تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۸۵۶۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صمت خراسان شمالی اعلام کرد:

گاز کارخانه سیمان بجنورد قطع شد/ بازگشت ۲۰ واحد صنعتی استان به چرخه تولید

‌می‌متالز - رییس سازمان صمت خراسان شمالی با بیان اینکه مرکز دیسپاچینگ گاز کشور قطع گاز صنعت سیمان را در دستور کار قرار داد، گفت: در همین راستا، مصرف گاز کارخانه سیمان بجنورد نیز قطع شده است و این کارخانه طی ۲۰ روز تعمیرات خطوط تولیدی خود را انجام می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو، رییس سازمان صمت خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به کاهش دمای هوا در سطح کشور به ویژه طی یک ماه اخیر، مرکز دیسپاچینگ گاز کشور قطع گاز صنعت سیمان را در دستور کار قرار داد.

حاجی بگلو گفت: مبتنی بر این دستورالعمل ابلاغ شده، واحد صنعتی سیمان بجنورد نیز که سوخت اصلی آن گاز است، در مرحله نخست یک خط تولید خود را از مدار خارج و برای خط دوم تولیدی خود استفاده از سوخت مازوت را جایگزین کرد.

وی افزود: از هفته گذشته نیز کارخانه سیمان بجنورد فعالیت خط دوم تولیدی خود را غیر فعال کرد و در حال حاضر به تعمیرات خطوط تولیدی خود اقدام کرده است.

رییس سازمان صمت خراسان شمالی یادآور شد: این کارخانه از ۲۰ روز آینده دوباره فعالیت تولیدی خود را شروع می‌کند.

وی تصریح کرد: این کارخانه به اندازه تقاضای بازار، محصول سیمان را تولید و برای عرضه به بازار ذخیره سازی کرده است.

حاجی بگلو همچنین به مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان نیز اشاره و عنوان کرد: مبتنی بر دستورالعمل ابلاغ شده، مصرف گاز پتروشیمی خراسان نیز محدود شده است که این مجتمع صنعتی در حال حاضر تا حدودی از سوخت جایگزین (گازوئیل) استفاده می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دو مجتمع صنعتی فولاد اسفراین و آلومینای جاجرم نیز از سوخت اصلی گاز استفاده می‌کنند، اعلام کرد: هنوز هیچ دستورالعملی برای این دو مجتمع صنعتی در استان مبنی بر محدودیت مصرف و یا قطع گاز ابلاغ نشده است.

رییس سازمان صمت خراسان شمالی افزود: با این وجود، احتمال داده می‌شود که در فصل سرمای امسال صنایع فولادی نیز ملزم به استفاده از سوخت جایگزین شوند.

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره احیای واحد‌های صنعتی راکد شده در استان نیز اظهار کرد: تا به کنون، خراسان شمالی ۳۴۴ پروانه بهره برداری برای فعالیت واحد‌های صنعتی صادر شده است.

حاجی بگلو گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به شناسایی وضعیت فعالیت واحد‌های صنعتی ورود کردیم که در ارزیابی انجام شده، مشخص شد ۳۴ واحد صنعتی کوچک مقیاس استان غیر فعال و راکد شده اند.

وی، اختلاف میان شرکای هر واحد صنعتی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در این واحدها، فقدان تجربه کاری، فقدان شرکای قوی، افزایش شدت تحریم‌ها و از دست دادن بازار‌های رقابتی را از علل اصلی تعطیلی و راکد شدن این واحد‌های صنعتی در استان عنوان کرد.

رییس سازمان صمت خراسان شمالی بیان کرد: طی دو سال اخیر برای آغاز دوباره فعالیت آنها، مشکلات آن‌ها در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده در استان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند.

وی اعلام کرد: طی سال ۱۴۰۰ مشکلات ۱۱ واحد غیر فعال و طی ۹ ماهه امسال نیز ۹ واحد غیر فعال استان حل شد و آن‌ها به چرخه تولید بازگشتند.

حاجی بگلو افزود: تا پایان سال جاری شش واحد دیگر که غیر فعال شده اند دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند.

وی در ادامه با تکذیب این خبر که در فضای مجازی اعلام شده بود در خراسان شمالی فقط یک واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشته و احیا شده است، تصریح کرد: طی دو سال اخیر در استان ۲۰ واحد غیرفعال، احیا و به چرخه تولید بازگشته اند.

در عین حال، رییس سازمان صمت خراسان شمالی بر لزوم نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات صنعتی تاکید کرد.

حاجی بگلو در خاتمه یادآور شد: مبتنی بر دستور ابلاغ شده رییس جمهور به بانک ها، طی دو سال اخیر هیچ واحد تولیدی بدهکار بانکی، تملیک نشده و بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشته اند.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده