تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۳۹۹۵۱
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت «سرو»

افزایش دو برابری ظرفیت تولید کاتالیست

‌می‌متالز - اعتمادسازی و ایجاد و بهبود کیفیت از مهم‌ترین استراتژی‌های نفت و گاز سرو در بازار کاتالیست است. مدیرعامل شرکت صنایع نفت و گاز سرو ضمن اشاره به توان کاتالیست‌های سرو که اکنون قابلیت جایگزین شدن با نمونه‌های خارجی را در دو صنعت فولاد و پتروپالایشی دارد گفت: اکنون پس از گذار از روز‌هایی که تولید شرکت به میزان ۵۰ کیلو در روز بود، از مرز ۵ هزار تن در سال عبور کرده و بیشتر شرکت‌های مصرف کننده کاتالیست، از کاتالیست‌های سرو بهره می‌گیرند.

به گزارش می‌متالز، هومن کریمی وثیق با اشاره به این مطلب که در صنعت فولاد به طور عموم ۳ تا ۴ نوع کاتالیست مصرف می‌شود گفت: در صنایع فولاد طی دو سال اخیر وارد چرخه کاتالیست‌های بهبود یافته شدیم تا از این طریق بر افزایش ظرفیت تولید فولادسازان اثر مطلوبی ایجاد کنیم. وی از ورود فولاد خوزستان به این مرحله برای استفاده از کاتالیست‌های بهبود یافته اشاره و تصریح کرد: کاتالیست‌های بهبود یافته سبب افزایش ۳درصدی ظرفیت تولید فولادسازان می‌شود که امید است این محصول مورد اقبال سایر تولیدکنندگان صنعت فولاد قرار گیرد.

کریمی به ورود شرکت به ساخت کاتالیست‌های سولفورزدا اشاره کرد و گفت: این محصول اگرچه جزو کاتالیست‌های های‌تک به شمار نمی‌رود، اما بر حسب نیاز بازار به تولید این محصول اقدام کردیم.

کاتالیست هیدروژن نخستین محصول سرو

وی با اشاره به هفدهمین سالگرد تاسیس و راه‌اندازی سرو، به نخستین محصول تولیدی از سوی این شرکت که تولید کاتالیست هیدروژن و گاز‌های سنتز بود اشاره کرد و افزود: از سال ۸۶ تولید این کاتالیست با داوطلب شدن شرکت پتروشیمی شیراز آغاز شد و به دلیل کیفیت مطلوب، محصول از اقبال خوبی در میان سایر پتروشیمی‌ها قرار گرفت، از سال ۹۲ نیز به چرخه کاتالیست‌های گاز سنتز ورود کردیم که در تدوین دانش فنی آن، به دلیل سختی کار تلاش زیادی صورت داده شد.

مدیرعامل شرکت صنایع نفت و گاز سرو اضافه کرد: از انتهای سال ۹۷ این کاتالیست در شرکت‌های متعدد پتروشیمی‌که جزو پلن‌های بزرگ به شمار می‌روند بارگذاری شد.

وی بر استراتژی نخست شرکت که همان اعتمادسازی است اشاره کرد و یادآور شد: به گفته مصرف‌کنندگان کاتالیست سرو اگر از نمونه خارجی با کیفیت‌تر نباشد با آن برابری می‌کند.

برنامه صادراتی سرو

کریمی‌در پاسخ به این پرسش که برنامه صادراتی شرکت چیست و چه اقداماتی تا کنون در این باره به انجام رسیده است یادآور شد: برنامه اصلی ما در داخل کشور بحث تامین نیاز داخلی است، اما به دلیل بروز تحریم‌ها، به مساله صادرات نیز توجه ویژه داشتیم. وی بر این باور است که بودن در میان تولیدکنندگان خارجی در سطح بین‌الملل سبب می‌شود که علاوه بر حفظ کیفیت محصول، چنانچه تحریم‌ها برداشته شوند، سرو می‌تواند محصول با کیفیت خود را نیز در بازار بین‌المللی عرضه کند و از این فرصت برای حضور در دو بازار داخلی و صادراتی بهره گیرد.

مدیرعامل شرکت صنایع نفت و گاز سرو گفت: دلیل ورود به بازار‌های بین‌المللی فقدان رقیب خوب در داخل کشور است و به همین سبب نگاهی به بازار خارجی داشتیم که ما حصل آن برنده شدن در مناقصه‌های متعدد بود. وی ادامه داد: در اسفند ماه ۹۹ موفق به برنده شدن در نخستین مناقصه برگزار شده در یکی از کشور‌های همسایه شدیم که اکنون ۹ ماه است که کاتالیست صادرشده در سرویس آن مجموعه قرار گرفته است.

قیمت و کیفیت دو عامل توانمندسازی سرو

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنها قیمت مناسب عامل برنده شدن سرو در این مناقصه‌ها است؟ خاطر نشان کرد: قیمت و کیفیت محصول توامان عامل توانمندی سرو در این رقابت‌هاست، به محض برنده شدن در رقابت اول، دومین مناقصه را نیز بردیم و اکنون برای پنجمی‌در آمریکای جنوبی شدیم.

کریمی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید سالانه سرو و با توجه به اینکه بخش تحقیق و توسعه به سرعت در حال دستیابی به گزینه‌های جدید است اظهار کرد: هر سال دو تا سه محصول جدید یا بهبود یافته به سبد محصولات سرو اضافه می‌شود به طوری که در ۵ سال اخیر توان و ظرفیت تولیدی محصولات به بیش از دو برابر افزایش یافته است. اکنون ظرفیت روزانه تولید کاتالیست سرو با راه‌اندازی کارخانه جدید به ۱۱تن در روز رسیده که پیش‌بینی می‌شود این رقم با توجه به نیاز داخلی و جدیت در بحث صادرات محصولات به ۷ هزار تن در سال برسد.

حفظ نیروی انسانی، عامل اصلی در ارزش‌گذاری برند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو درباره حفظ نیروی انسانی در مجموعه سرو تصریح کرد: به هر حال در قرن ۲۱، ایجاد کار بر پایه تجهیزات و ساختمان و... نیست، عامل اصلی در ارزش گذاری برند، بحث حفظ نیروی انسانی است. اینکه یک شرکت تا چه میزان برای حفظ نیروی انسانی در مجموعه خود تلاش می‌کند نه تنها سبب تقویت توان اقتصادی آن مجموعه می‌شود بلکه عامل موثر در برندینگ آن است.

وی با اشاره به اینکه حفظ نیرو به طور صددرصد رخ نمی‌دهد، اما اینکه یک مدیر به ایجاد فضای مناسب برای ایجاد رضایت در نیرو‌های انسانی اقدامات لازم را انجام دهد اظهار کرد: نگاه درست به نیروی انسانی به طور یقین آینده بهتری را در هر کسب و کاری فراهم می‌کند، اگر چه معضل رفتن نیرو‌های متخصص به خارج ازکشور وجود دارد، اما سرو تمام تلاش خود را با ایجاد ساختار‌های صحیح و فضای مناسب کار برای حفظ نیرو‌های انسانی خود کرده و می‌کند.

وی گفت: در شرکت‌هایی نظیر سرو، اغلب نیرو‌ها به دنبال خلق اثر هستند و اگر ما نتوانیم این فضا را به درستی ایجاد کنیم، همین یک عامل سبب دلسردی و جداشدن نیرو‌های متخصص از مجموعه می‌شود.

وی یادآور شد: سرو تا کنون در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گرفته به طوری که کمترین ریزش را در زمینه از دست دادن نیروی انسانی تجربه کردیم.

ورود به بورس از برنامه‌های آتی سرو

مدیرعامل شرکت صنایع نفت و گاز سرو درباره ورود شرکت سرو به بازار سرمایه نیز یادآور شد: از دو سال پیش برای شفافیت در اطلاعات مالی شرکت اقدامات لازم را مطابق با استاندارد‌های بورس به انجام رسانده‌ایم و تنها به دنبال اصلاح ساختار اساسنامه شرکت هستیم که به محض رفع این مورد برای انجام مراحل بعدی اقدامات لازم را صورت خواهیم داد. وی در پایان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا قبل از برگزاری مجمع سالانه موانع ورود به بورس را حل کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده