به گزارش میمتالز، محمد علی تیموری، با اشاره به اینکه سابقه تدریس ۲۵ ساله کیفیت را در کشور دارم، گفت: کیفیت امر بسیار مهمی است و ما هم توجه ویژهای به این موضوع داریم.
وی افزود: مردم در دو چیز نباید به شرکت خودروسازی مراجعه کنند. یکی از حالتهای عادی این است قطعات خودرو نباید صدا دهد یا لقی داشته باشد. به عنوان نمونه در زمینه کیفیت ما خودروی شاهین را چندین بار بررسی کردیم تا ایرادات آن برطرف شود.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: رفع ایرادات شاهین باعث شد امسال مردم از این خودرو استقبال کنند این در حالی است که سال گذشته ماهی ۸۰ میلیارد تومان انصراف شاهین داشتم، اما امسال یک مورد هم نداریم این موضوع نشان میدهد مردم ارتقاء کیفیت را متوجه میشوند.
وی افزود: هفته اول آغاز مسوولیتم در شرکت سایپا، هفته اول صنعت بود و مقام معظم رهبری در جلسه با صنعتگران نکاتی را در مورد کیفیت خراب خودرو مطرح کردند. از همان زمان اصلاح کیفیت خودروها را در دستور کار خود قرار دادم. در آن مقطع رهبری به نکته مهمی اشاره کردند اگر ما روی کیفیت محصولات توجه نکنیم مسیر رشد و توسعه صنعت خودرو ممکن نیست.
در روند این گفتگو از تیموری پرسید خودروسازان مدعی هستند فروش خودرو با قیمت کارخانه جوابگوی هزینه تولید آنها نیست چراکه هزینه تولید خودرو بسیار بالاتر است و همین قیمتها باعث افزایش زیان انباشته صنعت خودرو میشود. به نظر میرسد دولت در شرایط فعلی با فروش بخشی از محصولات خودروسازیها در بورس کالا ضمن برنامه ریزی برای کاهش قیمتها در بازار آزاد، قصد جبران زیان خودروسازان را در روند قیمت گذاریهای دستوری دارد؟ آیا شرکت سایپا در این زمینه قصد عرضه مابقی محصولات خود را در بورس کالا دارد یا خیر؟ علاوه بر این ظاهراً در فرایند فروش خودرو در بورس کالا مابه التفاوت قیمت محصولات مستقیم به حساب خودروساز نمیآید و به خزانه واریز میشود؟
وی گفت: یک معادله است که اگر کسی آن را حل کند من به او جایزه میدهم. معادله این است بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو به نهادههای تولید از جمله فولاد بر میگردد. طی سه سال اخیر قیمت فولاد بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشته است. دومین نهاده مورد نیاز صنعت خودرو محصولات پتروشیمی است که این بخش نیز شاهد رشد ۸۰۰ درصدی قیمت بوده است. نکته سوم بحثهای گمرک و ارز است.
مدیرعامل سایپا افزود: در خودروهای ما نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۱۱۷۰۰ دلار وابستگی ارزی وجود دارد. این را هم توجه کنید که در ۳ سال اخیر قیمت ارز بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است. علاوه بر این قیمت ترخیص کالا از گمرکات ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که امسال مبنای قیمتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است. در کنار این موضوعات افزایش نرخ دستمزد را هم محاسبه کنید. خودتان قضاوت کنید این رشدها اتفاق افتاده و نمیتوان گفت با همان قیمتهای قبلی محصول را تولید و راهی بازار کنید. مسلماً که در این معادله صنعت خودرو متوجه زیان خواهد شد.
وی افزود: در شرایط فعلی که فضا برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده من تمام خودروها را در بورس کالا میبرم. اما باید دقت کنید که این مدل فروش خودرو، گستردگی فروش سامانه من را ندارد. در حال حاضر حدوداً ۱۰۰ هزار نفر کد بورس کالا دارند که در این بخش باید با سهولت در ثبت نام فضا را برای گستردگی فروش در بورس کالا فراهم کرد.
مدیرعامل سایپا در خصوص مزایای فروش خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، گفت: بالای ۹۰ درصد تولیدات ما جاری و از محل پیش فروش فروخته میشوند، اما ۱۰ درصد تولیدات به صورت طرح فروش فوری فروخته میشوند که در شرایط فعلی آنها را در بورس کالا عرضه میکنیم. در مورد مزایای فروش خودرو در بورس کالا باید بگویم نخست با افزایش قیمت کارخانه مبلغی گیر خودروساز و یک مبلغی هم گیر مشتری اصلی میآید، چون دلال حذف شده است. این موضوع کمک بزرگی به خودروساز است.
یکی از اهداف فروش خودرو در بورس کالا این بود که مشتریهای بازار آزاد به سمت بازار سرمایه هدایت شوند تا روند کاهشی قیمتها در بازار آزاد اتفاق بیفتد، اما در حال حاضر این هدف محقق نشده، زیرا حجم عرضه خودروسازان در بورس کالا بسیار پایین است.
تیموری گفت: بله فقط فروشهای فوری در بورس کالا انجام میشود، چون زیرساخت سیستمی در بورس کالا نیست و به نوعی با حالت کشف قیمت فروشها انجام میشود. تولید روزانه ما ۲ هزاردستگاه است و فروشها در بورس کالا معادل یک روز تولید ما است. به اعتقاد ما سازوکار برای فروش ۶۰۰ هزار خودرو در بورس کالا نیست.
مدیرعامل سایپا گفت: پیشنهادی که میدهم هم به نفع جامعه هست هم به نفع تولید و هم به نفع مشتری است. واقعیتش این است دولت باید روی خودروهای سواری اقتصاد باز را اجرا کند و حاصل سود این موضوع باید اجبار خودروساز به افزایش تولید خودروهای تجاری باشد. در هیچ کجای دنیا روی خودروهای شخصی دولتها کاری ندارند. امروز به من میگویند در خودروهای سواری تو حق نداری قیمتها را تغییر بدهی، اما در خودروهای تجاری دست من برای فروش باز است. این در حالی است که باید برعکس باشد. خودروی تجاری یعنی ایجاد اشتغال در سطح شهر یعنی برداشتن ۶۸ هزار خودروی فرسوده از سطح شهر.
وی افزود: اگر میخواهیم زیرساخت حمل و نقل عمومی را درست کنیم من خودروساز حاضرم در این مسیر هزینه کنم، زیرا در نهایت جامعه و اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت. وقتی من یک کشنده با قیمت مناسب بفروشم هزینه حمل و نقل ارزانتر میشود. اما خودروی سواری چه سودی در حمل و نقل عمومی دارد؟ هیچ، اتفاقاً برعکس به محیط زیست ضربه هم میزند. این معادله را دولت باید برعکس کند به من فشار بیاورد اتوبوس برقی با قیمت مصوب تولید کنم تا شهری پاک داشته باشیم.
خبرنگار گفت: پیشنهاد شما خوب است، ولی در شرایط فعلی بازار به یک برنامه ضرب الاجلی نیاز دارد. روند رشد قیمتها در بازار به حدی رسیده که اصلا مردم قادر به خرید خودرو نیستند.
مدیرعامل سایپا افزود: قبلا با پس انداز مردم میتوانستند سرمایه گذاری خوبی داشته باشند، اما امروز خودرو به جای کالای مصرفی تبدیل به سرمایهای شده و مردم به نوعی در تلاش هستند با خرید خودرو ارزش پول خود را حفظ کرده و سود کسب کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم