تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۳
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۸۶۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم تخریب گر اقتصاد است/ دلایل نوسانات اخیر ارز چیست؟

‌می‌متالز - نشست خبری در حوزه بررسی دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز با حضور رئیس بانک مرکزی، برخی مدیران بانکی و چند نفر از نمایندگان مجلس در سازمان بازرسی کل کشور در حال برگزاری است.

به گزارش می‌متالز، احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای جلسه به تشریح اجمالی درباره چالش‌های موجود در حوزه نرخ ارز پرداخت.

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در این نشست خبری گفت: ثبت سفارش‌های بی رویه وزازت صنایع یکی از مشکلات بزرگ در کشور است. در این شرایط خاص سفارش‌های اینچنینی قطعا دردسرساز خواهد بود.

در ادامه رحیم محمودی عضو صندوق توسعه ملی و رئیس هیات مدیره دانشگاه تهران عنوان کرد: تورم خطای دولت هاست. اقتصاد یک علم سیستمی است و به همه حوزه‌ها تاثیرگذار است. در اقتصاد توسعه حداقل ۵۰ سال نیاز است تا کشوری به هدف خود برسد. اصلاح ساختار باید در حوزه‌های اقتصادی صورت بگیرد و رابطه دولت و ملت باید تقویت شود. نرخ ارز را بدون توجه به ارزش ذاتی آن نمیتوان ثابت نگه داشت. متاسفانه تورم تخریب گر اعظم اقتصاد است.

علی کی لانی قائم مقام بانک تجارت در این نشست گفت: نرخ ارز طبیعی است که دچار رشد شود، اما این جهش قیمت در بازه زمانی کوتاه چالش ساز است. ثبت سفارش‌هایی که در بانک مرکزی صورت می‌گیرد همه بر اساس نرخ درهم است. طبیعی وقتی تقاضا برای ارزی زیاد می‌شود نرخ آن ارز افزایش می‌یابد.

امیر صباغ از ایمیدور ادامه داد: قیمت ارز در بورس کالا وقتی فولاد فروخته می‌شود، ۳۳ هزار تومان است. ۷۵ درصد گاز صنایع فولاد صادرکننده با قطعی رو به رو هستند و در چند ماه آینده صادرات نخواهیم داشت. حوزه‌های ارزآور باید تقویت شود تا از بحران ارزی عبور کنیم.

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی نیز اشاره کرد: در شرایطی که ورودی ارز محدود است باید تقاضا را کنترل کنیم. جلوگیری از فرار سرمایه هم باید تاکید شود.

عسگری مدیرکل گردش مالی وزارت صمت ادامه داد: ریشه نوسانات ارز بخش قابل توجهی از آن تورم است. خالق تورم به نوعی دولت‌ها هستند که به دلیل افزایش هزینه‌ها تولید نقدینگی کردند و مسبب تورم شدند. با تثبیت نرخ ارز صادرکننده دیگر اقدام صادرات نخواهد داشت. در حوزه کشاورزی ۷۰ درصد کاهش صادرات داشتیم. وقتی که ما به التفاوت نرخ بازار آزاد با نرخ نیما ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌شود، صادرات غیر منطقی می‌شود. بعضی از اقتصاددان‌ها معتقدند باید به جای جواب دادن به ابهامات یک سوال جدید پرسید. یکی از مسائل درباره تحریم‌ها است که آیا نباید تغییر رویکردی درباره آن می‌دادیم؟ ما باید دوباره معاملات کلان مان را احیا کنیم.

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در جمع‌بندی نشست گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است و قرار بود جراحی‌هایی انجام شود. باید اولا کسانی در این حوزه نظر بدهند که تخصص لازم را داشته باشند. اصرار بر اجرای برنامه‌ها داشته باشند. کمتر تغییر و جابجایی در سمت‌ها مشاهده کنیم.

در شدیدترین وضعیت تحریمی قرار داریم و باید سیاست‌های اقتصادی را طوری وضع کنیم تا در نوسانات ارزی دچار آسیب کمتری شویم. رشد نرخ ارز یک رشد معقول است، اما اجازه ندهیم رشد نامتعارفی صورت بگیرد.

محدودیت‌ها برای تولیدکنندگان ارز اور کمتر شود. همه مسئولیت‌ها در مورد نوسانات نرخ ارز نباید شامل حال بانک مرکزی شود و سایر حوزه‌ها مثل وزارت صمت، وزارت خارجه و سایر سازمان‌ها نیز باید در مورد کنترل نوساتات ارز فعالیت داشته باشند.

منبع: خبرگزاری گسترش

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده