تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۵۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۶۹۷۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سرنوشت مبهم خودرو‌های دپویی گمرک

‌می‌متالز - در آستانه واردات خودرو، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه انواع خودرو از سال‌های قبل در گمرک مانده و تعیین تکلیف نشده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بیش از ۱۲هزار خودروی دپو‌شده در گمرک وجود داشت که درنهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی‌ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن‌ها ترخیص شد. با این حال بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبار‌ها مانده است. این در حالی است که در آبان سال گذشته و به دنبال دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر پیگیری وضعیت خودرو‌های دپو‌شده در گمرک، گزارشی از سوی معاونت وقت فنی گمرک ایران به وزارت اقتصاد ارائه و وضعیت خودرو‌ها اعلام شد.

بر اساس این گزارش، از ۱۲هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی وارداتی که با ممنوعیت واردات مواجه شده بود، ۱۰هزار و ۱۲ دستگاه طبق مصوبات دولت ترخیص شدند و ۲۲۴۹ خودروی دیگر امکان ترخیص پیدا نکرده بود. دلیل عدم تعیین‌تکلیف خودرو‌های باقی‌مانده، داشتن پرونده‌های قضایی، منع واردات یا عدم ثبت سفارش است؛ به‌طوری‌که ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی بودند که طبق مصوبات قبلی قید زمانی برای ترخیص آن‌ها مصرح نیست و در صورت صدور رای قطعی منع پیگرد یا برائت از سوی مرجع رسیدگی‌کننده، با رعایت مقررات امکان ترخیص دارد. همچنین ۷۳ دستگاه نیز خودروی آمریکایی یا سفارش آمریکا هستند که در کل، واردات این قبیل خودرو‌ها از سال ۱۳۹۵ ممنوع اعلام شده بود و امکان ورود به مناطق آزاد و سرزمین اصلی را ندارند. این در حالی است که چندی پیش، سه خودروی آمریکایی از سوی سازمان اموال تملیکی امحا شدند. از همین رو ممکن است با گذر زمان، این ۷۳ خودرو نیز به چنین سرنوشتی دچار شوند. از سوی دیگر ۱۰۰ خودرو نیز متعلق به سهمیه جانبازان بوده که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند، ولی قابلیت ترخیص دارند.

اما موضوع دیگر به حدود ۹۲۷ دستگاه خودرویی برمی‌گردد که فاقد ثبت‌سفارش بوده یا تاریخ آن‌ها منقضی شده است. بر این اساس در صورتی که با مجوز دولت، وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش با توجه به لغو ممنوعیت واردات خودرو اقدام کند، این خودرو‌ها امکان ترخیص خواهند داشت. در سه سال اخیر و در جریان مصوبات دولت برای تعیین تکلیف خودرو‌های مانده در گمرک، موضوع انجام ثبت‌سفارش برای این خودرو‌ها از سوی وزارت صمت مطرح شد، ولی اقدامی صورت نگرفت و اگر این اتفاق نیفتد، بحث مرجوعی و بازصادرات نیز مطرح خواهد بود. در حالی تکلیفی برای این حجم از خودروی مانده در شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی در انبار‌های مختلف گمرک و اموال تملیکی وجود ندارد که اعلام آخرین موضع وزیر صمت نشان داده برنامه‌ای هم برای تعیین‌تکلیف آن‌ها در دستور کار نیست. فاطمی امین در این مورد گفته طبق قانون، واردکنندگان می‌توانند کالا را بدون ثبت سفارش وارد گمرک کنند، اما امکان ترخیص ندارند؛ این اتفاق در بخش خودرو هم افتاده، اما برنامه‌ای برای ترخیص آن‌ها نداریم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده