تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۹۲۹۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان شمالی:

بحران انرژی، ذخیره محصول کلینکر کارخانه سیمان بجنورد را تهدید می‌کند

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه محصول سیمان از ذخیره کلینکر به عمل می‌آید، گفت: ادامه بحران انرژی موجب خواهد شد که ذخیره کلینکر کارخانه سیمان بجنورد کاهش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، حیدر رستگار ثانی، رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک درباره فعالیت کارخانه سیمان بجنورد اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری این کارخانه در سال ۷۸ صادر شد و شروع به فعالیت کرد.

رستگار ثانی با بیان اینکه ظرفیت تولید اسمی این کارخانه در پروانه بهره‌برداری سال ۷۸ تولید روزانه سیمان به میزان دو هزار تن بود، گفت: در سال ۸۷ با راه‌اندازی مرحله دوم از خط تولیدی این کارخانه ظرفیت تولید اسمی این کارخانه به یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن در سال تغییر کرد.

وی با تصریح بر این مطلب که اگر برای این کارخانه هیچ مشکلی به وجود نیاید، این کارخانه می‌تواند به‌صورت واقعی در حد ظرفیت اسمی پروانه بهره‌برداری‌اش تولید کند، اعلام کرد: در سال گذشته در این کارخانه به میزان یک میلیون و ۳۳۶ هزار تن محصول سیمان تولید شد که معادل ۸۰ درصد از مجموع ظرفیت تولید اسمی پروانه بهره‌برداری‌اش بود.

این مسوول افزود: ۲۰ درصد از محصول سیمان تولید نشده این کارخانه به علت قطعی گاز بود.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ماهه امسال نیز در این کارخانه ۹۵۵ هزار تن سیمان تولید شد که تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید اسمی پروانه بهره‌برداری‌اش نزدیک می‌شود.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر این نکته که طی سال‌های اخیر قطعی برق و گاز به چالش جدی کارخانه سیمان تبدیل شده‌اند، عنوان کرد: این کارخانه حداقل برای عبور از مساله قطعی گاز، سوخت مازوت را ذخیره‌سازی می‌کند تا در مدت‌زمان قطعی گاز بتواند بخشی از محصول سیمان را تولید کند.

بااین‌وجود، وی تصریح کرد: کارخانه سیمان بجنورد، سوخت مازوت را بافاصله طولانی از شهرری خریداری می‌کند و به کارخانه انتقال می‌دهد.

رستگار ثانی گفت: هزینه خرید مازوت، هزینه تولید سیمان را افزایش داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این، انتقال سوخت مازوت نیز به وجود تعداد کافی ناوگان باری برای حمل این سوخت نیاز دارد که شرکت‌های حمل‌ونقل استان از وسایط نقلیه کافی برای انتقال مازوت برخوردار نیستند و این مساله به دغدغه‌ای جدی برای کارخانه سیمان بجنورد تبدیل شده است.

این مسوول با تأکید بر این نکته که اگر سوخت مازوت تهیه نشود، کارخانه سیمان به طور کامل می‌خوابد و البته با تهیه سوخت مازوت نیز فقط بخشی از خط تولید این کارخانه فعال می‌ماند، خاطرنشان کرد: تاکنون راهبرد برون‌رفت این کارخانه از چالش قطعی گاز و قطعی برق این بوده است که با تهیه سوخت مازوت محصول کلینکر‌های ذخیره شده خود را به سیمان، تبدیل و به بازار عرضه کند.

وی با اذعان بر این نکته که ادامه این رویه منطقی نیست، عنوان کرد: ادامه بهره‌برداری از ذخیره کلینکر موجب کاهش این ذخیره می‌شود درصورتی‌که محصول سیمان از کلینکر به عمل می‌آید.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به برنامه در دستور کار این کارخانه در زمینه به‌روزرسانی و اصلاح تجهیزات خطوط تولیدی‌اش نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر این امر در حال اجرا است.

وی در خاتمه عنوان کرد: در حال حاضر در این کارخانه بیش از ۴۰۰ نفر پرسنل و کارگر مشغول به کار هستند.

رستگار ثانی خاطرنشان کرد: در استان متأثر از فعالیت این کارخانه صنایع پایین‌دستی وابسته از جمله واحد‌های تولید بتن و تولید جدول‌های بتنی نیز راه‌اندازی شدند.

منبع: عصر اترک

عناوین برگزیده