تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۴۱۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در ۸ ماهه امسال

رشد ۱۲ درصدی تولیدات معدنی خراسان رضوی

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون کل تولیدات معدنی استان رشدی ۱۲ درصدی دارد و ۲۶۵ معدن راکد تعیین تکلیف شده است.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی با بیان اینکه خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است و معادن جزورشد ۱۲ درصدی تولیدات معدنی استان خراسان رضوی مزیت‌های سرمایه گذاری منطقه به شمار می‌آید افزود:معادن سنگ آهن، آهک و آلوویوم آهکی، سنگ تزیینی و نما، کرومیت، مس، گچ، طلا، منگنز و سیلیس جزو مهمترین معادن استان هستند که ذخیره قطعی برخی از آن‌ها به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به شرایط فعلی حوزه معدنی استان گفت: تعداد پروانه‌های اکتشاف معتبر در استان ۲۲۴ فقره، گواهی کشف معتبر ۶۷ فقره با ذخیره ۴۴ میلیون تن و هزینه عملیات ۱۹۹ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال است و شمار پروانه‌های بهره برداری معتبر در حوزه معدن استان شامل هزار و ۱۶ فقره با ذخیره ۲.۸۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۵۶ میلیون تن، سرمایه گذاری ۳۰ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۱۱ هزار و ۴۸۰ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در هشت ماهه امسال ۳۴ پروانه بهره برداری معدن، ۳۱ گواهی کشف و ۶۰ پروانه کشف معدن در خراسان رضوی صادر شده است.

رجبی گفت: تعداد کل معادن راکد در خراسان رضوی ۴۸۳ فقره است که از این تعداد در هشت ماهه امسال ۲۵ معدن راه اندازی شده، ۹۰ معدن در مسیر مزایده قرار گرفته و ۱۵۰ معدن راکد در نشست‌های فعال سازی و راه اندازی (اخطار ماده ۲۰) و ارسال نامه اخطار قرار گرفته است، که در مجموع از ۴۸۳ فقره معدن راکد خراسان رضوی ۲۶۵ معدن تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: در هشت ماهه امسال کل تولید معدنی خراسان رضوی رشدی ۱۲ درصدی داشته و شاهد ۵۰ درصد رشد در ظرفیت استخراج مهمترین معدن سنگ آهن استان (سنگان خواف) از ۱۷ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن در سال و افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت استخراج سنگ قیمتی فیروزه از سالانه ۴۰ تن به ۶۰ تن بوده ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تعطیلی هیچ بنگاه اقتصادی اعم از صنعتی، معدنی و یا تجاری پذیرفته شده نیست، گفت: در این راستا باید شیوه کار به منظور رفع آسیب از آن توسط متولیان ارایه شود، اگر یک واحد معدنی برای محیط زیست یا منابع طبیعی آسیب زا است، به جای حکم تعطیلی آن‌ها باید متولیان شیوه کار آن را به ما ارایه دهند تا آسیب وارده کاهش یافته و برطرف شود.

رجبی افزود: ما در حوزه معدن باید همیشه به فکر اکتشاف و افزایش استخراج بیشتر باشیم، اما گاهی ممکن است این معادن در عرصه‌های طبیعی و محدوده‌های خاصی مستقر باشند که یقینا این وضعیت می‌تواند محدودیت‌هایی را در استخراج مواد معدنی از این معادن به وجود آورد.

وی گفت: استقرار واحد‌های معدنی و فرآوری این مواد، قیمت تمام شده تولید را کاهش می‌دهد، لذا استخراج معادن و فرآوری آن در واحد‌های تولیدی علاوه بر اشتغال، کالا‌ها را با قیمت کمتری به دست مردم می‌رساند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده