تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۵:۳۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۸۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی تکذیب شد/ تفسیر اشتباه از نوسانات ارز

‌می‌متالز - وزارت اقتصاد اعلام کرد: محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد و تفسیر اشتباهی درباره نوسانات نرخ ارز است و فضاسازی در این مورد به التهابات این بازار و انتظارات تورمی دامن می‌زند.

به گزارش می‌متالز، وزارت اقتصاد اعلام کرد: محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد. هرچند که فضاسازی در این مورد به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

درآمد حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ۸ ماهه سال جاری ۳۶۱درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته که نسبت به پیش‌بینی بودجه سال جاری بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۶۶.۶درصد تحقق داشته است.

آنچه آبان و آذر در بازار ارز رخ داد ناشی از تداوم اعتراضات در فضای اجتماعی بود، برخی درصدد هدایت آن به بخش اقتصاد و بازار ارز بودند در حالی که ۸۵درصد واردات رسمی از مسیر سامانه نیما و سنا انجام می‌شود، اما همان مبادلات اندکی که در بازار قاچاق و کانال‌های فردایی انجام می‌شد، نرخ ارز را به شکل غیرواقعی افزایش داد.

دولت درباره سیاست‌های ارزی مسیر جدیدی را مبنی بر تثبیت بازار ارز دنبال می‌کند و علاوه بر تغییر مدیریت بانک مرکزی، شناسایی نقاط آسیب‌زای سیاست‌گذاری ارزی را نیز در نظر گرفته است. از سوی دیگر ایجاد درآمد‌های جدید و تامین کسری بودجه بدون اتکا به تنخواه دولت و فروش نفت به عنوان درآمد‌های پایدار با حرکت در مسیری درست با کشف فرار‌های مالیاتی و شناسایی ۲.۵ مودیان مالیاتی که تاکنون از تور مالیات بیرون بودند، تحقق ۱۰۲ درصدی درآمد‌های مالیاتی در ۹ ماهه سال جاری را رقم زد.

تکیه دولت‌ها بر درآمد‌های مالیاتی درآمد پایدار محسوب می‌شود و در همه دنیا مرسوم و از ارکان اقتصاد سالم به شمار می‌رود و نقطه ضعفی نیست که دولت به دلیل آن مورد هجمه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران 

عناوین برگزیده