاهد عرضه این خودروهای اسقاطی به قیمت نجومی هستیم.
عباسپور با اشاره به خلأ نظارتی جدی در بازار خودروهای دستهدوم و اسقاطی تصریح کرد: دولت باید برنامه جدی برای جمعآوری این خودروها داشته باشد و اجازه ندهد خودرویی که از نظر فنی و ایمنی فرسوده شده، بعد از دههها از تولیدش در بازار فروخته شود. یکی از مزایای طرح واردات خودرو این است که میتواند به بساط کاسبی اسقاطیفروشان پایان دهد.
وی ادامه داد: باید مراکز معاینه فنی خودرو با دقت بیشتری این خودروهای اسقاطی را رصد کنند و اجازه تردد این خودروها را صادر نکنند تا دلالان هم نتوانند از خلأ موجود سوء استفاده کرده و از طریق خریدوفروش این خودروها صاحب ثروتهای کلان شوند. از طرفی اگر فروش این خودروها قانونی است، باید با قیمت کارشناسی اتفاق بیفتد و به مالکان اجازه داده نشود که این خودروها را به قیمت دلخواه بفروشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر لزوم اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خارجی با خودروهای ایرانی گفت: در این حوزه خودروسازان میتوانند با اجرای طرحهایی این خودروهای فرسوده را با خودروهای نو جایگزین کنند تا از این طریق بتوان به حل مشکلاتی مثل آلودگی هوای ناشی از این خودروها غلبه کرد.
عباسپور افزود: در ضمن در آینده هم میتوانیم در مجلس طرح واردات خودرو را در ازای اسقاط کردن خودروهای فرسوده مطرح کنیم و به شرکتها اجازه دهیم در ازای اسقاط کردن خودروهای فرسوده ایرانی و خارجی مجاز به واردات تعداد مشخصی خودرو شوند. با این حال فعلاً منتظر به نتیجه رسیدن آییننامه واردات خودرو از سوی دولت هستیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم