تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۶۰۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
به بهانه ۵ دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله:

ضرورت ایجاد سامانه‌های هشدار سریع زلزله

‌می‌متالز - بهرام کلانتری رئیس ایمنی فنی و فرآیند شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر: بلایای طبیعی دارای انواع گوناگونی هستند که زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه‌هایی از این بلایای طبیعی به شمار می‌آیند.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: کشور ایران در کمربند جهانی زلزله قرار دارد و به همین سبب زلزله وجه غالب و اصلی بلایایی است که هرچند یکبار نقطه‌ای از کشورمان را در معرض آسیب و بحران قرار می‌دهد. همچنین وجود نقاط جمعیتی متراکم ایران را به کشور آسیب پذیر در برابر زلزله تبدیل کرده است، بنابر مطالعات موردی انجام شده در خصوص مدیریت بحران و سوانح در قرن اخیر، پیشرفت‌های شایان توجه بشر در عرصه علوم به ویژه علوم طبیعی به افزایش ظرفیت سامانه‌های هشدار سریع و زودهنگام به ویژه در مقابل وقایع طبیعی، غیرطبیعی، آب و هوایی و سوانح انسان ساخت در کنار کلانشهر‌های مستعد وقوع اینگونه حوادث انجامیده و توانسته به عنوان ابزاری مم در مقابله با بلابا و حوادث یادشده مورد استفاده قرار گیرد.

قبل از وقوع بحران‌ها و سوانح اغلب نشانه‌های هشدار دهنده‌ای وجود دارد که احتمال وقوع بلایی را خبر می‌دهند.

سامانه‌های هشدار سریع و زود هنگام شانل زنجیره‌ای از اقداماتی همچون شناخت مخاطرات و ترسیم نقشه آن، پایش و پیش بینی حوادث قریب الوقوع، پردازش اطلاعات و انتشار اخطار‌های قابل فهم برای مرم و انجام اقدامات مناسب و به موقع در پاسخ به این هشدار‌ها است. ایجاد و راه اندازی سامانه هشدار سریع به توانمندسازی افراد و جوامع در معرض خطر کمک میکند تا برای اقدام و عکس العمل مناسب به منظور کاهش خسارات مالی و جانی در مقابل تهدید‌های ناشی از وقوع بلایا و بحران‌ها فرصت کافی داشته باشند.  

ایجاد سامانه مدیریت پیش بینی و هشدار سریع از سوی سارزمان‌های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح برای بلایای طبیعی به ویژه در کلان شهر‌های بزرگ که مراکز تراکم انسانی، انرژی، اقتصادی و نظایر آن هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

سامانه هشدار سریع هنگام یک فرآیند زنجیر وار و پیوسته است که سازمان‌های کلیدی مسئول در امر مدیریت بحران، جوامع در سطح ملی و محلی، سازمان‌هایی که به نحوی از انحاء در مراحل مختلف چرخه مدیریت بلایا درگیر می‌شوند، سیاستگذاران و هیات دولت همه مشارکت کنندگان اصلی این سامانه به شمار می‌آیند.

در نزدیکی کشور ما سامانه هشدار سریع برای شهر استانبول و ترکیه طراحی و اجرا شده است.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده