تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۸۶۷۷۶
سرویس خبر : انرژی

استفاده ۶۵ درصدی از کاتالیست‌های ایرانی در تولید آهن اسفنجی کشور

‌می‌متالز - یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید دو کاتالیست در فرآیند‌های صنعت فولاد شده است که این دو محصول دانش بنیان قرار است در چهارمین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیای مستقیم آهن، رونمایی شود.

به گزارش می‌متالز، محمدامین ابراهیمی، قائم مقام مهندسی فروش یکی از شرکت‌های دانش بنیان نفت فعال در حوزه صنعت نفت و گاز در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری چهارمین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرآیند احیای مستقیم آهن، گفت: همایش‌های بومی سازی کاتالیست به میزبانی این شرکت هر ساله با تاکید بر بومی سازی فناوری‌های کاتالیستی و فرآیندی در صنایع کشور برگزار می‌شود و ما به‌عنوان تولیدکننده یک محصول با تکنولوژی پیشرفته و راهبردی، به دنبال آن هستیم که با اجرای اقدامات ویژه، این فناوری‌ها را به جامعه هدف و مشتریان، معرفی کنیم.

وی برگزاری این همایش را ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاری تجربیات در این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: در روز‌های نخست شروع به کار این شرکت دانش‌بنیان تولید کاتالیست در داخل کشور دور از ذهن به‌نظر می‌رسید، اما در حال حاضر مجموعه‌ای از کالا‌های های‌تک و پیشرفته دنیا را تولید می‌کنیم؛ به طوری که با تولید ۹۰۰۰ تن از انواع کاتالیست‌های مختلف برای صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایش نفت، علاوه بر رفع نیاز مجتمع‌های داخلی توانستیم در سال جاری، نخستین صادرات کاتالیست فولادی را به یکی از کشور‌های همسایه نیز انجام دهیم.

ابراهیمی تاکید کرد: علاوه بر آن کاتالیست‌های صادراتی ما هم اکنون در راکتور‌ها و ریفرمر‌های مجتمع‌های فولادی، پتروشیمی و پالایشگاه سه کشور دنیا در حال استفاده است.

دبیر اجرایی چهارمین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست در فرآیند احیای مستقیم آهن، یادآور شد: به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی، این شرکت توانسته در مناقصات بین المللی و در رقابت با رقبای تولیدکننده کاتالیست جهانی که قدمتی بعضا ۱۰۰ ساله در این عرصه داشتند، برنده مناقصات شود و همچنین در کنار فروش محصول، خدمات فنی و مهندسی در حوزه کاتالیست را نیز به برخی از کشور‌ها صادر کند.

به گفته وی ایران در حال حاضر رتبه دهم جهانی در تولید فولاد و رتبه نخست در تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم آهن را دارد و دسترسی به کاتالیست‌های آن در افزایش کارایی و بهره وری تولیدات آهن اسفنجی بسیار حیاتی است و این در حالی است که بیش از ۶۵ درصد از آهن اسفنجی کشور با کاتالیست‌های این شرکت تولید می‌شود.

چهارمین همایش بومی سازی کاتالیست در فرآیند احیای مستقیم آهن در روز‌های ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری در جزیره کیش برای مدت زمان ۲ روز در محور‌های خودکفایی در تولید کاتالیست‌های فرآیند احیای مستقیم آهن با خودباوری و دانش ایرانی، بومی‌سازی زنجیره تأمین در مسیر اقتصاد مقاومتی، حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، توسعه کاتالیست در صنایع فرآیند احیای مستقیم آهن با نگاه ملی و فناورانه، توسعه دانش فرآیند در صنعت فولاد کشور برگزار خواهد شد.

رونمایی از ۲ کاتالیست جدید و بهبودیافته مورد استفاده در صنعت فولاد این شرکت از برنامه‌های جنبی این همایش به شمار می‌رود. این دو محصول به لحاظ کیفی و عملکردی توانسته است در طول چهار سال استفاده در مقیاس نیمه صنعتی در صنعت فولاد، استاندارد‌های لازم را با موفقیت دریافت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده