تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۸۵۸۸۹
سرویس خبر : انرژی
در گفت‏‏‌و‏‏‌گو با مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان بررسی شد

«شگویا» بر قله تولید/ چگونه پتروشیمی تندگویان مستقیما از سفره مردم حمایت کرده است؟

‌می‌متالز - پتروشیمی تندگویان را می‌توان از آن جهت مهم‌ترین پتروشیمی ایران دانست که عملکرد، تولیدات و نقاط ضعف و قوت آن مستقیما بر معیشت و دقیق‌تر بر سفره مردم اثرگذار است. این ویژگی موجب شده تا بتوان نام پتروشیمی تندگویان را به لقب پتروشیمی معیشت مزین کرد.

به گزارش می‌متالز، تولیدات پتروشیمی تندگویان بیش از سایر پتروشیمی‌های داخلی به سفره مردم متصل است؛ با تأمین مواد اولیه صنعت نساجی از بیشترین اشتغال‌زایی در زنجیره ارزش تولیدات خود در بین واحد‌های مشابه برخوردار بوده همچنین بطری‌های بسته بندی آب معدنی و مایعات مشابه در این پتروشیمی تولید می‌شود. اگر عنوان شود که عملکرد این پتروشیمی بر زندگی تمامی مردم ایران اثرگذار خواهد بود قطعا گزافه نیست.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان درتاریخ ششم اردیبهشت سال ۱۳۷۷ در ضلع شمال غرب خلیج‌فارس در استان خوزستان، سایت چهار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار احداث شد و هم اکنون از سه بخش تولیدی شامل شیمیایی، پلیمری و نساجی تشکیل شده است. این شرکت طی چهار سال اخیر در راستای ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی از طریق تامین خوراک صنایع پایین دست و همچنین ارز‌آوری توانسته مسیر پیشرفت را با سرعت قابل ملاحظه‌ای طی کند و با تکیه بر توان متخصصان داخلی، کشور را از واردات مواد اولیه مختلفی که تا پیش از این در انحصار کشور‌های معدودی قرار داشت، بی نیاز کند.

مدیر عامل پتروشیمی شهید تندگویان می‌گوید: بر اساس آمار‌ها تا پایان آبان سال جاری ۸۱۹ هزار تن محصول توسط شرکت تندگویان تولید شده که شامل گرید بطری، نساجی، P.T.A به عنوان محصول میانی و P.O.Y است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار تن افزایش یافته و طبیعی است که این رشد تولید منجر به ایجاد آرامش برای صنایع پایین‌دست شود. از این رو با توجه به اینکه ۴ماه تا پایان سال زمان باقی مانده، این امیدواری وجود دارد که افزایش تولید نسبت به سال گذشته به بیش از۱۰۰ هزار تن برسد.

آنچه می‌خوانید ما‌حصل گفت‌و‌گو با رضا قاسمی‌شهری، مدیر عامل پتروشیمی شهید تندگویان در رابطه با عملکرد این شرکت بورسی است که در ادامه می‌خوانید.

تا چهار سال پیش شاهد حجم بالای بدهی پتروشیمی شهید تند‌گویان بوده ایم، اما امروز وضعیتی کاملا متفاوت بر شرکت حکمفرما است، لطفا در این باره توضیحاتی ارائه دهید.

پتروشیمی شهید تندگویان تا اواخر بهمن ماه ۱۳۹۷ زیان انباشته و بدهی سنواتی بسیاری به شرکت‌های پتروشیمی داشت و حتی حکم تعزیراتی ۳۲۰۰ میلیارد تومانی از مراجع قانونی دریافت کرده بود. از سوی دیگر ظرفیت‌های تولید حداکثر ۶۲ درصد بود و هر روز با مسائل ناشی از کمبود تولید مواجه بود؛ در چنین شرایطی مسوولیت شرکت را به بنده محول کرده اند و خوشبختانه طی چهار سال فعالیت شبانه‌روزی موفق برای رفع مشکلات، میزان استفاده از ظرفیت تولید به ۸۰ درصد رسید تا با رفع نگرانی از کمبود مواد اولیه، این پتروشیمی نقش غیر قابل انکاری در ایجاد آرامش در صنایع پایین دستی ایفا کند. به‌گونه‌ای که امروز رقابت‌ها در بورس کالا برای کشف قیمت مواد اولیه تولیدی پتروشیمی منطقی شده و حتی قیمت‌ها به تبعیت از نرخ‌های جهانی کاهش یافته است؛ بنابراین شرکتی که در لیست واگذاری قرار گرفته بود، امروز به عنوان یک شرکت بورسی موفق با نماد «شگویا» انتظارات بحق سهامداران را بالا برده و امروزه میزان رشد تولید و ارتقای شاخص‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان پتروشیمی تندگویان را به عنوان یک الگو برای ارزیابی شرکت‌ها معرفی کرد.

در رابطه با میزان تولید نسبت به سال گذشته آماری دارید؟

پتروشیمی شهید تندگویان یکی از شرکت‌های تولیدی استراتژیک کشور بوده که مستقیم با سفره مردم مرتبط است. در واقع جزو معدود شرکت‌هایی است که مواد تولیدی بلافاصله در صنایعی همچون نساجی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبدیل به محصول نهایی برای مصرف‌کننده می‌شود. بر اساس آمار‌ها تا پایان آبان ماه سال جاری ۸۱۹ هزار تن محصول توسط شرکت تندگویان تولید شده که شامل گرید بطری، نساجی، P.T.A به عنوان محصول میانی و P.O.Y است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار تن افزایش یافته و طبیعی است که این رشد تولید منجر به ایجاد آرامش برای صنایع پایین‌دست شود. از این رو با توجه به اینکه چهار ماه تا پایان سال زمان باقی است، این امیدواری وجود دارد که افزایش تولید نسبت به سال گذشته به بیش از۱۰۰ هزار تن برسد.

همچنین از ابتدای سال تا هشتم آذرماه جاری ۱۸۰‌هزار تن گرید بطری از طریق بورس کالا عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷۰۰ تن افزایش داشته است. علاوه بر این در بخش «پت تکستایل» ۲۵۵ هزار تن عرضه ثبت شده که ۲۶ هزار تن بالاتر از سال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به همین میزان شاهد افزایش عرضه نسبت به سال گذشته باشیم.

در مورد برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توضیح دهید. برنامه شرکت برای افق ۱۴۰۴ چه خواهد بود؟

به طور کلی برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را در دو بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بخش نخست به سبد محصول اختصاص دارد و در این زمینه بعد از تولید گرید TG ۶۷۰ S یا گرید چادر مشکی، گرید LM-۱۰۰ یا البسه یک بار مصرف پزشکی را تولید کرده ایم. همچنین گرید AUV توسط این مجموعه تولید شده که به عنوان نخ لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر حسب نیاز صنایع پایین دستی می‌توانیم این مواد را به تولید انبوه برسانیم، کمااینکه در سه نوع این پروژه انجام شده است.

علاوه بر این در حالی که تا سال ۹۷ «دوک» مورد نیاز این مجموعه از ترکیه وارد می‌شد، امسال نه تنها این دوک بلکه پیچیده‌ترین قطعات یدکی مانند دیکانتر، سانتریفیوژ و بسیاری از مواد شیمیایی را داخلی‌سازی کرده ایم و امروز با افتخار می‌توان اعلام کرد، مهم‌ترین محصولی که تولید انبوه آن در داخل کشور آغاز شده کاتالیست پالادیوم نام دارد که تاکنون تکنولوژی آن در اختیار ژاپن، آلمان و آمریکا بوده است و در چند سال اخیر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود این ماده اولیه به ایران به کار بسته‌اند، اما واحد تحقیق و توسعه شرکت با توان و تخصص داخلی موفق به داخلی‌سازی این کاتالیست شده و به زودی جشن تولید کاتالیست در پتروشیمی تندگویان برگزار خواهد شد. از سویی در بحث توسعه‌ای واحد هم مکاتباتی در خصوص مشارکت و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خط۳ تولید P.T.A با هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان هلدینگ بالادست صورت گرفته و مراحل آغاز پروژه در دست اقدام است.

در مسیر تولید و توسعه چه چالش‌ها و مشکلاتی دارید؟

اصولا چالش‌هایی مانند قوانین گمرکی و مالیاتی، تغییرات یک‌شبه قوانین و نهایتا تحریم‌ها همواره وجود دارند، اما معتقد هستم باید با انجام درست کارها، به آینده بهتر امیدوار بود؛ کما اینکه همکاران ما در مجموعه تندگویان نشان داده‌اند که می‌توانند بر چالش‌ها فائق بیایند و هر روز این روند را بهتر از گذشته طی کنند.

بر این اساس در سال گذشته به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری که سال ۱۴۰۰ را رفع موانع تولید نام‌گذاری کردند، بیش از ۱۳۰ جلسه با عنوان رفع موانع تولید برگزار کرده ایم و همان‌طور که از ۶۲ درصد ظرفیت تولید به حدود ۸۰ درصد رسیده‌ایم، امروز هم این آمادگی وجود دارد که بر اساس نیاز متقاضیان گرید‌های دیگری را به تولید انبوه رسانده تا کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

تا چه اندازه در رابطه با کاهش آثار زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی موفق بوده اید؟

در سال ۹۷ به لحاظ مسائل زیست محیطی شرایط مطلوبی نداشتیم، به همین خاطر بیش از ۳۵ پروژه زیست محیطی برای بهبود وضعیت انجام داده ایم که بار آلودگی از پتروشیمی به سمت دریا تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و امید است در سریع‌ترین زمان از لیست صنایع آلاینده محیط زیست خارج شویم.

قطعا با توجه به تحریم‌ها، تامین قطعات و ارتقای تکنولوژی ماشین‌آلات یک چالش اساسی به شمار می‌رود. چه راهکاری برای این مساله اتخاذ کرده‌اید؟

به طور کلی پتروشیمی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار قطعه با تکنولوژی بالا دارد و از طرفی بسیاری از لایسنس‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها حاضر به همکاری با ما نیستند. به همین خاطر و برای رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید از توان متخصصان داخلی برای رسیدن به اهداف استفاده می‌کنیم. بر این اساس در حال به روز‌رسانی دستگاه‌هایی هستیم که تکنولوژی آن‌ها مربوط به ۲۰ سال پیش است و موفقیت‌های قابل توجهی در این رابطه کسب کرده‌ایم. به طور مثال سیستم‌های کنترلی واحد‌ها در دو سال گذشته به روز شده‌اند که یکی از عوامل افزایش تولید ما به شمار می‌روند.

چه انتظاری از دولت دارید؟

به عنوان شخصی که بیش از ۳۰ سال در صنعت پتروشیمی حضور دارم لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که وظیفه ما خدمت به دولت و مردم است و نباید منتظر کمک دولت باشیم. چرا که دولت علاوه بر ایجاد زیر‌ساخت‌ها و شرایط، به مجموعه‌هایی همچون شرکت پتروشیمی شهید تندگویان اعتماد کرده و در حال حاضر نوبت ما است که به توسعه و بهبود اقتصادی کشور کمک کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده