تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۲
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۸۶۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روزنامه عراقی: آمریکا با موافقت دولت بغداد، ۱۶ بانک خصوصی را به اتهام قاچاق ارز تحریم می‌کند

‌می‌متالز - به نوشته روزنامه عراقی المدی، به نقل از منابع مطلع این کشور، آمریکا قرار است علیه ۱۶ بانک خصوصی این کشور به اتهام قاچاق ارز به کشور‌های ایران، سوریه، اردن و ترکیه تحریم‌های سنگینی اعمال کند و این مسأله با موافقت دولت السودانی و احزاب شیعه همراه شده است.

به گزارش می‌متالز، این تحریم‌ها به احتمال زیاد از اواخر ماه آتی میلادی اعمال شود و دولت محمد السودانی و اکثر احزاب چارچوب هماهنگی شیعیان نیز با آن موافقت کرده‌اند.

این منابع خاطرنشان کردند که این بانک‌ها متهم به قاچاق ارز از طریق نقل و انتقالات هنگفت یا حواله‌های سیاه (قاچاق معاملات خارج از بانک از طریق حمل و نقل زمینی یا هوایی) به ایران، ترکیه، اردن و سوریه هستند.

طبق ارزیابی‌ها این ۱۶ بانک در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به چهار کشور مذکور قاچاق کرده‌اند و این میزان در برخی هفته‌ها تا ۲۵۰ میلیون دلار نیز برآورد شده است.

همچنین با افزایش نرخ دلار در عراق نیز دولت بغداد قول اتخاذ اقدامات قاطع در این باره را داده و احتمال دارد تصمیمات جدید در نشست دولت با نمایندگان چارچوب هماهنگی گرفته شود.

هر حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با ۱۶۰۰ دینار است که این موضوع موجب فشار شدید احزاب و رسانه‌ها به دولت در روز‌های اخیر شده است.

از سوی دیگر، به دلیل فشار‌های شدید بر دولت، محمد السودانی، تمامی توئیت‌های قبلی خود را در «توئیتر» که در آن زمان خواستار کاهش ارزش دلار بود را حذف کرده است.

همچنین منابع نزدیک به ائتلاف حاکم در عراق تایید کردند که «تدابیری وجود دارد که ممکن است در کوتاه‌مدت آینده انجام شود، مانند برکناری رئیس کل بانک مرکزی به دلیل تشدید انتقاد‌ها از عدم توانایی او در حل بحران ارزی یا اینکه دولت ممکن است در ازای فاکتور‌های مستند خرید، به طور مستقیم به تجار دلار بفروشد یا بخشی از حقوق کارمند را به دلار بدهد».

منبع: خبرگزاری شفقنا

عناوین برگزیده