تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۸۶۷۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زمان ارائه بودجه از سوی مجلس به دولت تغییر کرد/ مهلت رسیدگی

‌می‌متالز - نمایندگان مجلس، دولت را موظف کردند لایحه بودجه را در اول آبان هر سال ارائه کند و مهلت رسیدگی به بخش جداول از زمان وصول حداکثر ۴۰ روز باشد.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی اعلام کردند: دولت موظف است لایحه بودجه را اول آبان هر سال به مجلس ارائه کند و مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش جداول از زمان وصول حداکثر به مدت ۴۰ روز باشد.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی درباره طرح اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی قرار داشت. نمایندگان جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحات طرح گفته شده با ۱۴۴ رأی موافق در جلسه موافقت کردند.

در ماده واحده طرح اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی آمده ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به‌شرح زیر اصلاح می‌شود و شماره تبصره‌های فعلی آن به ۴، ۵ و ۶ تغییر می‌یابد و سه تبصره به‌عنوان تبصره‌های یک، ۲ و ۳ به ماده مزبور و ماده ۱۸۰ قانون، الحاق می‌شود.

ماده ۱۸۲ دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل را در دو بخش به‌ترتیب زیر به مجلس تقدیم کند:

الف ـ ماده واحده مشتمل بر:

۱ ـ احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل

۲ ـ سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها ازجمله مالیات و حقوق و عوارض گمرکی، درآمد ناشی از فروش کالا، خدمات و حقوق مالکانه، منابع حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و گازی، منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‌الشرکه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی

۳ ـ تراز‌های عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت

۴ ـ فروض برآورد منابع و مصارف بودجه

فقط احکامی قابل درج در ماده واحده است که اثر مستقیم بر منابع یا مصارف بودجه دارد، یا برای تأمین مالی بخشی از وظایف قانونی دولت از جمله گسترش سرمایه‌گذاری، حمایت از اشتغال و ازدواج، ترویج فرزندآوری و تأمین مسکن نیازمندان از محل‌هایی غیر از بودجه عمومی دولت، در نظر گرفته شده باشد.

هیات رئیسه موظف است پس از وصول این بخش، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس، بارگذاری و به کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌ها ارجاع و کمیسیون تلفیق موظف است ظرف پنج‌روز گزارش را در مورد رد یا تأیید کلیات ماده واحده به هیات‌رئیسه مجلس ارسال کند.


ب ـ جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه:


دولت موظف است حداکثر ده روز از زمان ابلاغ قانون بخش اول بودجه با رعایت احکام و سقف‌های مصوب موضوع بند الف این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به‌همراه نسخه الکترونیکی دارای قابلیت خوانش رایانه‌ای به‌گونه‌ای که ارقام تشکیل‌دهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد به مجلس ارسال کند.

سنجه‌های ارزیابی برنامه‌های قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مستقلی که عالی‌ترین مقام آن را رئیس جمهور منصوب می‌کند، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نیرو‌های مسلح، نهاد‌های زیرنظر مقام رهبری و نهاد‌های مصرّح در قانون اساسی باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.

هیات رئیسه موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه، بارگذاری و بخش‌های مربوط به هر کمیسیون را ارجاع کند. نمایندگان پنج‌روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌ها را در رابطه با جداول در سامانه ثبت کنند.

پیشنهاد‌های نمایندگان در کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف دستگاه‌ها و نهاد‌ها به‌تفکیک برنامه‌های عملیاتی آن‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده