تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۸۵۹۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

ادامه رشد قیمت فولاد تا پایان سال

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار فولاد معتقد است که با توجه به احتمال تداوم محدودیت‌های گازی صنایع تا پایان روز‌های سرد سال، روند صعودی قیمت محصولات فولادی در بازار ادامه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، نوید رضا مظفری اظهار کرد: زنجیره تولید فولاد ایران بر پایه بهره‌مندی از ذخایر غنی انرژی در کشور شکل گرفته و توسعه یافته است. در این راستا، واحد‌های احیای مستقیم حلقه‌ای غیرقابل جایگزین را در زنجیره فولاد به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه از گاز همزمان به عنوان سوخت و خوراک واحد‌های احیا برای تولید آهن‌اسفنجی استفاده می‌شود، گفت: مصرف گاز در این حلقه از زنجیره تولید فولاد قابل توجه و این انرژی غیرقابل جایگزین است. بر همین اساس، اثرات بروز هر نوع محدودیت در تامین گاز موردنیاز واحد‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، در اکثر حلقه‌ها نمایان می‌شود.

مظفری افزود: در سال‌های اخیر و به دنبال پیشی گرفتن مصرف گاز در کشور نسبت به تولید آن که از دلایل زیرساختی، سرمایه‌گذاری و نبود برنامه برای توسعه صنعتی و اقتصادی نشأت می‌گیرد، تامین این انرژی برای صنایع به شدت دشوار شده است؛ بنابراین دولت برای تامین انرژی در بخش خانگی به شراغ ایجاد محدودیت در تامین گاز صنایع رفت. در چنین شرایطی صنعت فولاد جزو نخستین صنایعی بودند که مصرف گاز آن‌ها محدود و همین مساله باعث تغییر قیمت آهن در بازار شد.

این کارشناس فولادی تصریح کرد: قیمت برخی از محصولات طویل فولادی با بروز موج جدید سرما و ایجاد محدودیت در تامین گاز واحد‌های احیای مستقیم با افزایش همراه شده است. بر همین اساس، ایجاد محدودیت در تامین گاز صنایع تولیدکننده آهن اسفنجی باعث شد میزان تولید این واحد‌ها و به دنبال آن عرضه این محصول در رینگ معاملاتی بورس کالا کاهش یابد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به احتمال تداوم این محدودیت‌ها تا پایان روز‌های سرد سال، سیگنال افزایش قیمت در بازار فولاد و محصولات فولادی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مظفری معتقد است که با رشد قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا، اشاهد رشد قیمت شمش و محصولات فولادی در بازار آزاد هستیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده