تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۶۹۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پرهام رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

دو نرخی شدن ارز، زمینه‌ساز رانت‌های گسترده است

‌می‌متالز - رئیس اتاق کرج با اشاره به دو نرخی شدن ارز در هفته‌های اخیر و تأثیر آن بر فعالیت‌های بخش خصوصی گفت: فاصله زیاد میان نرخ ارز نیمایی و آزاد موجب ایجاد رانت‌های گسترده است و باید این شرایط کنترل شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، با تأکید بر اهمیت اعمال سیاست‌های ارزی در شرایط کنونی گفت: در حال حاضر به دلیل دو نرخی شدن ارز فاصله زیادی میان نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد وجود دارد، بخش خصوصی معتقد است برای جلوگیری از رانت‌های گسترده در این زمینه باید کنترل‌های لازم هر چه سریع‌تر اعمال شود.

پرهام رضایی در نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن هزینه‌های سفر‌های خارجی، متأسفانه فعالان اقتصادی نسبت به گذشته کمتر می‌توانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر کشور‌ها حضور یابند، انتظار داریم که با همکاری استاندار البرز، حمایت لازم از فعالان اقتصادی برای تسهیل فرآیند‌های سفر‌های خارجی تجاری صورت گیرد.

رئیس اتاق کرج در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای مصرف گاز در حوزه صنعت و اعمال سیاست‌های کلان در این مورد، اظهار کرد: چندی پیش نشستی بدین منظور با حضور نمایندگانی از استانداری، اداره کل اطلاعات استان، شرکت گاز و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های اجرایی مسوول در این بخش و جمعی از مدیران واحد‌های صنعتی به میزبانی اتاق کرج برگزار شد.

رضایی ادامه داد: در نشست هم‌اندیشی ویژه مدیریت مصرف گاز در صنایع استان پس از بحث و بررسی در مورد محدودیت مصرف در این بخش تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد که قطعی گاز به‌صورت شهرستانی و یک‌بار در هفته عملیاتی شود که در این مورد کنترل‌های لازم توسط فرمانداران، مدیران سازمان صمت استان در شهرستان‌ها و دیگر مسوولان اجرایی مربوطه در این بخش اعمال می‌شود.

وی افزود: با توجه به مصوبات نشست ویژه مدیریت مصرف گاز در صنایع استان مقرر شد که نماینده اتاق کرج در جلسات ویژه اعمال محدودیت‌ها در این زمینه حضور داشته باشد، از سویی پیشنهاد شد که در صورت موافقت استاندار البرز به‌منظور مدیریت مصرف گاز ادارات دولتی در روز‌های پنج‌شنبه تعطیل و سیستم گرمایش ساختمان این نهاد‌ها از بعدازظهر روز چهارشنبه هر هفته تا شنبه هفته بعد از آن خاموش شود.

رئیس اتاق کرج گفت: مجموعه اتاق کرج در اواخر دی‌ماه سال جاری میزبان اولین جلسه هم‌اندیشی رابطین کمیته بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور است، در این جلسه قوانین و مقررات بحث و بررسی می‌شود.

رضایی اظهار کرد: جشنواره تقدیر از فعالان بخش خصوصی اقتصادی مؤثر در مسوولیت‌های اجتماعی توسط اتاق کرج و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با همکاری جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان و حمایت بیش از ۴۰ نهاد علمی و اقتصادی از دیگر برنامه‌هایی است که مقرر شده در هفته‌های آتی برگزار شود.

در ادامه این جلسه مجتبی عبداللهی استاندار البرز با اشاره به اهمیت توجه به توسعه صادرات از استان و رفع موانع در این زمینه اظهار کرد: نیاز است که آمار صادرات استان در سال جاری و دو سال گذشته و تصمیمات اتخاذی در این قالب با هم قیاس و مشخص شود که جلسات برگزار شده استانی در این رابطه چه میزان موجب پیشرفت‌های آماری آن شده است.

وی ادامه داد: برای صادرات موفق باید برنامه‌ریزی کرد، در این رابطه نشست فعالان اقتصادی استان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و خواستار رفع موانع پیش روی صنعتگران از وزیر مربوطه شدیم، اما در سطح استان نیز باید نهاد تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز از جمله کارگروه تخصصی در حوزه رفع موانع صادراتی در اتاق کرج شکل گیرد و به‌صورت جهادی برای حل مشکلات این حوزه کار شود.

استاندار البرز با اشاره به اهمیت توسعه مراودات بین‌المللی استان گفت: بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده کشور روسیه سالانه بالغ‌بر ۲۸۰ میلیارد دلار واردات دارد و این در حالی است که سهم مبادلات تجاری ایران با روسیه در یک سال حدود ۴ میلیارد دلار بوده است، باید بررسی شود که از این میزان سهم صادراتی کشور ما در صادرات سالانه به روسیه چه میزان متعلق به البرز بوده است.

وی ادامه داد: در البرز باید بر روی صادرات با روسیه متمرکز شده و هدف‌گذاری کنیم، این کشور در زمینه بسیاری از محصولات غذایی با کمبود‌هایی مواجه است و در یک سال و نیم گذشته کشور ترکیه از این فرصت برای راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه محصول در روسیه استفاده کرد، ما هم باید برای اخذ سهم بیشتر البرز در بازار روسیه برنامه‌ریزی کنیم.

عبداللهی ادامه داد: واحد‌های تولیدی البرز برای صادرات محصولات و فرآورده‌های مختلف آمادگی لازم را دارند، اما مسئله بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و دیگر مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان باید حل‌وفصل شود، کشور روسیه در زمینه محصولاتی مانند سبزی، صیفی و میوه به واردات نیاز دارد، این فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی البرز است، باید بر روی توسعه فعالیت‌های گلخانه‌ای هم بیشتر متمرکز شویم.

وی در خصوص رفع مشکلات صنایع پیرو قطعی برق و گاز این مجموعه‌های مهم اقتصادی در پیک مصرف عنوان کرد: در این مورد انتقادات وارده را به وزرا و مسوولان کشوری منعکس کرده‌ایم.

همچنین در ادامه جلسه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استان، مدیران دستگاه‌های دولتی و جمعی از فعالان اقتصادی به طرح مباحث و مشکلات موجود بر سر راه تولید و صادرات استان پرداختند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده