تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۰۷۱۸۶
سرویس خبر : انرژی

ساخت کاتالیست RFCC کشور را از واردات بی نیاز کرد

‌می‌متالز - شاه علی گفت: ساخت کاتالیست RFCC کشور را از واردات بی نیاز کرد.

به گزارش می‌متالز، پیام شاه‌علی ظهر امروز چهار شنبه در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت ایران، با اشاره به اینکه فعالیت‌های شرکت شیمیایی بهداشت در دهه اول و دوم تولید محصولات صنعت شوینده بود گفت: دهه سوم تولید مواد اولیه فولاد، کاشی و سرامیک بود.

مدیر عامل شرکت شیمیایی بهداشت افزود: این شرکت در دهه چهارم کار‌های تحقیقاتی را در زمینه مواد شیمیایی برای بهره برداری از این کاتالیست آغاز کردیم که این فعالیت‌های تحقیقاتی ۱۰ تا ۱۲ سال زمان برد.

وی با بیان اینکه در این راستا از چندین کشور بازدید داشتیم، اضافه کرد: بعد از بازدید متوجه شدیم واحد آر اف سی سخترین کاتالیستی است که تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه حمایت دولت و تامین مالی صندوق توسعه ملی را داشتیم، اظهار کرد: تصمیم بر این شد وارد مرحله ساخت و تولید شویم که در آن زمان تجربه همکاری با شرکت‌هایی مانند پالایشگاه نفت امام خمینی ره را نداشتیم.

شاه علی با بیان اینکه بعد از تحقیقات و فعالیت‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم این دانش باید بومی سازی شود، اظهار کرد: در این راستا کار‌های تحقیقاتی آغاز شد در حین ساخت با حمایت حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری کار‌ها انجام شد، بعد از این زمان با دوران بیماری کرونا واجه شدیم و پروژه دو سال متوقف شد.

این مقام مسوول گفت:۳۵ تا ۴۰ درصد ماشین آلات این پروژه خارجی و حدود ۶۰ درصد داخلی است و به جهت برخورداری از ورکشاپ قوی بعد از یک بار خریداری محصول خارجی، در مرحله بعد ساخت و تولید ماشین آلات در داخل کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:یک سال و نیم گذشته کار نهایی تمام شد بعد از ۶ ماه ساخت نهایی شد، ولی دانش فنی مورد نظر برای تولید را نداشتیم که باتلاش‌های صورت گرفته تمام توان خود را به کار گرفتیم تا دانش مورد نیاز را به دست آوریم.

شاه علی ادامه داد: کشور ما ششمین کشور دنیا در تولید این کاتالیست است و تصمیم بر این است که خود را به تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی در تولید این کاتالیست برسانیم و این مهم جز تلاش بیشتر و کیفیت بالای محصولات محقق نمی‌شود امید است با این تلاش‌ها کشور از واردات بی نیاز شود و تعهد ما این است که سال ۱۴۰۲ این اتفاق برای شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) نیز شاهد باشیم.

مدیر عامل شرکت شیمیایی بهداشت ادامه داد: در این راستا ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول شدند و ۵۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه اشتغال دارندو سرمایه گذاری این پروژه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده