تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۸۶۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بهار فروسیلیس ملایر با پیروزی انقلاب اسلامی

می متالز - انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، سراسر افتخار. غرور و عزت است و حالا که ۴۰ سالگی‌اش را جشن می‌گیریم، بهار صنعت فروسیلیس را باید به دستاوردهای انقلاب اضافه کرد؛ رهاوردی که تنها به برکت این انقلاب به‌دست آمده است.
بهار فروسیلیس ملایر با پیروزی انقلاب اسلامی

به گزارش می متالز، اگر رسیدن به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در سال‌های متمادی رخ داده اما صنعت فروسیلیس، این راه پر فراز و نشیب را ۴ ساله طی کرد و با همت دولت تدبیر و امید، امروز به اوج شکوفایی رسیده است.
چرخ صنعت فروسیلیس در استان همدان همیشه گرم بوده و برای گشایش فصلی دیگر در این صنعت، نفس‌ها به شماره افتاده تا بار دیگر با افتخار، آغاز به کار واحدهای دیگر صنعت فروسیلیس در این استان به دستان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری رقم بخورد.
سایه تحریم‌ها بر سر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی سنگینی می‌کند اما صنعت فروسیلیس ملایر در استان همدان تاکنون از این معرکه در امان مانده و تلاش می‌کند تنور صنعتش را گرم نگه دارد و این افتخار که ایران را در واردات این کالا بی‌نیاز می‌کند، در ۴۰ سالگی انقلاب نصیب خود کند.
تولد صنعت فروسیلیس در ملایر در جنوب استان همدان از سال ۸۹ در شهرک صنعتی جوکار با حجم سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیارد ریال آغاز شد و پایه‌های این صنعت با استقرار واحدهای فروسیلیس در ۹۵ هکتار مساحت این شهرک در کنار ۶ شهرک صنعتی این شهرستان بنا شد. نخستین واحد صنعتی در این شهرک به همت بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار از سال ۹۲ و میزان سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیارد ریال آغاز شد؛ شروع راهی طلایی که شرکت فروسیلیس غرب پارس آغازگر آن بود و سال ۹۳ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، پا به عرصه تولید کشور گذاشت و به عنوان سومین کارخانه تولیدکننده فروسیلیس کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
این مرحله نخست شرکت فروسیلیس غرب پارس بود که با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن فروسیلیس در سال و میزان اشتغالزایی برای ۱۷۰ تن در شهرک صنعتی جوکار، چرخ تولیدش شروع به چرخیدن کرد و سهم عمده‌ای در تولید فروسیلیسیوم که قابل مصرف در صنایع فولادسازی، ریخته‌گری و خودروسازی است، دارد.
فروسیلیس غرب پارس در شرایط کنونی پا را در صنعت فروسیلیس فراتر گذاشت و بهار دوباره خود را با ۴۰ سالگی انقلاب متقارن کرد، برای اجرای طرح توسعه خود نیز حدود ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. در ضمن به خود می‌بالد که بار دیگر برای ۱۳۰ تن اشتغال ایجاد کرده است، البته طرح توسعه این واحد بزرگ صنعتی، قادر به تولید ۱۲ هزار تن فروسیلیس در سال است که سالانه ظرفیت تولید ۲۴هزار تن فروسیلیس را دارد و قرعه گشایش مرحله دوم این شرکت نیز برای بار دوم به نام معاون اول رئیس‌جمهوری در دهه فجر امسال رقم خورده است.

 

استخراج ۴۰۰ هزار تن سیلیس

خبر خوش‌تر اینکه شرکت فروسیلیس غرب پارس قرار است وارد چرخه تولید منیزیم شود و در سفر ۱۶ بهمن معاون اول رئیس‌جمهوری به استان همدان، عملیات اجرایی این طرح برای تولید شمش منیزیم با هزار و ۳۹ میلیارد ریال اعتبار و ظرفیت اشتغال برای ۱۳۰ تن در شهرک صنعتی جوکار آغاز شد.
با وجود مهیا بودن بستر سرمایه‌گذاری در صنعت فروسیلیس، استخراج سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن سیلیس و وجود ۷۱ درصد معادن استان همدان در شهرستان ملایر، کلنگ دومین واحد تولیدی فروسیلیس با عنوان «شرکت آهن و سیلیس آذرخش» و مساحت حدود ۵۶ هزار متر مربع و ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن فروسیلیس در سال و ۳ هزار و ۶۰۰ تن پودر میکروسیلیکا به زمین زده شد که از دیگر طرح‌های قابل بهره‌برداری در سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به این استان است.
این شرکت بزرگ صنعتی در مرحله نخست سرمایه‌گذاری در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده و زمینه اشتغال برای ۱۲۰ تن در این واحد بزرگ صنعتی نیز مهیا شده است.
این نکته قابل ذکر است که علاوه بر بهره‌برداری از طرح توسعه شرکت فروسیلیس غرب پارس، بهره‌برداری از مرحله نخست شرکت آهن و سیلیس آذرخش و آغاز عملیات اجرایی تولید شمش منیزیم از سوی شرکت فروسیلیس غرب پارس با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و عملیات اجرایی شرکت فروآلیاژ لوتوس آدلی با اعتبار ۷۶۹ میلیارد ریال به عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت آذرخش آغاز می‌شود که در زمینه تولید فروسیلیکو منگنز فعالیت می‌کند و با بهره‌برداری از آن برای ۹۸ تن فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
همچنین قرار است در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان همدان و شهرستان ملایر، عملیات اجرایی شرکت فروآلیاژ آسا آذرین با اعتبار ۷۱۸ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۱۴۵ تن برای تولید فروسیلیسوم با سیلیکون بیش از ۵۵ درصد وزنی نیز آغاز می‌شود.
این موضوع برگی دیگر از افتخار صنعت فروسیلیس استان همدان در شهرستان ملایر است که در ۴۰ سالگی انقلاب در صنعت فروسیلیس ورق می‌خورد و به خود می‌بالد که مدل صنعت استان شده است و پرشتاب روند توسعه خود را طی می‌کند.

 

واحدهای صنعتی فروسیلیس ظرفیتی

استاندار همدان، فعالیت واحدهای فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار را از ظرفیت‌های مهم این استان دانست و گفت: با وجود مواد معدنی بسیار خوب در شهرستان‌هایی همچون ملایر و نهاوند و کل استان، ایجاد این‌گونه واحدها برای فرآوری فروسیلیس، ضروری و ظرفیتی ویژه برای توسعه است.
سید سعید شاهرخی، اظهار کرد: این ۲ واحد از واحدهای بسیار خوب استان همدان است که ظرفیت تولید و اشتغال مناسبی را در منطقه ایجاد کرده است.
وی افزود: مرحله نخست شرکت فروسیلیس غرب پارس با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار تن، در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است و طرح توسعه آن نیز در آینده نزدیک با حضور یکی از مسئولان ارشد کشوری بهره‌برداری می‌شود.
استاندار همدان بیان کرد: با توجه به فرآورده‌های تولیدی و ظرفیت صادرات در ۲ واحد فروسیلیس در داخل و خارج از کشور، باید نهایت بهره‌برداری را از این واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشیم.
شاهرخی با اشاره به ایجاد کارخانه‌های جدید در شهرک صنعتی جوکار گفت: در همین زمینه، مقدمات لازم برای تولید منیزیم که یکی از فلزات گرانبهاست و ارزش افزوده بالایی دارد، فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: با جدیت و همتی که بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران ۲ شرکت فروسیلیس غرب پارس و آذرخش دارند، برای ایجاد واحدهای جدید و طرح توسعه این شرکت‌ها همراهی لازم را به عمل خواهیم آورد.
استاندار همدان با بیان اینکه تامین برق یکی از عمده‌ترین مشکلات این واحدهای صنعتی است، تاکید کرد: هفته آینده از متولیان برق منطقه‌ای باختر دعوت کرده‌ایم تا مشکل برق چند واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان بررسی شود.
شاهرخی ادامه داد: مشکل برق واحدهای فروسیلیس شهرک صنعتی جوکار نیز مورد بررسی قرار گرفته تا هم برق مورد نیاز واحدهای موجود و هم طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها تامین شود.

عناوین برگزیده