تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۴۲۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

یک گام تا تولید سولفات مس خالص بومی در قزوین

‌می‌متالز - تولید سولفات مس خالص توسط یکی از صنعتگران استان قزوین در دستور کار قرار دارد که محصول در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد و سعی شده فرایند تولید این محصول بومی شود.

به گزارش می‌متالز، همان طور که می‌دانیم کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و بسیج در زمینه آسیب شناسی در حوزه اقتصاد و صت توانسته گام‌های ارزنده‌ای بردارد و با صنعتگرانی مواجه بوده‌ایم که با تکیه بر تفکر بسیجی و پشتیبانی سپاه پاسداران برای تولید محصولات مختلف در عرصه صنعت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در استان قزوین هم یکی از صنعتگران با تکیه بر تفکر و توان داخلی و حمایت سپاه صاحب الامر (عج) استان، توانسته ایده جدیدی را نسبت به تولید سولفات مس خالص ارائه دهد که در گفت‌وگویی با وی به تشریح فعالیت‌های خود در حوزه نانو و تولید محصول سولفات مس خالص پرداخته است.


خودتون رو معرفی کنید. بفرمایید حوزه کاری شما در چه زمینه‌ای است؟


بلال ملکی مهندسی شیمی هستم. بعد از فارغ‌التحصیلی جذب حوزه نانو شدم و برای ساخت کوکینگ لایه‌های فوق نازک اقدام کردم که طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها را دارد که عمدتا برای مقاوم‌سازی قطعات استفاده می‌شود و کاربرد‌های مختلف صنعتی هم در حوزه صنعتی، شیشه و آینه دارد.

از مزایای آینه‌های رنگی که توسط کوکینگ لایه‌های فوق نازک ساخته می‌شد این است که در آینه‌های معمولی از شیشه رنگی استفاده می‌شود، اما در روش ما از شیشه سفید معمولی برای تولید آینه رنگی استفاده می‌شود و قیمت تمام شده آینه را به شدت کاهش می‌داد. حتی قیمت تمام شده کوکینگ را هم پایین می‌آورد و کیفیت آینه را افزایش می‌داد.

لایه‌های فوق نازک بکار رفته در آینه ما خردگی نداشت و طول عمر آینه هم افزایش می‌داد.


چند سال روی این پروژه کار کردید؟ به چه مرحله‌ای رسید؟


سال ۹۳ بود که دو سال و با هزینه کاملا شخصی روی این روش کار کردیم و زحمت بی وقفه کشیدیم، اما به دلیل عوامل مختلفی به مرحله تجاری سازی و به تولید انبوه نرسید.

پیگیری پروژه کوکینگ لایه‌های فوق نازک منجر به نمونه‌سازی دو تا سه محصول صنعتی شد و محصولات را به ثبت رساندیم، اما نتوانستیم به بازار برسانیم و به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسانیم.

در آن سال‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی جدی گرفته نمی‌شد که در حال حاضر رویکرد‌ها نسبت به این شرکت‌ها تغییر یافته است. تازه وارد فناوری نانو شدیم و محصول ما اگر تجاری‌سازی می‌شد بابی برای تولید طیف وسیعی از محصولات نانو می‌شد.

اگر می‌خواستم روش نانویی را در زمینه کوکینگ لایه‌های فوق نازک ثبت اختراع کنم طیف گسترده‌ای از آینه‌های رنگی را می‌توانستم ثبت اختراع کنم، اما به دلایل مختلف تجاری‌سازی آن محقق نشد.


پس از این پروژه به سراغ چه موضوعی رفتید؟


پس از عدم موفقیت در تجاری‌سازی نانویی مذکور، وارد فرایند ساخت کاتالیست بنزین شدم.
حدود ۲.۵ سالی با شرکت شیمیایی صنایع بهداشت قزوین برای ساخت این کاتالیست بنزین همکاری کردم و به عنوان بهره‌بردار روی این کاتالیست کار کردم. فرایند بسیار پیچیده‌ای بود که با شرکت صنایع بهداشت به نتیجه رساندیم.

با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، واردات کاتالیست بنزین ممنوع شده و پالایشگاه‌های شازند و امام خمینی (ره) به شدت به این کاتالیست وابسته هستند که اگر شرکت صنایع بهداشت نبود ۵۰ درصد تولید بنزین کشور متوقف می‌شد.


فعالیت بعدی شما در چه زمینه‌ای بوده است؟


تصمیم گرفتم شرکت یا تولیدی برای خودم دست و پا کنم و کار پویایی را انجام دهم. به همین خاطر ساخت سولفات مس خالص را در برنامه کاری خودم قرار دادم.

تولیدکننده‌های سولفات مس صنعتی در کشور زیاد هستند و تصمیم گرفتیم فرایند تولید سولفات مس خالص را در کشور بومی کنیم و از سال ۹۷ روی تولید این ماده شیمیایی کار را آغاز کردیم.

از سال ۹۷ زیر نظر معاونت علمی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین و در مجموعه مرکز رشد شهید بهشتی شهر صنعتی البرز استان قزوین ساخت سولفات مس خالص رو انجام دادیم و به نتیجه رسانده‌ایم.

جا دارد از حمایت‌های معاونت علمی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین که در اختصاص محیط کارگاهی، پرداخت هزینه‌ها و امکانات ما را یاری رساندند، قدردانی کنم.


سولفات مس خالص چه کاربرد‌هایی دارد؟


این سولفات محصول معدنی بوده و پرکاربردترین نمک معدنی مس است. در طیف وسیعی کاربردی دارد. از خوراک دام و طیور گرفته تا سموم آفات کشاورزی، صنایع آبکاری، آیینه سازی، پالایشگاه‌های پتروشیمی، صنایع چاپ الکترونیکی و صنایع چاپ مدار‌های الکترونیکی این محصول کاربرد دارد.


در حال حاضر تولید سولفات مس خالص در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


یک فرایند از ایده تا محصول باید سه مرحله را طی کند که شامل مرحله آزمایشگاهی یعنی قابلیت تبدیل به محصول را دارد یا خیر، مرحله دوم پایلوت پلنت مرحله نیمه صنعتی یعنی رفع نواقص و ضعف‌ها و مرحله سوم مرحله تجاری‌سازی و صنعتی است که فرایند سولفات مس خالص در مرحله سوم یعنی تجاری‌سازی قرار دارد و امیدواریم و سعی ما این است تا دو ماه آینده تولید و عرضه محصول را آغاز کنیم که درخواست محصول هم داشته‌ایم. ظرفیت اسمی تولید خط ۱۰ تنی در ماه است که در حال طراحی آن هستیم.


از فواید تولید سولفات مس خالص بفرمایید؟


سولفات مس خالص جزو محصولات میانی صنعت است وقتی دستگیره در را باز می‌کنیم یراق آلات و آبکاری آن با سولفات مس انجام شده که باید گفت در صنعت عامه مردم با آن سر و کار ندارند، اما در طیف گسترده‌ای از محصولات برای تولید آن استفاده می‌شود.

وجود و تولید این محصول سبب می‌شود مجموعه بسیاری از صنایع را پشتیبانی کند، از واردات ارزبر جلوگیری و اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

اگر بتوانیم مصرف استان قزوین را در زمینه سولفات مس خالص تامین کنیم گام بزرگی برداشته‌ایم. برنامه ما نخست تامین استان قزوین بعد کشور است و تا صادرات راه زیادی در پیش داریم اگرچه زمانی که عرضه ازتقاضا پیشی بگیرد، به فکر صادرات هم خواهیم بود.


آیا موانعی برای انجام فرایند تولیدتان داشتید؟


برای کارآفرینی که هدف تولید دارد، کمترین کاری که می‌شود انجام داد اعطای تسهیلات بانکی است، اما تسهیلاتی که کلان و کارگشا باشد چرا که تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی در حوزه صنعتی دردی را دوا نمی‌کند.

برای اخذ مجوز‌ها و استاندارد‌ها باید کفش آهنین پوشید و دنبال آن‌ها به ادارات مختلف رفت که این دویدن‌ها کارآفرین را خسته و متوقف می‌کند که این مهم شامل کارآفرینی مانند ما می‌شود که تازه وارد بازار کار شده‌ایم و برای شرکت‌های بزرگ هم دست و پاگیر شده است.

زمانی که تسهیلات بانکی مناسب باشد و تولید افزایش یابد برای صادرات تولیدکننده انگیزه پیدا می‌کند.


توجه مسوولان به صنعت چقدر نیاز است؟


مثالی برای شما می‌زنم. در حال حاضر صنایع دفاعی پیشرفته‌ای داریم و خیلی از کشور‌های پیشرفته مشتری این صنایع هستند.

در برهه‌ای از زمان به صنایع دفاعی احساس نیاز کردیم و دولتمردان توجه نشان دادند وقتی به موضوعی در هر زمینه‌ای اعم ازصنعتی، دفاعی، شیمیایی و ... تمرکز، توجه و هزینه شود شود قطعا پیشرفت خواهیم کرد که در حوزه صنعت هم تحقق پیشرفت دور از انتظار نیست و محقق شدنی است.

کشور در حوزه کسب و کار در رتبه‌بندی جزو آخرین‌هاست که در کار کاملا می‌شود احساس کرد و می‌طلبد این معضل حل شود و بتوانیم بر مشکلات اقتصادی غلبه یابیم.

مشکلات اقتصادی ریشه در تولید دارد و باید نواقص این حوزه رفع شود و کشور را به لیست کشور‌های تولیدکننده رساند که سبب می‌شود اقتصاد قوی‌‍تر و امنیت بالاتری داشته باشیم.

منبع: ملت بیدار آنلاین

عناوین برگزیده