تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۶۳۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رکوردشکنی ایران خودرو در تولید

‌می‌متالز - شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور موفق شد رکورد جدیدی در فروش فصلی خود به ثبت برساند. یکی از مهمترین نکات این رکورد جدید حذف تولیدات ناقص در این شرکت و عرضه خودرو‌های کامل به بازار است.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌ها، بخش قابل توجهی از تولیدات ایران خودرو به خودرو‌های ناقص و غیرقابل تحویل اختصاص داشت. این خودرو‌ها علاوه بر ایجاد محدودیت بر عرضه در بازار خودروی کشور و افزایش قیمت و نارضایتی برای مشتری، باعث کاهش سودآوری شرکت نیز می‌شدند.

به ویژه که تولید خودروی ناقص باعث می‌شد که جریمه تاخیر در تحویل نیز به فهرست هزینه‌های شرکت تحمیل شود. هزینه‌های انبارداری و الزام برای تکرار برخی از مراحل تولید از جمله عواملی بود که به سودآوری شرکت آسیب می‌زد.

با تصمیم شجاعانه مدیرعامل ایران خودرو برای روش تولید عبور مستقیم، این شرکت موفق شد رشد قابل توجهی را در ۹ ماهه نخست سال تجربه کند. با وجود افزایش هزینه تامین قطعات مورد نیاز، در مجموع علاوه بر کاهش هزینه‌های کلی شرکت، کسب رضایت مشتری و عرضه کافی خودرو به بازار، از دستاورد‌های این روش است.
ایران خودرو در یکم دی ماه و هم زمان با شب یلدا با تولید ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو به این مهم دست یافت. این خودروساز در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۶ درصد رشد تولید به ثبت رساند.

آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۴ شاهد رشد شدید تولید خودرو و از سال ۹۶ شاهد کاهش شدید تولید خودرو بوده ایم. همین امر نشان می‌دهد که خودروسازی از تحریم‌ها آسیب جدی دیده و به مشکلاتی اساسی دچار شده است. تولید ناقص یکی از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها بود که حالا با روش تولید عبور مستقیم این چالش از میان می‌رود. روشی که به کاهش فعالیت‌های فاقد ارزش افزوده و صرفه‌جویی در زمان دوباره‌کاری منجر می‌شود. از هزینه‌های کاهش یافته شرکت، می‌توان به هزینه فرصت خواب سرمایه نیز اشاره داشت.
توجه بیشتر به واحد تحقیق توسعه و نیز همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله دیگر استراتژی‌های ایران خودرو برای رشد پایدار تولید بوده است.

گفتنی است که رکورد پیشین ایران خودرو مربوط به سال ۱۳۹۷ بود. یعنی پیش از آغاز تحریم‌ها، اما حالا با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رکورد‌های پیشین در حال جابجایی هستند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده