تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۸۶۹۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش نرخ ارز و تورم قیمتی در بازار

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز به معنای کاهش ریال است و در نتیجه سایر بازار‌ها را هم با یک تورم قیمتی روبرو می‌کند.

به گزارش می‌متالز، نیما میرزایی افزود: بحث دلار یک بحث چند بعدی است و نگاه تک جانبه به آن نگاهی دقیق نخواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر اینکه کنترل ارز به تنهایی راه نجات نیست، گفت: در دوران ریاست قبلی بانک مرکزی هم تلاش می‌شد تا دلار نیمایی را کنترل کنند و به محدوده زیر ۳۰ هزار تومان برسانند.

میرزایی ادامه داد: هر چند دلار نیمایی، نرخ برخی از مایحتاج ضروری و اقلام معیشتی را کنترل قیمتی می‌کند، اما تاثیر پر قدرتی را روی دلار بازار آزاد و یا انتظارات تورمی، نخواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل رشد اخیر بازار سرمایه از ابتدای آبان تا کنون که از محدوده ۱،۲۴۰،۰۰۰ واحدی، ۴۰۰،۰۰۰ واحد رشد کرد، مدیون افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بوده است.

تعداد بازدید : 5


این کارشناس اقتصادی در باره تجربه ناموفق دلار ترجیحی و ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۶ گفت: این دلار ۲۸،۵۰۰ تومانی به عنوان دلار نیمایی، تکرار همان مسیر است و رانت را به همراه دارد.

میرزایی که دلار نیمایی را یک تصمیم ضد تولید می‌داند، تاکید کرد: دلار نیمایی هم انگیزه تولیدات و صادرات را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود که واردکنندگان از جیب تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بازار سرمایه، یارانه دریافت کنند.
وی در انتها افزود: باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم و اجازه دهیم که عرضه و تقاضا البته با کنترل و نظارت بانک مرکزی، در نقطه تعادلی و منطقی بایستد، چرا که فساد‌ها و رانت‌هایی که بر مبنای نرخ ارز دلار نیمایی و بازار آزاد وجود دارد با حذف نرخ‌های مختلف و تک نرخی شدن ارز از بین می‌رود.

تعداد بازدید : 3

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده