تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۶۹۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کنترل بازار ارز با تقویت زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت برای جلوگیری از زیان صنایع، کنترل بازار ارز و افزایش صادرات محصولات تولیدی می‌تواند ضمن کاهش مصارف گاز خانگی به سمت بهره وری از انرژی‌های تجدید پذیر و سوآپ گاز و تقویت زیرساخت سرمایه‌گذاری در این صنعت حرکت کند.

به گزارش می‌متالز، کوروش آسایش افزود: سال گذشته ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر کنترل بازار ارز با تقویت زیرساخت‌های صنعت پتروشیمیمکعب مصرف گاز کشور بوده که از این میزان ۱۱۲ میلیارد به بخش خانگی و ۷۱ میلیارد دیگر به حوزه صنعت اختصاص داشته است.

آسایش افزود: بنا به گفته وزیر نفت برای آنکه بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای صنعت گاز را فراهم سازیم نیاز به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی در این حوزه داریم.

این استاد دانشگاه گفت: همواره مشکلات متعددی برای تامین گاز پتروشیمی‌ها در زمستان وجود داشته به نحوی که قطعی گاز در سال گذشته زیان ۶۸۲ میلیارد دلاری را برای این صنعت به دنبال داشت.

آسایش گفت: بر اساس آمار منتشره مصرف خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها نسبت به گاز کشور حدود ۸/۷ درصد بوده است که رقم چندان بالایی نیست، اما متاسفانه این صنعت جز اولین بخش‌ها در کشور است که در صورت کمبود گاز در همان ابتدا گازش قطع می‌شود.

وی ادامه داد: افزون بر مساله قطعی گاز یکی دیگر از چالش‌های صنعت پتروشیمی بحث قیمت‌گذاری خوراک است، زیرا دفعات متعددی بوده که نرخ خوراک این صنعت براساس هاب اروپا و آمریکا مشخص شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اکنون پتروشیمی‌های حاضر در کشور به سبب مسائلی، چون قیمت‌گذاری دستوری، قطع گاز و سایر موارد از کشور‌های رقیب خود همانند روسیه و قطر عقب مانده‌اند.

آسایش در پایان گفت: دولت برای جلوگیری از زیان صنایع، کنترل بازار ارز و افزایش صادرات محصولات تولیدی می‌تواند ضمن کاهش مصارف گاز خانگی به سمت بهره وری از انرژی‌های تجدید پذیر و سوآپ گاز و تقویت زیرساخت سرمایه‌گذاری در این صنعت حرکت کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده